27 susjedstava EPK

Festival “Tajne Lujzijane”: Gorski kotar kao umjetnička inspiracija

Davor Mandić

Iz predstave »I’Lujzijana Magic Show«

Iz predstave »I’Lujzijana Magic Show«

Program čine tri glavna projekta, nastala u suradnji s domaćim i stranim umjetnicima: »Kartografija divljine«, »Delničke priče« i predstava »I-Lujzijana Magic Show« u režiji Žaka Valente



RIJEKA – U »novom normalnom« programu Europske prijestolnice kulture programski pravac 27 susjedstava dobiva posebnu vidljivost. Na konferencijama za novinare redom se pojavljuju pročelnici, gradonačelnici ili njihovi zamjenici, direktori TZ-ova, marketingaši i, dakako, programski voditelji. Bilo je tako i jučer, kada je predstavljen predstojeći program Susjedstva Delnice, projekt »Tajne Lujzijane«.


Žak Valenta

Žak Valenta


 


Delničke priče


Festival »Tajne Lujzijane« održat će se u nedjelju, 14. lipnja, u Delnicama. Kako je istaknuto na konferenciji, program čine tri glavna projekta, nastala u suradnji s domaćim i stranim umjetnicima: »Kartografija divljine«, »Delničke priče« i predstava »I-Lujzijana Magic Show«. »Kartografijom divljine«, u izvedbi umjetnika Damjana Kovača i Marka Burića, otkrivaju se, kako je rečeno, vizure šuma Gorskog kotara i skrivenih prirodnih ljepota.




 


Predstava »I-Lujzijana Magic Show«, u režiji i koreografiji Branka Žaka Valente, hibrid je televizijskog natjecateljskog talent-showa, stand up komedije i burleske kojima se gledateljima predstavljaju utopijske vizije Gorskog kotara kao svjetski poznatog turističko-ekološkog rezervata. »Delničke priče« zabilježili su pak umjetnici uključeni u europski projekt Centriphery: finski umjetnici Anna-Marie Karvonen i Tatu Nenonen te hrvatski umjetnik Matija Kezele, koji su istražili mitove i legende Delničkog kraja.


Pozicija kulture u manjim sredinama

Uoči premijere Žaka Valentu pitamo kako je nastala ideja za »I’Lujzijana Magic Show«.
– Kao i u većini mojih projekta u posljednjih nekoliko godina, a osobito u kontekstu EPK-a, zanimala me pozicija kulture u manjim sredinama. Riječ je o sredinama koje su demografski i ekonomski osiromašene i na neki način pomalo odumiru. Moja zamisao je bila da konfrontiram publiku i stanovnike Delnica s idejom da im kultura u tom pogledu može pomoći. Naravno, utopizam ideje odlučio sam napraviti kroz satirički talent show u kojem publika glasa za pobjedničku točku i proglašava »Kralja ili kraljicu kulture Gorskog kotara 2020«. Točke, naravno, apsurdom tema izvedbi izazivaju salve smijeha što svakako jest bio moj cilj kako bih kroz smijeh mogao progovoriti i o bolnim i neuralgičnim temama koje muče Gorane i Delničane, kao što su odlazak mladih, slab životni standard, zastoj u razvoju grada prolaskom autoceste Rijeka-Zagreb i slično.
Predstava se izvodi u Radničkom domu u Delnicama, pa pitamo koliko je taj prostor, odnosno sam Gorski kotar, bio inspirativan za rad na predstavi.
– Originalni projekt TRAFIK-a u sklopu EPK-a je trebao biti projekt s Turističkim autobusom (kasnije realiziran u sklopu programa otvaranja), koji je ponuđen umjetničkom ravnatelju Slavenu Tolju još u početku promišljanja programa. No, stjecajem okolnosti i Slavenovih zdravstvenih poteškoća i odrednicama programskih pravaca u koje se iz nekog razloga nije uklapao, TRAFIK-u i meni je ponuđeno od strane voditeljice Branke Cvjetičanin da modificiramo projekt te napravimo predstavu za EPK programski pravac 27 susjedstava i to u susjedstvu Delnice. Isprva nisam baš bio zaintersiran za modifikaciju originalnog predloška, no zaintrigirala me mogućnost da TRAFIK kreira projekt za tako dislociranu i pomalo tvinpikovsku sredinu. Susjedstvo Delnice realiziralo se u sklopu EU projekta Centriphery, a glavna tema projekta su bili lokalni mitovi i legende te oživljavanje kulturnog života u sredinama izvan velikih centara. Unutar toga Delnice su odabrale temu »Tajne Lujzijane« i tu sam se »zakačio«. Fantazija je učinila svoje i već sam znao da s TRAFIK-om želim napraviti predstavu pod naslovom »I-Lujzijana Magic Tour«, koja je prvotno mišljena kao road trip show tour kroz više gradova Gorskog kotara, no kasnije je postala show jer se moralo odustati od toura.
Hoće li to biti prepoznatljivo trafikovska predstava?
– Ovo je vrlo trafikovska predstava jer se i u nju ulila poetika koju sam donosio kao originalni član TRAFIK-a, a i pokupio od mojih kolega trafikanata kroz 20-godišnji rad i eksperimentiranje u predstavama TRAFIK-a. Ono što je sigurno prepoznatljivo je da u pravom TRAFIK-ovom kodu detektiramo lokalno i pojedinca na margini, u ovom slučaju Goranina, i kroz uprizorenje njegove realnosti zahvaćamo u univerzalno ljudsko iskustvo, dok lokalnu problematiku rastvaramo čineći je globalnom.
Kim CUCULIĆ

 


Kreativni centri


O programima je govorio Matija Kezele, umjetnik, ali ujedno i član tima Susjedstva Delnice, najavivši cjelodnevni nedjeljni program koji počinje u 12 sati u Narodnoj knjižnici i čitaonici Delnice, svojevrsnom dnevnom boravku Susjedstva. Svečano otvaranje Susjedstva i predstava počinju u 19 sati u Radničkom domu u Delnicama. Glavna voditeljica programa 27 susjedstava Branka Cvjetičanin pojasnila je da su dva goranska susjedstva, Delnice i Mrkopalj, uključena u interdisciplinarni europski program Centriphery, koji potiče dijalog između profesionalnih europskih umjetnika različitih umjetničkih disciplina, lokalnih umjetnika i stanovništva. U projektu sudjeluje devet europskih institucija i festivala koji će do 2022. izabrane lokacije, pa tako i Delnice i Mrkopalj, pretvoriti u kreativne centre.
Na konferenciji za novinare govorili su još i bivša direktorica Rijeke 2020 Emina Višnić, riječki pročelnik za kulturu Ivan Šarar, zamjenik župana PGŽ-a Petar Mamula, zamjenica gradonačelnika Delnica Katarina Mihelčić i direktor TZ-a Delnica Petar Hrg.