"Spremljena" povijest

Na pravom mjestu u pravom trenutku: Ugledni srpski fotograf Imre Szabo izlaže u Principiju

Kim Cuculić

Protok života koji zovemo povijest jednog društva, bilježio je kroz sudbinu malog čovjeka pa bile to socijalne teme, teme ideološko-političkih previranja ili pak kulturni događaji



RIJEKA – Galerija Principij pripremila je izložbu Imre Szabóa, jednog od najuglednijih srpskih fotografa. »Ja fotografiram život«, misao je koju Szabó vrlo često ponavlja, a o čemu u povodu riječke izložbe piše Borislav Božić.
– Imre Szabó u svom profesionalnom fotografskom poslu, kako bi napravio fotografiju koja nosi priču, drži se osnovnog načela koje u skoro svakom razgovoru ističe: »Fotografija se ne može napraviti ni prije ni poslije, nego se mora biti u pravom trenutku na pravom mjestu i dovoljno blizu.«


S ovom mišlju Imre nam govori da su mu uzori dva velika fotografska autora, dvije ikone dvadesetog stoljeća, a to su: Henri Cartier-Bresson koji je razvio teoriju odlučujućeg trenutka, kojom tumači da fotografija nastaje u odlučujućem trenutku, niti djelić sekunde prije, a niti djelić sekunde poslije. I misao legendarnog ratnog reportera dvadesetog stoljeća Roberta Cape, koji je imao životni kredo da mora biti što bliže motivu koji snima. I doista, kada i ovlaš pregledamo samo manji dio Imrinih fotografija, shvatimo da je taj moćni autor nekom magičnom, božanskom snagom i umijećem uvijek bio na pravom mjestu u pravom trenutku i dovoljno blizu da »uhvati«, napravi impresivnu fotografiju.


Imre Szabó svjedočio je i kroz fotografske slike »pospremio« povijest posljednjih desetljeća Jugoslavije i Srbije. Taj protok života koji zovemo povijest jednog društva, bilježio je kroz sudbinu malog čovjeka pa bile to socijalne teme, teme ideološko-političkih previranja ili pak tradicionalni, kulturni događaji – osvrnuo se Božić.




Imre Szabó rođen je u Mokrinu 1956. godine. Fotografije izlaže od 1974. i od tada je sudjelovao na više od 200 izložbi u zemlji i inozemstvu na kojima je dobio više nagrada i priznanja. Bavio se i novinskom fotografijom. Fotografije su mu objavljivane u mnogim značajnijim svjetskim magazinima (Stern, Focus, Spiegel, Le Monde, L’Express, Time, Newsweek, Herald Tribune, Le Nouvel Observateur…), kao i u više monografija, kataloga i publikacija. Danas radi kao samostalni umjetnik u Beogradu.