
Damir Stojnić, Slaven Tolj i Nadežda Elezović / Foto I. TOMIĆ
Stojnićeve umjetničke zaokupljenosti povezane su s metafizičkim, astrološkim, alkemijskim, antropozofskim i gnostičkim temama i učenjima te osobnim poimanjem naravi suvremene umjetnosti
Crteži vatre
»Ignisiogrami« ili crteži vatre ciklus su radova koje umjetnik stvara u istarskim kamenolomima gdje već desetak godina izvodi višesatne ritualne performanse paljenja vatre da bi na tlu ostvario crteže žeravicom u različitim oblicima simboličnog značenja. Pred publikom ili bez nje, Stojnić željenu formu iscrtava na tlu i oivičuje kamenom, a zatim je ispunjava granjem koje noću pali i čeka da dogori do žeravice. Žervicu potom rasprostire unutar ocrtanog oblika: srca, bizona, leptira, pegaza…
Na izložbi u mediju videa predstavlja najnoviji rad iz tog ciklusa – »Kujem uskrsnuće mrtvih« – kojim problematizira odnos između smrti i besmrtnosti. U njemu je oko svog ležećeg tijela u pijesku čekićem ocrtao mrtvački sanduk, konture mu obrubio kamenom i u njemu zapalio lomaču koja izgranjem unutar forme lijesa prizor smrti pretvara u žareću sliku zvjezdanog neba.
Spiritualno istraživanje
Upravo iz toga praha Stojnić stvara recentne radove u kojima ugljenu prašinu ili prah krede u boji tretira kao esenciju stvaranja i rastvaranja. Na podlogu od papira, kao i na stare geografske karte, preko šablone aplicira motive koji podsjećaju na različite mistične i okultne simbole. Prema riječima Nadežde Elezović, cijeli je Stojnićev ciklus inspiriran gnostičkim učenjem, a sam ga autor opisuje kao rezultat spiritualnog istraživanja i neugasive potrebe da dokuči odgovore na temeljna pitanja: tko smo, što smo, od kuda dolazimo i kamo idemo.
»U stvari, cijela serija radova govori o mom osjećaju nemoći da u potpunosti živim ono što nekako osjećam da bi moglo biti istinsko duhovno stremljenje. O mom osjećaju nemoći pri kojem sva duhovna stremljenja bivaju osujećena egzistenijalnim imperativima« – piše Stjonić.
Izložba se može razgledati do 31. ožujka.