Lina Cukrov

Najuspješnija hrvatska vozačica: Stereotipi o ženama za volanom razlog su zašto nas je malo u autosportu

Katarina Blažević

Lina Cukrov / Foto Matija Mikulec

Lina Cukrov / Foto Matija Mikulec

Lina Cukrov prošle je godine proglašena najuspješnijom vozačicom Hrvatskog auto i karting saveza, iako se samo godinu ranije krenula baviti autosportom



Lina Cukrov prošle je godine proglašena najuspješnijom vozačicom Hrvatskog auto i karting saveza, iako se samo godinu ranije krenula baviti autosportom.


Dvadesetdvogodišnjakinji koja živi u okolici Vrsara motori i automobili su strast od malih nogu, a danas nastupa u čak pet disciplina. Iako je jako brzo krenula osvajati titule, Lina nije imala lagan put.


Predrasude i komentari okoline u jednom su trenutku zaustavili ovu vozačicu, ali danas je zahvaljujući svojoj upornosti odličan primjer mladim djevojkama da za volanom nisu ništa lošije od muškaraca. Dapače.




Lina je prošle godine bila najbolja vozačica u Hrvatskoj u juniorskoj konkurenciji u kronometru zajedno s muškarcima, dok je u konkurenciji žena vozačica osvojila prvo mjesto u kronometru. I ove bi sezone mogla ponoviti sličan uspjeh.



Ako se želim “ispucati”, imam stazu. Cesta je za normalnu vožnju – Lina Cukrov

– Počela sam se natjecati u dvije discipline 2023. godine i cilj mi je bio skupiti što više kilometara na stazi u što manje vremena. Baš zato da bih mogla ići u druge discipline koje su me više zanimale.


Uvijek kažu da je najbolje početi s tehničkim disciplinama, kao što su slalom i kronometar. Potom sam 2024. godine nastavila jednako, samo sam ubacila jednu brdsku utrku u Buzetu, i jedan reli koji nisam završila.


Trenutno vozim tri različita automobila u pet disciplina. To su kronometar, formula driver, brdske utrke, reli i kružne utrke – govori Lina Cukrov, 22-godišnja vozačica koja trenutno u brdskom automobilizmu drži prvo mjesto u konkurenciji juniorka i juniorki, te drugo u apsolutnoj konkurenciji u klasi 4B.


Brdo i reli


U brdskim se utrkama ove godine itekako pronašla.



Cilj za budućnost je fokusirati se na reli. To mi je nekako najveći gušt voziti – Lina Cukrov

– Trenutno mi se možda najviše sviđa brdo, ali inače mi je cilj za budućnost fokusirati se na reli. To mi je nekako najveći gušt voziti. Ima puno više kilometara, nego u drugim disciplinama, i drukčiji su uvjeti.


Nikada ne znaš što očekivati. Ne bih rekla da su tu najbrži automobili, možda su na brdu i brži, ali smatra se najzahtjevnijom disciplinom. Brdo bi bilo odmah ispod relija.


Kako sam prošle godine završila prva u juniorskoj konkurenciji te u ženskoj konkurenciji na kronometru, ako nastavim još dvije godine jednako, osvojit ću nagradu Zlatna kaciga, koja se dodjeljuje za tri uzastopne godine u kojima si najbolji u nekoj konkurenciji. Zbog toga i sljedeću sezonu planiram nastupati u više disciplina.


Iako u ovome sportu očekivano dominiraju muškarci, u Hrvatskoj se posljednjih godina na sceni pojavio i solidan broj djevojaka. Situacija, naravno, još uvijek nije idealna i ravnopravna, ali trenutno na natjecanjima u kronometru ima od 10 do 15 djevojaka.


– Ima brzih djevojaka, ovisi kako u kojoj disciplini. Ja ipak više gledam muškarce kao konkurenciju u ovoj juniorskoj konkurenciji do 24 godine. Na brdu sam trenutno prva, vidjet ćemo do kraja sezone kako će to ispasti. Borimo se, ima brzih dečki, to je ipak jača konkurencija.


Lina je odličan primjer osobe koja ruši sve stereotipe o ženama i automobilima, odnosno da žene lošije voze od muškaraca.



Karlo Pelicar i Lina Cukrov, ljubav koja miriše na oktane

– To su gluposti. Takve stvari ljudi uglavnom govore baš da bi obeshrabrili cure koje se žele baviti automobilizmom. Po meni je i razlog zašto nas je malo u autosportu baš to što većina oduvijek sluša takve stvari.


Da nismo dovoljno dobre za to, da ne znamo voziti… Da vama netko govori cijelo djetinjstvo da nešto ne možete, naravno da ne biste krenuli u to. Kako sam se ja krenula baviti autosportom?


Počela sam rekreativno voziti motore jer cijela obitelj vozi, svi smo u tome. Imali smo mali karting, ali nikada se nisam na stazi natjecala, nego smo se doma »vozikali«.


Mene je to oduvijek zanimalo i htjela sam se time baviti i ranije. Ali, neki ljudi koje sam pitala za pomoć, odnosno ta jedna osoba koja je u autosportu je rekla da to nije sport za žene i da tu nemam što tražiti.


Zato nisam krenula kada sam trebala. To me pogodilo, mislila sam da su ostali možda u pravu. I odustala sam. Par godina kasnije sam shvatila da to ne trebam slušati.


Nisu mi dali šansu pokazati što ja mogu, a što ne mogu. Krenula sam sama, ali nisam znala ništa o tome. Jedini problem je bio što nisam nikoga mogla pitati. Kako inače uz autosport radim i grafike za trkaće automobile, tako sam upoznala ljude koji se time bave.


Jednoga od njih sam pitala za pomoć, kako se učlaniti u klub i slično. I tako je krenulo. Polako sam upoznavala ljude, pa tako i mojeg sadašnjeg dečka, Karla Pelicara, koji mi najviše pomaže.


On je prvak u više disciplina, puno me naučio o vožnji, i što se mehanike tiče. On nikada nije osuđivao što sam žena u ovome sportu, uvijek me gurao naprijed i vjerovarao u mene. Na kraju svega, sve je sada ispalo baš kako je trebalo i drago mi je sada da se to dogodilo.


Dečko mehaničar


Karlo je od velike pomoći Lini i oko mehanike, s obzirom da je mehaničar pa je zadužen za »slaganje« njezina automobila. A članica kluba AKOK Skok Racing ima čak tri automobila kojima se natječe. Preciznije, dva su njezina, a jedan je na posudbi od Daniela Šaškina.



Lina Cukrov i Karlo Pelicar

– Na kružnim utrkama vozim Twingo u nacionalnoj klasi, 1.2 turbo i to su automobili koji imaju malo manje snage jer su rađeni da bi trebali biti serijski i usklađeni da svi imamo u klasi što sličniju snagu.


Na brdu i reliju vozim Peugeot 106, koji nije nimalo sličan originalnom. Moj je složen na 211 konja i ima sekvencijalni mjenjač. I treći, koji vozim na tehničkim disciplinama, je Citroen Saxo.


Moj klub Skok Racing je iz malog mjesta Gambetići, a općenito nas ima dosta u Istri, kako vozača tako i klubova. Imamo lijepih staza i utrka koje su i na međunarodnoj razini, od porečkog relija pa do Buzetskih dana.


Uz tri automobila kojima se natječe, u privatno vrijeme naravno vozi četvrti. Vozačima brzih utrka sigurno bude pomalo čudno »prebaciti« se na »normalnu cestu«?



Foto Tomislav Moze

– Svatko je različit, ali vozači koji voze utrke gledaju da na cesti budu što sigurniji. Možda je vožnja malo brža od prosječnog vozača na cesti, ali isto tako je sigurnija, po mojem mišljenju.


Mi smo navikli na puno veću razinu opreza, bolje procjenjujemo situaciju oko sebe. Znam za sebe da nikada ne radim prekršaje, uvijek sam oprezna i prisutna na cesti. Ako se želim »ispucati«, imam stazu. Cesta je za normalnu vožnju.


Iako je Istra poznata po automobilizmu, i ondje nedostaje mjesta na kojima bi se moglo ići trenirati. Lina, stoga, uglavnom trenira uoči utrka na mjestima gdje se one održavaju.


– Najčešće se kod nas nema gdje trenirati. Mi znamo otići u Tar na karting stazu testirati automobil, ali to uglavnom jednom ili dva puta godišnje ako radimo neke dorade na automobilu. Treninge odrađujemo u sklopu utrka i one budu dan prije ili na isti dan utrke.


Borbeno do kraja


Kao što je već ranije napomenula, Linu je do automobilizma doveo njezin primarni posao. Cijela obitelj je u dizajnu, a svijet joj se vrti oko umjetnosti i automobila.


Lina Cukrov / Foto Matija Mikulec


Lina Cukrov planira drugu buzetsku brdsku utrku u karijeri / Foto Matija Mikulec

– U obiteljskoj firmi se bavimo dizajnom i tiskom, općenito izdradom svjetlećih reklama. Privatno se ja još bavim grafikom za trkaće automobile, tu su i naljepnice i za motore i slično.


Završila sam srednju školu za slikarstvo, oduvijek sam se bavila umjetnošću. To mi je isto jedna strana koju jako volim. Možemo reći da živim dva različita svijeta, ali sam ja ta dva svijeta spojila.


Buzetski dani su na rasporedu od 19. do 21. rujna, a Lini će to biti druga buzetska brdska utrka u karijeri.


– Ostale su još dvije utrke do kraja sezone što se tiče brda. Stojim na drugom mjestu u klasi, ali jedan kolega koji je treći je na jedan bod od mene. Bit će borbeno do kraja sezone.


Što se tiče juniora, trenutno sam prva, ali ništa nije gotovo. Moglo bi biti dramatično. Imam puno ciljeva za budućnost, ali najveći mi je odvoziti cijelu sezonu rallyja.


To mi je trenutno prvi od planova. Hoće li to biti iduće godine ili kasnije, vidjet ćemo. Voljela bih također odvoziti još koje brdo, pa bi rally mogao doći na raspored 2027. godine – zaključuje Lina Cukrov.


Konferencija “Žene za sportskim volanom”


Istra i Buzet 19. rujna postat će središte dijaloga o ulozi žena u autosportu i važnosti ulaganja u sport kao pokretača zajednice. U Pučkom otvorenom učilištu »Augustin Vivoda« od 16.30 sati, a u sklopu 44. Buzetskih dana, održat će se drugo izdanje konferencije »Žene za sportskim volanom – priča koja putuje«.


Na konferenciji će sudjelovati panelisti Robert Markt, Damir Kajin, Daniel Šaškin, Suzana Šop, Josip Pavić, Elena Golojka, Vesela Vrkić, Maja Ferenčak, Valmer Brenko, Ranko Vučinić, Viliam Prodan i Katarina Žanić Štuglin.


Dva besplatna panela otvorit će ključna pitanja o fizičkoj i mentalnoj pripremi sportaša i sportašica, putu do prve vozačke dozvole i podrške u razvoju karijere, do uloge institucija, gospodarstva i sponzora u stvaranju uvjeta za održivost autosporta i njegovu snažnu povezanost s lokalnom zajednicom.


Konferencija je otvorena za sve zainteresirane, bez obzira na spol, dob ili razinu uključenosti u autosport, a ulaz je besplatan. Doduše, zbog ograničenog broja mjesta, dolazak je potrebno potvrditi putem poveznice koju možete pronaći na Facebook stranici Hrvatskog auto i karting saveza.


Među uzvanicima će vjerojatno biti i Lina, koja je pohvalila Hrvatski auto i karting savez zbog zalaganja za žene u autosportu. A jedna od panelistica bit će Katarina Žanić Štugin, predsjednica komisije za žene Hrvatskog auto i karting saveza.


Katarina Žanić Štugin / Foto HAKS


Katarina Žanić Štugin / Foto HAKS

– Ideja za konferenciju rodila se prošle godine, kada smo razmišljali na koji način pomoći ženama u autosportu. Naime, žene i muškarci u autosportu potpuno su ravnopravni, rame uz rame nastupaju pod istim uvjetima, na istoj stazi i u isto vrijeme.


Naš je cilj razbiti predrasude da su muškarci bolji od žena, da postižu bolja vremena ili da žene to ne mogu. Društvene mreže i razvoj umrežavanja u Hrvatskoj i u svijetu ženama danas pružaju priliku da se promoviraju, lakše dođu do sponzora i financijskih sredstava, putem TikToka, Instagrama, Facebooka i drugih platformi.


U tom smislu, one danas zapravo mogu imati i prednost te biti uspješnije od muškaraca. Cilj konferencije je da ne ostane vezana samo uz Zagreb. Zato smo drugu nazvali »Priča koja putuje«, jer želimo tu priču prenijeti i u druge dijelove Hrvatske.


Želimo pokazati da i u drugim regijama postoje posjećene utrke na kojima žene ravnopravno nastupaju s muškarcima, pod potpuno istim uvjetima. Osim toga, želimo povezati sport s lokalnim gospodarstvom i poslovnim zajednicama, tako da sport može pomoći biznisu, a biznis kroz sport dobiti promociju i bolju vidljivost, dok sportaši ostvaruju financijsku podršku.


Ove godine konferenciju radimo u Buzetu, a sljedeće godine, nadamo se, u Skradinu. Naš je plan kroz različite programe, edukacije i aktivnosti nastaviti graditi ovu priču i razvijati konferenciju i dalje – objašnjava Katarina Žanić Štugin.