
Foto Marko Gracin
Autoričini radovi ne bježe od stvarnosti; ona progovara o društvenim traumama, o pritisku normi, o šutnji i o potrebi da se ona prekine
povezane vijesti
Prepoznatljiva po svojem osebujnom rukopisu, crnim linijama, reduciranoj paleti boja, fragmentima fotografija i riječima koje postaju ravnopravan dio likovne kompozicije, umjetnica Paulina Jazvić i svojim radovima okupljenim u Galeriji Artsada novootvorenom izložbom »Silente« nastavlja na tome tragu, no ono što je autoričino prepoznatljivo dobiva novu dimenziju – ljudske figure svedene su na siluete, crveni potezi presijecaju površine platna poput znakova upozorenja, a tekstualni fragmenti i ironija stvaraju slojevitu igru značenja.
Kako je kazala uvodno voditeljica Galerije Matea Bakotić, »umjetnica u ovom ciklusu nastavlja istraživati svakodnevicu suvremenog društva, ali kroz fokus na jezik, tišinu i granice komunikacije«.
Znakovi upozorenja
– Od samih početaka Jazvić oblikuje prepoznatljiv rukopis – snažnu crnu liniju, reduciranu paletu, fragmente fotografija i riječi koje postaju ravnopravan dio kompozicije. U radovima iz ciklusa »Silente« prepoznajemo ljudske figure svedene na siluete ili skice, ponekad tek naznačene, ponekad u potpunosti prepuštene praznini podloge. Njihova pozicija odražava napetost između intime i društva, između osobnog iskustva i kolektivnih obrazaca. Tekstualni fragmenti – natpisi, slogovi, kratke rečenice – naglašavaju višeznačnost i ironični odmak, dok crveni potezi presijecaju platna kao znakovi upozorenja ili otpora. Umjetnost Pauline Jazvić ne bježi od stvarnosti: ona progovara o društvenim traumama, o pritisku normi, o šutnji i o potrebi da se ona prekine. Sve to čini s karakterističnom dozom ironije i crnog humora, čime njezine slike dobivaju svježinu i neposrednost, tumači kustosica.

Foto Marko Gracin
U svemu tome, govori dalje, »osjeća se i ono dijete u umjetnici, znatiželja koja je neprestano pokreće na istraživanje i eksperiment«, jer »Jazvić polazi od bazičnih slikarskih tehnika, ulja i akrila, ali se ne zaustavlja na njima«.
– Ona stalno širi granice, uključuje fragmente, materijale i znakove iz svakodnevice, pretvarajući platno u prostor igre, propitivanja i otkrivanja. To je umjetnost koja nas ne opterećuje, nego oslobađa. Odmakom od platna zapravo mu se približavamo. Upravo tim pročišćavanjem i oslobađanjem površine od preopterećenosti umjetnica postiže izvanredan rezultat. Promatrač je uvučen u igru – kreće se crvenom linijom koja ga vodi u svijet naracije, humora, crnog humora i svijesti. A u središtu svega nije tišina zvuka, nego unutarnja tišina – ona koja nam dopušta da vidimo i osjetimo. Izložba »Silente« nije samo pregled desetak slika, nego koherentan umjetnički iskaz, vizualni dnevnik u kojem se spajaju ironija i ozbiljnost, osobno i univerzalno, ističe voditeljica galerije.
Prizivanje tišine
A sama izložba »Silente«, naglašava Bakotić, započinje naslovnim radom, koji je i dao ime cijelome ciklusu.

Galerija Artsada
– Ovaj rad, kao i svi ostali, nastao je u tehnici ulja i akrila na platnu. Sama riječ silente u tekstualnom se obliku provlači kroz površinu, s crvenom linijom koja ostaje prisutna i u ostatku izloženih djela. Crvena linija postaje svojevrsni znak i putokaz, dok istodobno priziva tišinu – ne onu zvučnu, već unutarnju – koja poziva na meditaciju i afirmaciju. Upravo je zbog te jasnoće i naglašenog pojma ovaj rad odabran kao naslovni, zaključuje Bakotić.
U postavu se, piše u opisu izložbe, izmjenjuju radovi različitih formata, od intimnih platna dimenzija 30×30 cm do većih formata od metar i pol. Na najstarijem radu u ciklusu nalazi se frontal motiv gaćica (otisci gaćica), postavljen s dozom ironije i humora, podsjećajući na ranije umjetničine intervencije u kojima svakodnevni predmet postaje društveni komentar. Na dva rada iz ciklusa (»Dirty Laundry«) upravo se motivom gaćica provocira pitanje što je zapravo prljavo rublje, je li to intimni predmet koji svakodnevno peremo ili metafora za skrivene slojeve naših života i društva.

Foto Marko Gracin
Izložba obuhvaća i četiri rada manjih formata u kolažnoj tehnici, koji jasno pokazuju širinu interesa Pauline Jazvić te njezino stalno eksperimentiranje i igru različitim postupcima. U otiscima i slojevitim površinama osjeća se njezina grafička podloga, jer umjetnica polazi iz područja grafike, što se prirodno nastavlja u slikarski rukopis. Posebnu cjelinu čini rad u kojem su »Ljudske siluete« reducirane do znaka, a njihova pozicija djeluje poput refleksije nas samih – pojedinca i društva, intime i kolektiva.
Višeslojni radovi
Zajednički nazivnik svim radovima je neutralna, nježna podloga u bež tonovima, koja daje osjećaj jednostavnosti i smirenosti. No, zahvaljujući formama, tekstualnim fragmentima i snažnim crvenim akcentima, radovi postaju razigrani, dinamični i višeslojni. Upravo ta napetost između tišine i znaka, ironije i ozbiljnosti, čini ciklus »Silente« jedinstvenim i upečatljivim umjetničkim iskazom. Izložba ostaje otvorena do 2. listopada, a moguće ju je razgledati u radnom vremenu galerije – od ponedjeljka do četvrtka, od 10 do 14 sati.