Uspjeh

Dvojica riječkih umjetnika predstavljaju Hrvatsku na međunarodnoj izložbi Dante 700

Sandy Uran

Organizator međunarodne izložbe »Tra ombre e luci Dante 700« napravio je selekciju autora, među kojima su se našli i Paladin i Milić, čiji su radovi izabrani te su sada dijelom izložbe



RIJEKA – Dvojica riječkih umjetnika – Bruno Paladin i Zdravko Milić – predstavljaju Hrvatsku na međunarodnoj izložbi naslovljenoj »Tra ombre e luci Dante 700« (u slobodnom prijevodu »Među sjenama i svjetlima Dante 700«), postavljenoj u Villi de Claricini u Cividale del Friuli. To prelijepo zdanje datira iz 17. stoljeća, a od 1971. godine sjedište je umjetničke fondacije »Fondazione de Claricini Dornpacher – Bottenicco di Moimacco«, koja ima za cilj organiziranje izložbi i kulturnih manifestacija.


Tako je i ova izložba organizirana u povodu 700. obljetnice smrti velikog talijanskog pisca Dantea Alighieria, čija su djela, poglavito »Božanstvena komedija«, bila izvor inspiracije za slikare i kipare.


Akvarel na platnu


Bruno Paladin nam je rekao da je organizator izložbe, likovni kritičar Boris Brollo, napravio selekciju autora koji bi mogli biti zanimljivi za projekt.




– Mi smo se odazvali njegovom pozivu i realizirali slike na temu Danteove »Božanstvene komedije«. Poziv smo dobili prije godinu dana, ali zbog pandemije tek je sada izložba inaugurirana. Kad smo dovršili slike, poslali smo im fotografije i objašnjenje teme koju smo u njima obradili. Veličina slike bila je zadana: 1,50 m outa 1,50 m. Napravljena je selekcija. Zbog lakšeg transporta skinuta je blind rama, okvir, te je ponovo postavljena pri dolasku na izložbu, gdje su je tehničari ponovo instalirali – ispričao nam je detaljno Paladin, a govoreći o svom radu naslovljenom »La voragine infernale/ Pakleni vrtlog«, realiziranom u kombiniranoj tehnici akvarela i tuša na platnu rekao je da je riječ o slici koja prikazuje skriveno zlo, koje oduvijek postoji.


– U ljudima su prisutne dvije sile. Sila dobra i sila zla. U tom kontekstu postoje brojni izazovi i iskušenja koja sam prikazao i istaknuo u slici. Napravio sam prikaz toga imajući na umu Danteovo djelo. Za tu priliku koristio sam tehniku akvarela na platnu, s puno vode, koji se ne može kontrolirati, uz kombinaciju tuša. Na slici sam radio dva mjeseca – otkrio je Paladin, pritom naglasivši da je iznimno ponosan na sudujelovanje na ovoj izložbi, kao i da je sretan, jer je nakon više od godine dana opet bio u mogućnosti izlagati u inozemstvu i boraviti u Italiji krajem lipnja.


Česti pozivi


– Na izložbi, kao i u prelijepom, luksuznom katalogu, zastupljeno je kiparstvo i instalacije, a od slikarstva i figurativno i apstraktno. Bila mi je čast družiti se i s brojnim poznatim talijanskim umjetnicima. U Cividaleu smo boravili četiri dana. Bili smo njihovi gosti. Bilo je prelijepo, a imali smo priliku razgledati i tamošnje izložbe. Nakon umjetničkih događanja u Rijeci u sklopu EPK-a 2020 imali smo priliku vidjeti i što se s umjetničkog aspekta događa u inozemstvu. Posebno mi je drago što tamošnji kritičari prate što se događa na našoj hrvatskoj likovnoj sceni, te da smo dio Mitteleurope. Često nas pozivaju, za razliku od organizatora EPK-a 2020 koji su se sjetili samo nekolicine riječkih umjetnika, a dovodili su one iz inozemstva.


U sklopu EPK-a 2020 nije bilo renomiranih riječkih umjetnika Mirka Zrinščaka, Siniše Majkusa, Maura Stipanova, Gorana Štimca, Marine Banić, Joška Eterovića te drugih poznatih umjetnika iz Hrvatske. Da se napravila kolektivna izložba tih riječkih umjetnika u sklopu EPK2020 bilo bi izvrsno. Mislim da je nedostajalo tako nešto. Godine 2019. imao sam izložbu U Muzeju grada Rijeke na temu torpeda i dobio Nagradu Grada Rijeke, a da me potom nitko nije zvao za sudjelovanje u EPK-a 2020. To je doista jako tužno – istaknuo je Paladin.


Detalje o tome kako je nastala slika naslovljena »Inferno secondo Dante/Pakao po Danteu« doznali smo od profesora na Akademiji primijenjene umjetnosti u Rijeci Zdravka Milića, koji se trenutno nalazi na likovnoj koloniji u Sloveniji.


– Rad sam realizirao u zadanom formatu u tehnici akril na platnu, inspiriran Danteovom »Božanstvenom komedijom«, točnije posebno onim dijelom u kojem je Dante opisao dio jedne padine nadomak Pule, gdje su grobovi otkrivenih grobnica s pogledom na Kvarner. Taj dio u kojem se spominje naša regija posebno me se dojmio te sam ga odlučio prenijeti na sliku. Kako to obično biva, najprije sam napravio nekoliko skica, a potom odabrao najbolju i krenuo slikati na platnu. Na njemu sam radio oko mjesec dana – rekao je Milić i istaknuo da je kao i kolega mu Paladin ponosan što ima priliku izlagati u Italiji.