
Snimio V. KARUZA
Radovi svjedoče o dugotrajnoj umjetničkoj preokupaciji tehnologijom i ekosustavom, otvarajući tako prostor za nove narative i perspektive te nudeći vizije koje nadmašuju trenutnu realnost i pozivaju na promjenu
povezane vijesti
RIJEKA – S obzirom na neminovan utjecaj čovjeka na naš planet koji se ogleda u rapidnim klimatskim promjenama koje uzimaju sve više maha, njegovim djelovanjem na sam okoliš te s obzirom na sveprisutne tehološke zamahe, umjetnost je izvrstan medij i(li) sredstvo refleksije na stvarnost, služi za njezinu kritiku, no i za njezino sveobuhvatnije razumijevanje. A upravo to čini i u Galeriji Kortil nedavno otvorena izložba »Glowing Globe« koja se u svome šestom izdanju bavi geološkim dobom antropocena koje je posvema označeno čovjekovim utjecajem. Različitim digitalnim radovima, interaktivnim instalacijama i virtualnom stvarnošću umjetnici izložbom tako propituju suodnos čovjeka, tehnologije i prirode te potiču na kritičko promišljanje o našoj iskustvenoj zbilji i tragu koji ljudska jedinka ostavlja.
Kreativni pristupi
Ovogodišnja međunarodna manifestacija »Glowing Globe« u sklopu koje se izložba novomedijske umjetnosti redovito postavlja u Galeriji Kortil, govori Ingerborg Fulepp, održava se šesti put u Rijeci i donosi radove više umjetnika koji promišljaju o antropocenu.
– Uz izložbu u Galeriji Kortil, ove su godine svoja razmišljanja, ideje i izazove antropocenskog doba u sklopu panela koji je, u prostoru knjižare V.B.Z., moderirao Kristian Benić, predstavile umjetnice Nika Erjavec, Ana Sladetić, Manuela Pauk i Linaá Pulido Barragán, Mihael Giba i Davor Sanvincenti. Svojim umjetničkim senzibilitetom i kreativnim pristupima kroz raznolike medije, umjetnici potiču posjetitelje na drukčije promišljanje o stvarnosti i okolišu u kojem živimo, kaže Fulepp.
Prema riječima voditeljice Galerije Kortil Ivane Lučić, »Glowing Globe« je kao program za galeriju značajan zbog svoga međunarodna karaktera, praćenja kretanja u suvremenim umjetničkim praksama te zbog ostvarivanja s brojnim partnerima kao što su ove godine Centar za promociju znanosti Sveučilišta u Rijeci, Austrijski kulturni forum te Ambasada Republike Slovenije.
Planetarno stanje
– Iako antropocen nije službeno prihvaćena geološka epoha, sveprisutna je kao koncept pokušaja definiranja našeg doba uz rapidne promjene koje se događaju uslijed čovjekova utjecaja na okoliš, pa tako neminovno zaokuplja i umjetničke prakse. Ono što možemo primijetiti kao poveznicu među mnogim ovogodišnjim radovima je njihova interaktivnost, koja poziva na uključivanje posjetitelja dodirom, pogledom ili osluškivanjem te na svjesnost u kretanju prostorom, ističe Lučić.
Ovogodišnja izložba »Glowing Globe« okuplja šest domaćih i stranih umjetnica i umjetnika, koji u skladu s temom »antropocena ispituje ulogu čovjeka u oblikovanju planetarnog stanja. U medijskome rasponu od keramike, serigrafije i stereoskopske fotografije do interaktivne kinetičke te internetske i VR prostorne instalacije, predstavljeni radovi svjedoče o dugotrajnoj umjetničkoj preokupaciji tehnologijom i ekosustavom, otvarajući tako prostor za nove narative i perspektive te nudeći vizije koje nadmašuju trenutnu realnost i pozivaju na promjenu svijesti i ponašanja.«
Kako piše u predgovoru izložbe, autorica Ana Sladetić Šabić u radu »Zeleni čovjek« siluetom krvožilnog sustava donosi istraživanje o invazivnosti zelene alge, ukazujući na dominantno ljudsko ponašanje koje se bazira na moći i nejednakosti. Na tome tragu simbolikom se nastavlja i prostorna instalacija Manuele Pauk; sačinjena od niza terakotnih skulptura morskih puževa, s jedne strane predstavlja nam čudnovat fenomen bioluminiscencije, a s druge donosi tjeskoban i upozoravajući naslov »Život pod velikim pritiskom«, ističući potrebu za odgovornijim odnosom prema prirodi. Kao poligon za osluškivanje mogućih promjena možemo doživjeti instalaciju »Third Landscape« slovenske umjetnice Nike Erjavec, s temom napuštenih područja kojima je ovladala urbana divljina i kojima evoluiraju u složene ekosustave.
Širenje granica
Autor Davor Sanvincenti radom »Looking over separate distances« poziva na pogled kroz stereoskopski aparat kako bi stvorio poetsku viziju svijeta oslobođenog od ratne prošlosti, one vizije koja se uostalom perpetuirano ponavlja, kao da smo zaboravili naučene lekcije iz povijesti. Fuzija između digitalnog i fizičkog ogleda se u interaktivnosti rada Mihaela Gibe, čineći svakog od nas aktivnim sudionikom njegove instalacije »Prisutnost«. Autor je razvio web-aplikaciju koja koristi IP adrese posjetitelja za generiranje animiranih gradijenata stvarajući tako jedinstvene, promjenjive i dinamične izmjene boje i svjetla. Rad »Qualia« kolumbijske umjetnice Line Pulido Barragán kroz magično VR iskustvo širi granice naše percepcije, i u toj nas međuigri potiče na promišljanje odnosa između ljudske subjektivnosti i objektivne stvarnosti.
Najnoviji trendovi
Međunarodna manifestacija Glowing Globe posvećena je novoj i inovativnoj medijskoj umjetnosti i kulturi koja se od 2019. svake godine održava u Rijeci. Program manifestacije uključuje izložbu u Galeriji Kortil te popratna događanja u suradnji sa Sveučilištem u Rijeci. U proteklih šest godina manifestacija je okupila brojne umjetnike, znanstvenike i teoretičare iz različitih dijelova Europe i svijeta. Dosadašnja izdanja predstavila su najnovije trendove u medijskoj umjetnosti i teoriji, fokusirajući se na društvene probleme suvremenog doba. Izložbe redovito uključuju interaktivne projekte, kao što su virtualna i proširena stvarnost, 3D tehnologija, NFT-ovi, blockchain umjetnost, kao i performanse eksperimentalnog zvuka i videa.