Galerija Turnac

Maša Barišić se izložbom “Betwixt and Between” bavi identitetom i njegovim raslojavanjem

Ervin Pavleković

Foto Nikola Blagojević

Foto Nikola Blagojević

»U svijetu koji istovremeno zahtijeva autentičnost i potiče konstrukciju«, govori voditeljica Galerije Turnac Katerina Jovanović, »identitet više nije stabilna jezgra, već polje stalne promjene«



U vremenima u kojima je identitet prenapregnut pod utjecajem različiti agensa, pitanje autentičnosti postaje imperativ te nerijetko opstoji kao kakva pažljivo konstruirana iluzija. Pitanjem ideniteta, odnosno njegova raslojavanja, u svojim se radovima okupljenim novootvorenom izložbom »Betwixt and Between« u Galeriji Turnac bavi autorica Maša Barišić.


»U svijetu koji istovremeno zahtijeva autentičnost i potiče konstrukciju«, govori voditeljica Galerije Turnac Katerina Jovanović, »identitet više nije stabilna jezgra već polje stalne promjene«; »tu se otvara prostor liminalnog – prijelaznog stanja koje, kako navodi Victor Turner, karakterizira ambigvitet i sposobnost da izmakne klasifikacijama koje normiraju kulturni prostor«, odnosno tijekom »liminalnih razdoblja, identitet se donekle rastvara«.


Persona i Sjena


– Subjekt više nije »ni ovo ni ono«, a ipak je oboje. Riječ je o stanju u kojem su prethodne društvene, emocionalne ili unutarnje strukture suspendirane, a nova značenja još nisu uspostavljena. Takvo stanje nalik je »limbu«, nepoznatom teritoriju kroz koji se pojedinac kreće bez sigurnosti ranijih orijentira, suočen s osjećajima dezorijentacije, dvosmislenosti i nesigurnosti. No upravo to stanje – koliko god uznemirujuće – otvara mogućnost radikalne introspekcije i transformacije. Izložba Maše Barišić »Betwixt and Between« potencira kontekst kreiranja drugog identiteta koji suštinski ironičan, subverzivan ili introspektivan sugerira razmatranje granica autentičnosti, društvenih uloga i fenomena, ali i percepcije samoga sebe koji mahom ostaje u domeni osobnog, neprihvatljivog, riskantnog, tabua, govori kustosica.


Foto Nikola Blagojević




Protagonistica ove priče, Colinda Evangelista, pojašnjava voditeljica Galerije, »ujedno je jedna od protagonistica serije radova kojima Barišić nastoji aktualizirati raslojavanje i fragmentiranje identiteta otvoreno uspostavljajući relaciju između autoreferencijalnosti i umjetnosti kao preduvjeta za identitetsku modifikaciju«.


– Colinda Evangelista pojavljuje se kao liminalna figura koja ne samo da oslikava raskid sa starim identitetskim formama, već i aktivno generira prostor u kojem postaje moguće misliti (i živjeti) identitet kao višestruk, fluidan i otporan na normativno označavanje. Tražeći uzroke u psihološkim teorijama, čini se kako Carl Gustav Jung, uspostavljajući arhetipove Persone i Sjene, objektivno ukazuje na trajnu igru dvaju unutrašnjih svjetova. Persona je očigledna, autonomna, društveno prilagodljiva, ona je funkcionalni kompleks čiji je zadatak sakriti i drugima otkriti svjesne misli i osjećaje. Sjena pak stoji za neku vrstu kontrapersone – podosobnost koja želi ono što Persona neće dozvoliti, ekspresiju nesvjesnog, agresivnih impulsa, alter ego. U zavodljivom dijalogu tih naočigled nespojivih kategorija, rađa se mogućnost izlaska iz društveno zadanih identitetskih matrica i svjesno konstruiranih osobnosti, tumači Jovanović.


Snažan kolorit


»Prepoznajući važnost javne artikulacije alter ega«, kazuje kustosica, »autorica Maša Barišić nas recentnim radovima podsjeća kako time ne pogodujemo neistini, već zauzimamo prostor kompleksnosti, potvrđujemo vlastitu kontradiktornost, promjenjivost i autentičnost svjesno odustajući od ideje da je čovjek jedinka koju određuje jednoznačan, čist i jasan individualitet«.


– Sve ono što ne stane u okvir standardiziranih normi ovdje postaje formula za drukčije suočavanje sa stvarnošću. Snažan kolorit, krupni procesualni kadrovi, tehnička dominacija, praktički fetišizirani prikazi Colinde Evangelista koja napušta svijet Persone uvlače nas u svijet Sjene, blještavila i karikiranih scena koje promatraču ostavljaju osjećaj bunila na granici realnog i nadrealnog u industriji zabave. Bilo da je riječ o slobodi duha, otporu, obrambenom mehanizmu ili samoiscjeljenju, Colinda Evangelista nam vješto nameće nove perspektive i dinamike vrednovanja osobnih paradigmi. Živeći suvremenost, odavno smo i svjedoci i sponzori vlastite destabilizacije identiteta u dobu kada je sve manje originala, a sve više verzija. Na sličan način je i online svijet (na koji smo prešutno, nekritički pristali) platforma za prilagođavanje i generiranje identiteta od nule – multipliciranje Persona koje žele društvenu potvrdu potiskujući narativ koji nas suštinski određuje. Identitet postaje performans, naglašava Jovanović te dodaje da izložba »Betwixt and Between« »nije pokušaj razotkrivanja ‘pravog lica’ niti nudi interpretaciju problematike, već se izložbom ublažavaju mentalne barijere uslijed čega promatrač suočen s nesigurnosti uprizorenog identiteta indicira revidiranje vlastitog svjetonazora«.


Foto Nikola Blagojević


Identitetska tranzicija


Kako piše u opisu izložbe, radovima okupljenim izložbom »Betwixt and Between« autorica Maša Barišić otvara prostor identitetske tranzicije – liminalno stanje između »više nismo« i »još nismo postali«.


– Polazište rada je lik Colinde Evangelista, alter ega koji postaje središnji simbol složenih, često kontradiktornih osobnih struktura. Na temelju snažnoga vizualnog jezika, ekspresivnih kadrova i fetišiziranih prikaza, autorica istražuje kako identitet funkcionira kao nestabilno, fluidno polje – istovremeno konstrukcija i potraga. Liminalna figura Evangeliste operira između Jungovih arhetipova Persone i Sjene, razotkrivajući slojeve psihološke igre, društvenih očekivanja i nesvjesnih impulsa. U svijetu koji zahtijeva autentičnost, a potiče konstrukciju, identitet sve više nalikuje performansu. Barišić promatra taj proces bez moraliziranja: fikcija ne prikriva istinu, već otkriva ono što ne znamo da smijemo izreći, stoji u tekstu izložbe koja je otvorena do 25. srpnja i može se pogledati uz besplatan ulaz.