Kinezi kucaju na vrata

Nakon dugih godina Tesla će 2025. izgubiti poziciju svjetskog lidera u prodaji električnih automobila

T.I.

Foto: BYD

Foto: BYD

Iako godina nije završila, brojke ostvarene u prva tri kvartala ne ostavljaju sumnje: BYD je za devet mjeseci širom svijeta prodao 1,6 milijuna, a Tesla „tek“ 1,2 milijuna automobila



Gledajući globalno, već deset godina Tesla je najprodavaniji brend električnih automobila, godinu za godinom. Nekad prije Tesle, sad već davno, Nissan je s Leafomnosio titulu najprodavanijeg e-auta, ali to je bilo pionirsko vrijeme, kad je udio prodaje električnih automobila u ukupnoj prodaji bio nešto kao statistička pogreška.


Svemu dođe kraj, pa je tako došao kraj i dominaciji Tesle u svijetu električnih automobila. Ova godina ostat će zapamćena između ostalog i po tome što je moćni kineski BYD prestigao Teslu u globalnoj količini prodanih automobila. Iako godina nije završila, brojke ostvarene u prva tri kvartala ne ostavljaju sumnje: BYD je za devet mjeseci širom svijeta prodao 1,6 milijuna, a Tesla „tek“ 1,2 milijuna automobila. U odnosu na isto razdoblje prošle godine BYD je skočio za krupnih 37 posto, a Tesla pala za 6 posto.


I dok se Tesla u prodaji oslanja na četiri modela S, 3, X i Y (tu je još i Cybertruck koji znači malo u globalnoj prodaji), BYD nudi široku paletu modela za jednako široku publiku, i po pitanju cijene i po profilu modela. Recimo, na kineskom tržištu, početna cijena Teslinog modela 3 je oko 33 tisuće dolara. S druge strane, mali praktični BYD-ov model Seagull (dužine Škode Fabije otprilike), u Kini košta manje od 10 tisuća dolara. A nije igračka, ovisno o ugrađenoj bateriji, može s jednim punjenjem prevaliti između 300 i 400 km i potegnuti do brzine od 130 km/h.




Kad se kaže globalna prodaja, Tesla sigurno ima šareniju disperziju prodaje širom svijeta, BYD se i dalje oslanja uglavnom na domaće tržište, ali napreduje krupnim koracima izvan granica Kine. I dok je gotovo 90 posto prošlogodišnje prodaje ostvareno u Kini, u 2025. taj je postotak već pao na 80. S druge strane, Tesla se muči kako ostati konkurentna u srazu sa sve jačom i sve širom „koalicijom“ kineske konkurencije. Naime, Tesli je kinesko tržište vrlo važno, tamo prodaju oko polovice od sveukupne proizvodnje.