PERISKOP 

Autorski projekt “Obaveza” Lee Delong i Nikoline Majdak: Začudna klaunovska slika svijeta

Kim Cuculić

Foto Ivan Marenić

Foto Ivan Marenić

Predstava je inspirirana dramom francuskog književnika Jeana Giraudouxa »Luđakinja iz Chaillota«. Ova poetska satira prvi put je izvedena 1945., godinu dana nakon autorove smrti. On već tada vidi svijet koji posrće i tone u kapitalizmu



Na festivalu Periskop u HKD-u na Sušaku prikazana je predstava »Obaveza«, autorski projekt francuske glumice i redateljice Lee Delong te glumice Nikoline Majdak nastao kao kruna njihove desetogodišnje suradnje te njegovanja i razvoja klaunske tehnike i poetike u umjetničkom izrazu.


Predstava »Obaveza« inspirirana je dramom francuskog književnika Jeana Giraudouxa »Luđakinja iz Chaillota«. Ova poetska satira na rubu fantastike prvi put je izvedena 1945., godinu dana nakon autorove smrti.


On već tada vidi svijet koji posrće i tone u kapitalizmu, vidi blago i pohlepu, najavljuje vrijeme robova i dugova. Luđakinja iz Chaillota je Aurlie, »stara cura«, koju domaći ljudi zovu »kontesa«. Kako kaže Giraudoux, »razboritost jedne žene dovoljna je da polomi zube ludilu cijelog svijeta«.




U središtu predstave »Obaveza« je jedna usamljena žena koja se suprotstavlja masovnom zlu. Oslanjajući se na neke motive iz Giraudouxove drame, Lee Delong i Nikolina Majdak izgradile su svoj, autentičan kazališni svijet koji se temelji na klauniranju, plesu, pokretu i animaciji predmeta u maniri novog cirkusa.


Pritom važnu ulogu u predstavi ima glazba Lucije Stanojević – razni instrumenti i njihovi zvukovi, kao i uporaba glasa, kreiraju ne samo zvučnu kulisu, već i svojevrsnu glazbenu dramaturgiju izvedbe Nikoline Majdak.


Ona je utjelovila neobičnu, krhku, razigranu i pomalo djetinjastu heroinu koja, kako piše u najavi predstave, »čini sve što je moguće ne bi li pobjegla vanjskoj sili koja je počinje progoniti«.


Na pozornicu ona stiže u velikoj plastičnoj torbi, iz koje se »rađa« jedna manja takva torba. Izvođačica se »bori« protiv raznih predmeta na sceni, a kao njezin pomoćnik, ali i tjeskobna prijetnja pozornicom prolazi čovjek u kontaminacijskom zaštitnom odijelu (Mario Miličić).


Ova nesvakidašnja klaunica vodom prska biljke, čime do izražaja dolazi i ekološka tematika, dok je animacijski posebno dojmljiva scena s balonerom.


U strahu i izolaciji od izvanjskoga svijeta, usamljena junakinja ove priče pokretima simulira zakucavanje dasaka na vrata i okretanje ključa u bravi, koji zatim proguta.


U prvom planu su njezini strahovi, pa i histerija izazvana čitanjem novina. Ona se pokušava izolirati od poludjelog svijeta (pitanje je tko je tu zapravo »lud«), loveći se u mrežu vlastitih strahova (animacijski je zanimljiva i velika bijela mreža). Nakon čitavog košmara, na sceni ostaju »luđakinja« i njezin cvijet…


Izvođačica Nikolina Majdak zadivljuje svojim (klaunovskim) umijećem, pa su i ona i njezini partneri na sceni ispraćeni velikim pljeskom publike Periskopa.