
Barbara Essl kraj jednog od radova na izložbi Queer Moments in Lost Places / Foto Marko Gracin
Umjetnica i fotografkinja Barbara Essl naglašava da ova izložba govori o hrabrosti da budemo ono što jesmo
povezane vijesti
Ove je subote u Izložbenoj dvorani Palazzo Modello otvorena fotografska izložba „Queer Moments in Lost Places“, a koja je rezultat međunarodne suradnje između Zajednice Talijana Rijeka i austrijske umjetnice Barbare Essl.
Osim toga, izložba je realizirana uz potporu Austrijskog kulturnog foruma iz Zagreba u sklopu Festivala queera i feminističke kulture “Smoqua”, kojeg organizira udruga LORI – Lezbijska organizacija Rijeka.
Projekt je započeo 2021. godine u Beču, zajedno s pokretačicom inicijative Queer Moments, Ortrun Gauper, a za cilj ima učiniti queer život vidljivim, osobito tamo gdje je često zanemaren ili utišan.
U suradnji s Ortrun Gauper razvila se ideja o snimanju portreta u napuštenim i zaboravljenim prostorima tišine i iščeznuća – tako su nastale fotografije u napuštenim tvornicama, praznim hotelima i zapuštenim vilama. Izložene slike pričaju tihe, ali ponosne trenutke queer prisutnosti, diskretan oblik otpora, manifest postojanja „među prostorima“ i slavlje različitosti.
Nastavak projekta u Rijeci predstavlja proširenje izvorne bečke serije: umjetnici i umjetnice iz talijanske zajednice u Rijeci sudjeluju u projektu te dijele viziju originala koji obogaćuju novim iskustvima i pogledima.
Kako je naglasila umjetnica i fotografkinja Barbara Essl, ova izložba govori o hrabrosti da budemo ono što jesmo i o transformativnoj moći slobode.
– To je ključna ideja ovog projekta, koji, kada je nastao u Beču, zapravo nisam ni slutila što bi iz njega moglo proizaći. Bila sam pozvana kao zamjena za drugu fotografkinju koja nije mogla doći. Ortrun Gauper me nazvala i rekla: “Znam da ovo nije tvoj uobičajeni žanr, ali možeš li doći?” Tako sam se našla u jednoj stambenoj zgradi u 11. bečkom okrugu.
Tamo sam upoznala nevjerojatne ljude, plesali su, stvarali, živjeli. Bilo je to za mene potpuno novo iskustvo. Kroz razgovore s njima shvatila sam da i dalje postoje ljudi koji ne mogu slobodno pokazati tko su – prisjetila s Essl.
Ispričala je i kako joj je tada sinulo da njihove priče spoji s napuštenim prostorima jer je osjetila da postoji snažna veza između tih prostora i ljudi koji uglavnom do tada nikada nisu bili ispred kamere.
– Upravo zato su fotografije postale tako prirodne i duboke. Fotografirali smo u napuštenim prostorima u 11. okrugu Beča, u Simmeringu, uz podršku lokalne zajednice.
Izložba je zatim obišla više lokacija, uključujući i Noć muzeja, a nakon toga smo odlučili izlagati i u inozemstvu. Presretna sam što je prva međunarodna postaja baš Rijeka, grad je savršeno mjesto za ovu temu – zaključila je autorica.