Međunarodna grupna izložba

"Mentalno sam ovdje" u MMSU: Zajedništvo i kreativno preživljavanje u digitalnom dobu

Ervin Pavleković

Foto Ana Križanec

Foto Ana Križanec

Radovi progovaraju o povezanosti tehnologije i kapitalizma, klimatskoj prijetnji budućnosti, utjecaju virtualnih svjetova na pojedinca, emocionalnoj dimenziji gaminga i online datinga, kao i mogućnostima kreativnog otpora u digitalno doba



U vremenima u kojima digitalni i virtualni prostori sve više postaju dio naše svakodnevice, te time utječu na naš identitet, na međuljudske odnose, posve aktualno u Muzeju moderne i suvremene umjetnosti nedavno otvorena međunarodna grupna izložba »Mentally, I am Here«/»Mentalno sam ovdje« četirima videoinstalacijama propituje i podcrtava način na koji videoigre, algoritmi i virtualni svjetovi utječu na pojedinca, njegovo tijelo, emocije, navike, kao i vizije budućnosti te nameće pitanja o sveprožimajućem kapitalizmu, klimatskoj anksioznosti, emocionalnoj ekonomiji gaminga i internetskih odnosa te o mogućnostima otpora u posvema, sve više, fragmentiranoj zbilji.


Foto galerija: Izložba "Mentalno sam ovdje" u MMSU Foto: Ana Križanec


Međunarodna grupna izložba »Mentally, I am here«/»Mentalno sam ovdje« okuplja četiri videoinstalacije koje polazeći od digitalnog okruženja i videoigara progovaraju o povezanosti tehnologije i kapitalizma, klimatskoj prijetnji budućnosti, utjecaju virtualnih svjetova na pojedinca, na tijelo i na mentalno zdravlje, emocionalnoj dimenziji gaminga i online datinga, kao i mogućnostima kreativnog otpora u digitalno doba.


Sistemski divovi


Izložba okuplja radove poput onoga kolektiva Total Refusal, nastao u suradnji s umjetnicima Giselom Carbajal Rodríguez i Felixom Kleeom, radove Susanne Flock, Gabriela Henschea i riječke umjetnice Petre Mrša, koji detektiraju sistemske divove, od algoritma, kapitalizma, interneta, korporacija, kako bi njihov utjecaj na naše želje i ponašanja učinili vidljivijim, a ne pristupa im se samo kritički, već ih umjetnici spajaju s osobnim pričama, koriste potencijal glitcha, format how to videa ili somatske prakse, s ciljem da pokažu da i uz sve kontradikcije (ovo) vrijeme digitalnog kapitalizma može ponuditi prostor za zamišljanje alternative, međusobnu podršku te dakako i prostor za učenje.





Petra Mrša, rad »I Can Save Her« / Foto MMSU PR

Ovom izložbom, govori kustosica izložbe Kora Girin, umjetnici se »dotiču klimatske prijetnje budućnosti, utjecaja virtualnih svjetova na tijelo i mentalno zdravlje, emocionalne dimenzije gaminga i online datinga, ali također traže moguća mjesta napuknuća, zajedništva i kreativnog preživljavanja u digitalno i kapitalističko doba, ne zauzimajući pritom moralistički, utopijski ili distopijski stav prema tehnologiji«.


– U industriji videoigara, aplikacijama, algoritmima prepoznaju mjesta oblikovanja ili intenziviranja postojećih želja i ponašanja odavno u službi konzumerističke kulture.


Ipak, osim suhe kritičke analize, umjetnici nude osobne priče, potencijal glitcha, somatske prakse ili suradničke kreativne forme kako bi ukazali da i uza sve kontradikcije digitalno doba može ponuditi mjesta za zamišljanje alternative, međusobnu podršku i učenje.


Treba, uostalom, naglasiti i da se suradnja umjetnika produbljena tijekom boravka Leonharda Müllnera (Total Refusal) u Rezidenciji Kamov u Rijeci nastavila razvijati u online sferi, a izložba je dobila i svoju paralelnu virtualnu verziju na platformi Voxels, ističe Girin.


Gubitak sadašnjosti


»Promatrajući konzumerizam kao proces koji umanjuje naš kapacitet da živimo u sadašnjosti«, kazuje kustosica, »autor John Wood primjećuje kako dizajn i marketing djeluju kao saveznici u stalnom usmjeravanju naše pažnje prema budućim potrebama i nadolazećim trendovima«, pa »taj anticipirajući i zarazan mehanizam opisuje kao ‘euforičan gubitak sadašnjosti’«.



Rad »Unmatched Signals« / Foto MMSU PR

– Euforičnom gubljenju sadašnjosti možemo u kontekstu izložbe pridružiti uranjanje u svijet videoigre, »skrolanje« i »svajpanje«, kao i »emocionalni multitasking« koji potiču platforme za upoznavanje.


Cijeli sustav brzog života na dug, u kojem odgađamo plaćanje za svoje postupke, vrhunac dostiže u apokalipsi izazvanoj klimatskim promjenama. Naziv izložbe »Mentalno sam ovdje« ambivalentan je, ali odmah sugerira da biti ovdje više nije samorazumljiv pojam.


Možemo biti prisutni fizički, mentalno, emocionalno, virtualno – slikom, zvukom, slovom, skriveni ili javno. Fragmentiranost postaje izraženija digitalnim ubrzanjima, a taj će raskorak Wood opisati kao temporalnu alijenaciju, odnosno nesrazmjer između kognitivnog ritma i metaboličkog ritma, koji brzinu življenja i informacija ne može probaviti na zadovoljavajući način, kaže Girin.


Digitalni krajolik, pojašnjava kustosica izložbe, »oblikovan je tako da pretpostavke odgovornog i discipliniranog korištenja unaprijed rade protiv korisnika: naša pažnja biva rastrgana, studirana i monetizirana, i u stalnoj je potrazi za dopaminskim injekcijama pređenih misija, stvorenih ‘matcheva’ ili odgledanih videa«.



Rad »Apocalyptic Sublime« Total Refusala / Foto MMSU PR

– Putem digitalnog, kapitalizam je još spretnije obuhvatio naše slobodno vrijeme i privatnost – od privatnosti podataka do modeliranja naših najintimnijih želja i potreba.


Ipak, digitalno okruženje nepobitno je mjesto nove prisutnosti koja nam omogućuje da mentalno budemo u različitim prostorima. Izložba nas poziva da te prostore ne koristimo samo kao odmak, zabavu i bijeg, već da ih kritički i kreativno artikuliramo, svjesni otisaka koje ostavljaju, priča Girin.


Potrošački obrasci


Glede dizajna izložbe koji potpisuje berlinski umjetnik Simon Stanislawski, pak govori kako ga autor »razrađuje na licu mjesta tijekom boravka u Rezidenciji Kamov, a umjesto nametanja gotove autorske vizije, Stanislawski polazi od istraživanja materijala pronađenih u Muzeju i Rijeci, tražeći načine na koje ih može ponovo uklopiti u postav izložbe«.


– Proces dalje gradi tijekom četiri radionice sa studentima kroz razgovor, zajedničko rješavanje zadataka i praktičan manualan rad. Pristup u kojem se pozornost vraća s gotovog proizvoda na proces, kao i pomak prema održivoj estetici, rezonira s ključnim pitanjima izložbe: kako se oduprijeti potrošačkim obrascima dijeljenjem znanja i ponovnom upotrebom materijalnih resursa, zaključuje kustosica.



Foto Ana Križanec

Kako piše u legendi, odnosno opisu radova koje je sastavila Ana Žarković, dvokanalna videoinstalacija »The Apocalyptic Sublime« koristi estetiku glitcha i manipuliranu digitalnu sliku kao metaforu i simptom ranjivosti tehnoloških konstrukata – kvar koji razotkriva logiku digitalnih simulacija i istodobno otvara mogućnost njihove rekodifikacije.


Kompilacija ‘how-to’ YouTube videa »Exercises for the Digital Age« umjetnika Gabriela Henschea, nastala u suradnji s drugim umjetnicima i kustosicom Ashlee B. Conery, razvija niz »vježbi za digitalno doba«, praktičnih i duhovitih mikrorituala za snalaženje, preživljavanje i napredovanje u digitalnom okruženju.


Dejting tržište


Eksperimentalna videoinstalacija »Unmatched Signals« vodi nas svemirskim pejzažima videoigre »Star Citizen«, prateći protagonisticu tijekom njezina romantičnog putovanja kroz svijet beskonačnih izbora i digitalnih pravila »dejting tržišta«, dok u eksperimentalnom filmu »I Can Save Her« Petra Mrša isprepliće računalno generirane pejzaže stvorene uz pomoć 3D grafike, ručno crtanu animaciju i snimke kretanja fizičkog tijela izvedene u dvjema somatskim radionicama. Izložba je otvorena do 20. veljače 2026. godine.