Promjene

Novi izračun trošarina blago će pojeftiniti nove automobile u Hrvatskoj. Evo koliko

Edi Prodan

Foto V. Karuza

Foto V. Karuza

Odlukom Ministarstva financija ukinute vrijednosne trošarine na sve automobile prodajne cijene do 200 tisuća kuna



Ministarstvo financija na čelu s ministrom Zdravkom Marićem je promjenama razreda trošarina učinilo »nemoguće« prilagodilo se ekološkim obavezama koje nalaže EU, ukinulo i značajnije postotno smanjilo vrijednosne trošarine kao i korigiralo tablice ekoloških trošarina koje bi inače, zbog promjene sustava, sada znatno strožeg, dovelo do značajnijeg poskupljenja automobila. Značilo bi daljnje slabljenje prodaje kao i lančanu reakciju – smanjenje broja radnih mjesta u sektoru i priljeva značajnih sredstava u Proračun. Kako je istaknuo ministar Marić, ukida se vrijednosni dio trošarine i za treću skupinu, onu gdje vrijednost automobila bez trošarine ide od 150 do 200 tisuća kuna.


Uštede na vrijednosnoj trošarini


Prodajna cijena vozila je u toj skupini do sada imala vrijednosnu naknadu od dvije tisuće kuna dok se iznos iznad 150 tisuća kuna izračunavao tako da ga se uvećavalo za tri posto. Primjerice na maloprodajnu cijenu od 180 tisuća kuna, koliko je u pravilu cijena danas jako popularnih kompaktnih SUV-ova i crossovera, vrijednosni trošarinski dodatak bio bi 2900 kuna. Maksimalno smanjenje može iznositi do 3500 kuna. Snižene su vrijednosne trošarine i za ostale skupine, njih ukupno dvanaest. Pa će tako i oni najskuplji, cijene iznad 600 tisuća kune, na ime te trošarine pojeftiniti za – šest tisuća kuna.


Kako je poznato, na konačnu cijenu automobila obračunavat će se trošarine usklađene s novim modalitetom mjerenja emisije negativnih čestica, dakle zagađenja koje prouzročuje rad automobila. Kratica tog sustava je WLTP, a 2017. godine je zamijenio NEDEC, sustav koji je na snazi bio još od 1992. godine.




Koliko goriva zapravo troši neko vozilo? WLTP ili Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure je novi, znatno stroži od prethodnog, sustav za mnogo realnije mjerenje potrošnje i time prouzročenog zagađenja rada automobila. Odnosi se na osobna i laka gospodarska vozila, vrijedi u čitavom svijetu. Za razliku od NEDEC-a, koji je potrošnju mjerio »na stolu«, dakle u laboratorijskim uvjetima, WLTP uvažava i činjenicu da je automobil uvijek opterećen putnicima i različitom prtljagom. Njegova su mjerenja stroža, ali, kako smo se i sami mogli uvjeriti – realna. Problem koji time nastaje je činjenica da emisija CO2 raste za po prilici 20 pa i 30 posto što bi značajno utjecalo na krajnju cijenu. Ministarstvo financija je, da bi to spriječilo i tako amortiziralo udar na standard građana i novo pogoršanje sigurnosti prometa, od 1. siječnja složilo nove tablice koje će kod niza automobila sačuvati iste cijene ali dovesti i do pojeftinjenja tehnološki naprednijih automobila.


Nove ekološke tablice


Dok su prije postojale tri skupine za automobile s najmanjim ispuhom CO2 – prva s razmjerom od 75 do 90 g/km CO2, druga od 90 do120 te treća od 120 do 140 g/km CO2, danas su one bitno drugačije posložene. Na nekadašnju se prvu, a tu su uglvnom najnapredniji hibridni automobili, trošarina više uopće ne plaća. Sve je sad objedinjeno u prvoj kategoriji koja ima raspon od 95 do 125 g/km dok su u drugoj vozila s emisijom od 125 do 155 g/km.


Što je s ekološke pa i tehnološke strane jako dobro. Ono što je manje dobro, posebno kad u sve zajedno uvrstimo i podatke o osobnom standardu hrvatskih građana, je činjenica da će do sada najpovoljniji automobili, oni s tehnološki zaostalijim motorima, ostati u, da je tako nazovemo, sivoj zoni. Njihova je emisija CO2 »porasla«, pa će to učiniti i njihova cijena. Zakon je dakle pošten prema zaštiti okoliša, uostalom morao je i biti usklađen s ekološkim protokolima važećim unutar EU-a, no do realno pozitivnog preslikavanja prema kvaliteti hrvatskog voznog parka, značajno većem udjelu novih automobila, morat ćemo pričekati još – koju godinu.


Vratimo li se vrijednosnom izračunu trošarine, od velike je važnosti da će ona bez dodatnog oporezivanja zahvatiti čak 75 posto novih automobila koji se prodaju u Hrvatskoj. Do sada je taj postotak, uz cenzus od 150 tisuća kuna, bio znatno manji – 54 posto.​