DODJELA

Demetrovu nagradu Hrvatskog društva kazališnih kritičara dobila Acija Alfirević

Kim Cuculić

Na profesionalnome životnom planu Acija Alfirević ostvarivala se i ostvaruje kao teatrologinja, književnica, prevoditeljica i, tijekom najaktivnijeg radnog perioda, ponajviše kao predavačica



ZAGREB – Teatrologinja, književnica i prevoditeljica Acija Alfirević ovogodišnja je dobitnica Demetrove nagrade za životno djelo Hrvatskog društva kazališnih kritičara i teatrologa.


Svečana dodjela održat će se u utorak, 13. lipnja, u 12 sati u Vili Arko, Basaričekova 24, u Zagrebu. Acija Alfirević istaknuta je članica HDKKT-a. Rođena je 1951. godine u Splitu. Srednjoškolsko obrazovanje započeto u rodnom gradu nastavila je studijem jugoslavenskih jezika i književnosti te filozofije na Filozofskom fakultetu u Zadru, a potom u Zagrebu. Nakon stjecanja diplome 1976. godine studirala je engleski jezik na Richmond Collegeu i South Thames Collegeu u Londonu, gdje je započela i poslijediplomski studij na School of Slavonic and East European Studies – University of London. Magisterij o novijemu australskom kazalištu te doktorat o Haroldu Pinteru obranila je na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, prvi 1996., a drugi 2017. godine. Oba su rada naknadno uobličena i objavljena kao relevantne teatrološke knjige »Australski novi val, Studija o australskoj drami od 60-ih do početka 90-ih godina 20. stoljeća« (2000.) te »Kazalište okrutnosti Harolda Pintera, Hommage Haroldu Pinteru« (2018.).


Ljubav prema kazalištu


Djelovala je kao sveučilišna lektorica, gostujuća predavačica te Fulbrightova stipendistica u Londonu, New Yorku, Zagrebu, Melbourneu, Budimpešti, Berlinu i Krakovu sve do umirovljenja. Cjeloživotni interes za književno i novinarsko pismo razvija već od rane mladosti kad počinje publicirati poeziju, prozu i novinarske radove. Tome pridružuje i istraživački znanstveni rad kojim obuhvaća teatrološke, dramatološke, filozofske i književne teme proučavajući i povezujući kulture i tradicije s kojima se susretala – američko kazalište i ženske studije, australsku književnost i teatar, mađarski jezik i kulturu. Za potrebe kazališnih izvedbi prevodila je više autora poput Tennesseeja Williamsa, Edwarda Bonda i Ala Weinera, dok je »Mađarska Medeja«, dramsko djelo pisca i predsjednika Republike Mađarske Árpáda Göncza, objavljeno i kao knjiga. Ljubav prema kazalištu demonstrira i u umjetničkoj praksi pa osim što već od djetinjstva glumi u lokalnim kazališnim institucijama te na televiziji, tijekom predavačkoga djelovanja na Mentone Collegeu u Melbourneu sudjeluje u produkciji nekoliko kazališnih predstava te u povodu 200. obljetnice Australije adaptira i uprizoruje Držićeva »Skupa«, dok u Budimpešti prilagođuje i postavlja Brešanovu »Predstavu Hamleta u selu Mrduša Donja općina Blatuša«.


Kozmopolitski duh




Povjerenstvo za dodjelu nagrade u sastavu dr. sc. Višnja Kačić Rogošić, dr. sc. Martina Petranović i Ivana Slunjski (predsjednica povjerenstva) ističe u obrazloženju nagrade:


»Na profesionalnome životnom planu Acija Alfirević ostvarivala se i ostvaruje kao teatrologinja, književnica, prevoditeljica i, tijekom najaktivnijeg radnog perioda, ponajviše kao predavačica. Štoviše, predavačka joj je profesija omogućila da svoju sklonost jezicima, strast prema putovanjima i duboko i živo zanimanje za kazalište preplete, otvorivši joj put k istraživanju i spoznavanju novoga. London, New York, Melbourne, Budimpešta, Berlin, zvučne su i atraktivne destinacije, meka za svakoga poklonika umjetnosti, no poučavajući hrvatski jezik i kulturu Acija Alfirević nije se zadržala samo na glasovitim sveučilištima i institucijama, hrvatska riječ, time i riječ o hrvatskoj drami i kazalištu, doprla je i do malih sredina poput Batha ili Bedforda. Kozmopolitskog duha i širokih svjetonazora, vodeći se motom ‘svijet nije ulica u kojoj ste se rodili, nego uvijek ono iza njezina ugla’, imala je važnu ulogu u interkulturnoj razmjeni, istodobno i sama učeći iz svake situacije te publicističkim i prijevodnim radom prenoseći to znanje u sredinu iz koje je potekla…


Upravo je pozicija lektorice i gostujuće predavačice Aciji Alfirević poslužila kao uporište za istraživanja kazališta zemalja u kojima je djelovala. Svoja istraživanja i prinose hrvatskoj kulturi, započete još 1976. kad je prvi put kročila u londonsko Nacionalno kazalište, zaokružila je teatrološkim studijama »Australski novi val, Studija o australskoj drami od 60-ih do početka 90-ih godina 20. stoljeća« te »Kazalište okrutnosti Harolda Pintera, Hommage Haroldu Pinteru«. Obje su važna izdanja u hrvatskome kontekstu, prva jer pruža uvid u dotad nedovoljno poznatu etapu razvoja australskoga kazališta, dajući uostalom i njegov povijesni pregled, druga kao prva monografija u nas o istaknutome britanskom dramatičaru posvećena britanskoj i hrvatskoj recepciji njegova stvaralaštva te analizi jezičnih, stilskih i tematskih obilježja njegova pisma koja ga izdvajaju u osobito kazalište okrutnosti…


Veoma aktivna i danas, putujući i objavljujući priloge o zbivanjima u londonskim kazalištima i festivalima u Luzernu, Manchesteru, Istanbulu i drugdje, u emisiji Theatralia na Trećem programu Hrvatskoga radija te portalu Vox feminae, Acija Alfirević i dalje nas upoznaje s onim skrivenim iza nekoga novog ugla.«


Nagrada se sastoji od povelje i skulpture (rad Martina Babića) te novčanoga iznosa od 1.327,23 eura.