VIVIANA PANACCIA

U Kortil stiže izložba o povijesti drevnog Mediterana. Kustosica: ‘Osvijestit ćemo povijest ove nevjerojatne regije’

Sandy Uran

Pomislila sam kako bi povijest ovog velikog mora mogla biti ispričana koristeći satelitske snimke u fuziji povijesti i znanosti, kulture i prirode, umjetnosti i tehnoloških inovacija



RIJEKA – Izložba »Mediterranea – slojeviti presjek drevnog Sredozemlja« bit će inaugurirana u srijedu, 14. veljače u 18 sati u Galeriji Kortil. Riječ je o putujućoj izložbi Ministarstva vanjskih poslova Italije i Cooperazione Internazionale – Međunarodne kooperacije Republike Italije u organizaciji Veleposlanstva Italije u Zagrebu, Talijanskog instituta za kulturu i Generalnog konzulata Italije u Rijeci. Izložba je realizirana u suradnji s Talijanskom svemirskom agencijom (Agenzia Spaziale Italiana ASI), Telespazio/e-GEOS, Fondazione Med-Or (gruppo Leonardo) i Europskom svemirskom agencijom (ESA), a kustosica izložbe je Viviana Panaccia. Izložba je na hrvatskom i talijanskom jeziku te je otvorena za javnost do 5. ožujka, a posjet izložbi je besplatan.


Galerija Kortil je otvorena radnim danom od 10 do 13 i od 17 do 20 sati te subotom od 10 do 13 sati. U siječnju je predstavljena u Zagrebu. Riječko gostovanje ujedno je povod za razgovor s kustosicom Vivianom Panaccia te generalnim konzulom Italije u Rijeci Davideom Bradaninijem.


Razgovor ćemo zapodjednuti pitanjem vezanim za ideju i inspiraciju koja je kumovala nastanku ove izložbe koja je iznimno zanimljiva, ali je istovremeno bilo vrlo zahtjevno realizirati je?




– Moj profesionalni životopis vezan je za svemirski sektor. Ogroman razvoj koji je svemirska tehnologija postigla u proučavanju planeta Zemlje posebno me se dojmila stoga jer je omogućila da se planet promatra u globalu, te je omogućeno da se na objektivan način uoče promjene u aktivnosti obilježene ljudskim djelovanjem na prirodni ambijent. Nastojala sam tu tematiku prenijeti u realizaciju izložbe s ciljem da se senzibilizira publika, a poglavito mlađe generacije da na naš planet pomnije gledaju i pripaze na očuvanje potonjeg. Zamisao postava izložbe »Mediterranea« inspirirana je knjigom koju sam pročitala, a riječ je o djelu »Mediteranski brevijar« Predraga Matvejevića, vizije antičkog i kompleksnog mora. Uz to, utjecaj je imao i novi brevarij Davida Abulafija naslovljen »Il Grande Mare«, u prijevodu »Veliko more«. Pomislila sam kako bi povijest ovog velikog mora mogla biti ispričana koristeći satelitske snimke u fuziji povijesti i znanosti, kulture i prirode, umjetnosti i tehnoloških inovacija.


Detaljno istraživanje


Pri osmišljavanju izložbe imali ste na raspolaganju ogromnu količinu materijala. Kako se odvijao proces nastanka postava »Mediterranee«, koje su mu faze prethodile?


– Bio je to proces koji je trajao oko dvije godine, a svemu je prethodilo čitanje literature na tu temu. Pojedine knjige izložene su i na izložbi. Bilo je to detaljno istraživanje koje je obuhvaćalo i selektiranje satelitskih snimaka, odvijalo se u suradnji s Talijanskom svemirskom agencijom (Agenzia Spaziale Italiana ASI), Telespazio/e-GEOS, Fondazione Med-Or (gruppo Leonardo) i Europskom svemirskom agencijom (ESA). Druga faza koja je uslijedila odnosi se na realizaciju videoinstalacija što je ostvareno uz potporu sponzora iz parfumerskog miljea i starih sorti sjemena, fotografija i starih mapa. Sveukupno smo proizveli više od 20 kratkih videa. Vrlo zanimljiva suradnja pokazala se ona s RUFA-om, Roman University of Fine Arts (Rimska akademija primijenjenih umjetnosti) u realizaciji instalacije naslovljene »Artificial Symmetry«, u prijevodu »Umjetna simetrija«, čija se tematika bavi onečišćenjem mora plastikom, krucijalnog problema, a koja predstavlja poziv da se pomno promisli o fragilnosti našeg prekrasnog planeta.


Izložba je zanimljiva i s didaktičkog aspekta, u tom pogledu na što biste stavili poseban naglasak?


– Svakako na povijest ovog velikog mora, na kontaminaciju različitih kultura, susret i sudar naroda koji su svi zajedno generirali unikum, jedinstvenost, koju se ne susreće niti na jednom drugom dijelu našeg planeta. Ali isto tako na njegovo zdravstveno stanje koje je zabrinjavajuće. Mediteran je poslije Arktika prostor u kojem je efekt globalnog zatopljenja evidentniji. Riječ je o »hotspotu«, u kojem je zabilježen rast zagrijavanja od 20 posto, što je brzina koja je veća od globalnog prosjeka, te se njegova osjetljivost stoga iskazuje u jačem opsegu. Posljednjih godina zabilježeno je povećanje ekstremnih meteoroloških događanja koje nazivamo medicanes (mediterranean hurricanes), mediteranski uragani, odnosno sve češći valovi topline, razdoblja suše kojima slijede poplave.


Promocija Italije


Izložba promovira »Made in Italy«. Koje je vaše viđenje potonjeg u kontekstu izložbe »Mediterranea«.


– »Mediterranea« pripada aktivnostima promocije Italije i realizirana je suradnjom Ministarstva vanjskih poslova Italije i Cooperazione Internazionale (Međunarodne kooperacije) i svemirskih agencija: Talijanskom svemirskom agencijom (Agenzia Spaziale Italiana ASI), Telespazio/e-GEOS, Fondazione Med-Or (gruppo Leonardo) i Europskom svemirskom agencijom (ESA). Izložba ima za cilj promovirati brend »Made in Italy« posredstvom valorizacije i integracije kulturnih i umjetničkih sadržaja s inovacijama i tehnologijom. Namjera je upoznati širu javnost s bogatstvom povijesno-kulturnog, prirodnog i pejzažnog Mediterana, koristeći snimke dobivene posredstvom najnaprednije svemirske tehnologije, kao što su recimo satelitske snimke talijanske konstelacije COSMO-SkyMed.


Izložba predstavlja most između Hrvatske i Italije. Kako ste ga zamislili?


– Izložba je na turneji tijekom koje gostuje u više mediteranskih zemalja, između ostalog i u Hrvatskoj, i to u Zagrebu i Rijeci. Njome se želi obnoviti zavjet povijesnog prijateljstva između ovih dviju zemalja, koje karakterizira zajednička pripadnost mediteranskoj civilizaciji.


Prema vašem mišljenju, koja je najveća vrijednost ove izložbe?


– Priča o Mediteranu: njegova povijest i suvremenost, kako bi osvijestili vrijednost ove nevjerojatne regije, za našu budućnost, uz efikasno pronalaženje solucije za brojne suvremene zajedničke izazove.


Generalni konzul Italije u Rijeci Davide Bradanini


Izložba »Mediterranea« zanimljiva je iz više aspekata. Koja je uloga Generalnog konzulata Italije u Rijeci u njezinoj prezentaciji?


– Izložba čiji naslov u cijelosti glasi »Mediterranea. Visioni di un mare antico e complesso«/»Mediterranea – slojeviti presjek drevnog Sredozemlja« je izložbeni projekt promoviran od strane Talijanskog ministarstva vanjskih poslova i Cooperazione Internazionale – Međunarodne suradnje Republike Italije u suradnji s Talijanskom svemirskom agencijom (Agenzia Spaziale Italiana ASI), Telespazio/e-GEOS, Fondazione Med-Or (gruppo Leonardo) i Europskom svemirskom agencijom (ESA). Projekt predstavlja povijest, prirodno bogatstvo, narode i mitove, kao i izazove koje danas nudi Mediteran. Ponuđeni izložbeni itinerar predstavlja »Mare nostrum« u svoj njegovoj kompleksnosti, posredstvom do sada neviđenih satelitskih snimaka, fotografija, videouradaka i instalacija. Generalni konzulat Italije realizirao je riječku etapu izložbe, koja je koncipirana za kruženje urbanim centrima zemalja Mediterana. Rijeka je previše mediteranski grad da ne bi bila uključena u ovaj itinerar!


»Made in Italy« je prisutan.


– Izložba predstavlja vezu prošlosti i budućnosti »Made in Italy«, pomoću komunikacije posredstvom satelitskih snimaka velike rezolucije Talijanske svemirske agencije (Agenzia Spaziale Italiana) te mapa, povijesnih i umjetničkih djela. Mediteran je kolijevka antičke civilizacije, ali isto tako i more na koje se »naslanja« jedan od najrazvijenijih proizvođača inovacija i tehnologije. Italija je u centru, svojim »saper fare« (znati kako), obrtnika, zanatlija naše zemlje još od srednjega vijeka, a što je i danas štovano u cijelome svijetu.


Konzulat je uvijek bio vrlo aktivan u predstavljanju talijanske kulture. Tijekom vašeg mandata realizirano je više vrlo uspješnih izložbi. Na koji ste projekt posebno ponosni?


– Uz »Mediterraneu«, prema mojem su mišljenju polučile iznimno velik uspjeh izložbe organizirane u Rijeci posvećene »Alanu Fordu« (»50 anni di ‘Alan Ford’«/»50 godina ‘Alana Forda’«) iz 2020. godine, te ona vezana uz talijanski automobilski dizajn naslovljena »La Grande Bellezza«/»Velika ljepota« iz 2022. godine. Proslaviti zajedno s brojnim hrvatskim prijateljima najbolje od talijanskog stripa, te sofisticiranu priču talijanskog automobilskog dizajna, omogućilo je upoznavanje Italije na do sada neviđeni način, koji savršeno spaja tradiciju i inovaciju. Naglasak bih stavio i na brojna događanja i na brojne partnere koji su surađivali s Generalnim konzulatom Italije u povodu Tjedna talijanskog jezika u svijetu tijekom godina.


Ova izložba predstavlja most između Italije i Hrvatske.


– Hrvatska je prva zemlja u kojoj su organizirana dva gostovanja, u Zagrebu i u Rijeci. Hrvatska je prema svim mjerilima mediteranska zemlja – ne samo zemljopisno, već i povijesno i kulturološki. Izložba stoga zasigurno predstavlja most između Italije i Hrvatske, ali i između naših zemalja i ostalih nacija koje se nalaze na našem zajedničkom Mediteranskom moru.


»Mediterranea« će biti predstavljena i u drugim zemljama Mediterana, kojima?


– Izložba dolazi iz Libanona i Alžira, a nakon gostovanja u Hrvatskoj bit će predstavljena u Valenciji u Španjolskoj. Nadam se da će nas ovaj projekt učiniti svjesnijima zajedničkih izazova za sve nas mediteranske narode: nisu u pitanju samo klimatske promjene i prehrambrena sigurnost, već i, nažalost, aktualne tematike kao što su konflikti i bijeg od rata i siromaštva. Radi se o prilici za promoviranje dijaloga i kooperacije između naroda koji nastanjuju regiju, stimulirajući promišljanje o ovom Velikom moru, s ciljem da se pridonese pokretanju održivog razvoja u svim zemljama koje se nalaze na njegovoj obali.