Festival Tranzit: Predstava “Isto” – stand-up komedija o stagnaciji za jednu notu

Kim Cuculić

Foto: K. VUČKOVIĆ

Foto: K. VUČKOVIĆ

Naslov prve verzije rada bio je »Nota«, što je zapravo osnovni element izvedbe - izvođačica Christina Lederhaas drži govor u stilu stand-up komedije ograničavajući svoj glas na jednu notu



RIJEKA – U sklopu Tranzita, europskog festivala suvremenih kazališnih praksi u Rijeci, prikazana je predstava »Isto« Christine Lederhaas i Johannesa Schrettlea iz Working Life Balance Ltd. – Graz. Ova »stand-up komedija o stagnaciji« izvedbeni je rad Lederhaas i Schrettlea koji je prvi put realiziran u Bruxellesu 2016. godine kao rezultat kontinuiranog istraživanja komičnog potencijala stagnacije. Naslov prve verzije ovoga rada bio je »Nota«, što je zapravo osnovni element izvedbe – izvođačica Christina Lederhaas drži govor u stilu stand-up komedije strogo ograničavajući svoj glas na jednu notu, što stvara umjetnu nemelodičnu melodiju koja je u suprotnosti s dubokom željom performerice da kreira i provede zabavno i uzbudljivo vrijeme za sebe i svoju publiku.


Motiv ponavljanja


Gledatelje i gledateljice Lederhaas dočekuje uz koncertni klavir, odjevena u jednostavni kombinezon i sa začudnom vikingškom kapom, dok njen suprug (Johannes Schrettle) cijelo vrijeme leži na podu u stanju potpune stagnacije koju »razbija« tek povremenim pomakom ruke. Suprotno tome, Christina Lederhaas tijekom izvedbe vrlo je aktivna – trudeći se zadržati intonaciju te jedne note ona neprestano govori, obraća se publici, očekuje njene reakcije i spontano reagira na njih, glumi, pjeva, svira klavir i pleše. Tijekom izvedbe ona autoreferencijalno postavlja pitanje smisla bavljenja svojim poslom, ali zahvaća i u širi društveno-politički kontekst spominjući ekologiju i komunizam »s ljudskim licem«. Na sve moguće načine Lederhaas se bori za opstanak na sceni i pažnju publike, strahujući od potencijalnog suočavanja s izvođačkom smrću zbog ponavljanja.


Tema stagnacije


Razgovor koji je s izvođačima nakon predstave vodila kazališna kritičarka Gloria Fabijanić-Jelović otvorio je pitanje kazališne izvedbe koja se stalno ponavlja i naizgled je uvijek »ista«, no tu ipak treba dodati da nijedan kazališni čin nikad nije isti i zapravo je neponovljiv. Temu stagnacije Christina Lederhaas i Johannes Schrettle iz kazališta prenose i na život općenito, otvarajući i temu potrebe za promjenom koja bi to neprestano ponavljajuće »isto« pretvorila u nešto drukčije. No, pitanje je imamo li hrabrosti za promjenu – i kao scenski izvođači, i kao publika i kao ljudi? Predstava »Isto« također nas podsjeća da kazališni čin počinje susretom izvođača i publike, bez koje on ne bi bio moguć.


Foto: K VUČKOVIĆ




Do 2026. godine predviđeno je da se rad »Isto« dorađuje i izvodi barem jednom godišnje, postajući performativni dnevnik desetljeća koje donosi posebne izazove i krize u pogledu ljudskih želja kako za promjenom, tako i za istošću, za obnovom i revolucijom, plesom i izležavanjem.


Christina Lederhaas rođena je 1978. godine i započela je umjetničku karijeru na studiju klasičnog kazališta. Izvođačica je koja radi na povezivanju humora i plesa. Nastupa, koreografira, režira i producira s profesionalcima i neprofesionalcima. Situacije kada čovjek zaglavi te pronalazak života u teškim situacijama teme su njezinih umjetničkih aranžmana.


Johannes Schrettle rođen je 1980. i odrastao je u Grazu. Od 2003. radi kao slobodni pisac, prevoditelj, izvođač i redatelj, radeći s kazalištima i skupinama, nacionalnim i međunarodnim. Kao književnik radio je s kazalištima u Austriji, Njemačkoj i drugdje.