Studentski radovi

"Odjekujuće stvarnosti u Četvrtom prostoru": Istraživanje međuprostora dijaloga između različitih umjetničkih konteksta

Katarina Bošnjak

Foto D. Miculinić

Foto D. Miculinić

Izložba je okupila radove studentica i studenata iz Hrvatske, Poljske, Slovenije i Srbije



U programskom prostoru SRCE, na prvom katu knjižare V.B.Z. na Korzu, otvorena je međunarodna studentska izložba »Resonating Realities in the Fourth Space/Odjekujuće stvarnosti u Četvrtom prostoru«. Izložba je okupila radove studentica i studenata iz Hrvatske, Poljske, Slovenije i Srbije, a predstavila ju je Akademija primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci u suradnji s međunarodnim partnerima, kao uvod u program festivala Pixxelpoint 2025, koji se pak održava u sklopu projekta Go! Borderless: Nova Gorica i Gorizia – Europska prijestolnica kulture 2025.


Suvremene teme


Na otvorenju su govorili Mihael Giba, producent izložbe s Akademije primijenjenih umjetnosti, Peter Purg, koordinator festivala Pixxelpoint iz Nove Gorice te kustosi Katarina Podobnik i Gašper Rebernik, koji su ujedno i autori koncepcije izložbe.


Peter Purg istaknuo je kako ideja »četvrtog prostora« proizlazi iz želje da se istraže međuprostori dijaloga i rezonancije između različitih kulturnih i umjetničkih konteksta.


Foto Dean Miculinić




– Nakon iluzije »trećeg prostora«, onog u kojem, navodno, svi lijepo radimo, idemo na sveučilište i zatim se bavimo kulturom i umjetnošću, postavili smo pitanje: što dalje? To je bila ideja šezdesetih i sedamdesetih godina, ali je u međuvremenu propala. Mladi danas ponovo otvaraju to pitanje: što sada i što dalje, istaknuo je Purg.


Kustosica Katarina Podobnik čestitala je studentima i studenticama na izložbi, zahvalila na predanom radu i suradnji te naglasila kako smatra da su studenti/ce spremne zakoračiti iz studentskih u neke ozbiljnije umjetničke vode.


Student Gašper Rebernik, ujedno koautor koncepcije i sudionik izložbe, proveo je prisutne kroz postav te predstavio radove i njihove autore. Izloženi radovi istražuju različite pristupe suvremenim temama kroz multimedijske, interaktivne i imerzivne forme.


Primjerice, Aleksandra Bebenek u instalaciji »Totem modernog čovjeka« koristi skeniranje otisaka prstiju i algoritamsku analizu za generiranje »virtualnih totema«, odnosno osobnih, digitalnih bilješki povezanih s prirodom. Tania Kolarić predstavila je interaktivnu instalaciju »Kaleidoskop«, u kojoj tehnologija prepoznaje ljudske emocije i prevodi ih u dinamične vizualne i zvučne obrasce. U videoigri »Grijeh i krivnja« autorice Ene Fajković posjetitelji uranjaju u refleksivno okruženje koje istražuje moralnu odgovornost, oprost i unutarnji konflikt kroz narativ temeljen na izborima – igrač preuzima ulogu svećenika u urušavajućoj crkvi i kroz odluke oblikuje prostor i ishode priče, istovremeno se suočavajući s vlastitim osjećajem krivnje i etičkim dilemama.


Foto Dean Miculinić


Osobno i kolektivno


Radovi su definitivno otvorili prostor za promišljanje o tehnologiji, identitetu i prirodi, ali i o načinu na koji umjetnost može stvarati veze između ljudi, prostora i vremena. Umjesto da nudi gotove »proizvode«, izložba potiče na usporavanje i osluškivanje, na prepoznavanje suptilnih prijelaza između stvarnog i zamišljenog, osobnog i kolektivnog.


Na izložbi sudjeluju Aleksandra Bebenek (Poljska), Monika Chaberka (Poljska), Ana Evtić (Srbija), Ena Fajković (Hrvatska), Tania Kolarić (Hrvatska), Tijana Mijušković (Srbija), Gašper Rebernik (Slovenija) i Nika Škarica (Hrvatska). Izložba ostaje otvorena do 14. studenoga, nakon čega seli u TIR galeriju u Novoj Gorici gdje će biti predstavljena u sklopu festivala Pixxelpoint 2025.