Domaći vozač

"Na stazi, ali i u boksu nema prostora za greške". Sandro Mur nastupio na talijanskom prvenstvu za ASR Lamborghini

Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

Sve je stvar tajminga, od izlaska iz boksa do zadnjeg zavoja, kazao je Mur koji je odvozio odličan stint



Za istinske ljubitelje auto-moto sporta nema tog TV prijenosa koji može dočarati atmosferu utrke kao kada ste uz samu stazu. Grmljavina motora, miris benzina i spaljenih guma podižu adrenalin do maksimuma, a kada utrka krene – osjećaj je nezamjenjiv.


Upravo takav ambijent doživjeli smo proteklog vikenda na talijanskom Mugellu, gdje je hrvatski vozač Sandro Mur nastupio u GT3 talijanskom prvenstvu za momčad ASR Lamborghini, jednog od najzvučnijih imena endurance utrka. Murovi dosadašnji rezultati jasno pokazuju da se može nositi s najboljima na međunarodnoj GT3 sceni.


Utrku i trening promatrali smo iz boksa, u društvu cijele ekipe koja se brine o našem i još pet vozača koji voze dva automobila za tim ASR Lamborghini. Mur je prvog dana stazu upoznao vrlo kratko, tek nekoliko krugova, jer mu je trening prekinulo izlijetanje Audija ispred njega.


Foto Sergej Drechsler


UTRKA IZDRŽLJIVOSTI




No prava prilika stigla je u nedjelju kada je na rasporedu bila GT3 utrka izdržljivosti duga tri sata. Svaki automobil voze tri vozača – u Mur­ovoj posadi bili su Finac Harri Toumaala i Kolumbijac Andreas Mendez – a izmjene za volanom odvijaju se otprilike svakih četrdesetak minuta.


Utrke izdržljivosti ne svode se samo na gas i kočnicu – jednako važnu ulogu imaju strategija, koncentracija i osjećaj za pravi trenutak. U tom sportu sekunde odlučuju, a ritam utrke mjeri se gotovo instinktivno. Kako nam Mur objašnjava, uz punu koncentraciju na stazi i preciznu vožnju, iznimno su važne i promjene vozača u boksu. Upravo te izmjene se zadnje vježbaju pred sam start. Skok u uski kokpit zahtijeva gotovo gimnastičku spretnost, a pritom se moraju obaviti sve sigurnosne provjere – od pojaseva do spajanja kacige na radiovezu s boksom. Poseban izazov je nepodesivo školjkasto sjedalo, zbog čega najniži vozač u timu, u ovom slučaju Kolumbijac Mendez, mora na sjedalo dodati umetak poput dječje sjedalice. U boksu sekunde odlučuju – često se utrka dobiva upravo tamo.


Foto Sergej Drechsler


– Na stazi nema prostora za greške. Sve je stvar tajminga, od izlaska iz boksa do zadnjeg zavoja, kaže Mur.


Dok vozač izlazi i ulazi, mehaničari, po potrebi, mijenjaju gume i dolijevaju gorivo. Gume su također vrlo bitne za što bolji rezultat, detaljno praćenje vremenske prognoze, hoće li staza biti mokra ili suha, koja će biti temperatura asfalta i zraka, utječu na odabir guma za svaku pojedinu utrku. U Mugellu je kiša prijetila cijeli vikend, no staza je ostala suha.


PREKID ZBOG ŠAHTA


Pola sata prije starta automobili izlaze iz boksova na stazu i postrojavaju se na startno-ciljnu ravninu. Tu se u gužvi nalik velikom mravinjaku obavljaju posljednje kontrole i fine pripreme automobila. Nakon posljednjih provjera, utrka – posljednji ovosezonski oktanski spektakl u Europi prije selidbe u Aziju točnije u Tajland – kreće.


Uzbuđenja na stazi nije nedostajalo. Pretjecanja, izlijetanja i česta intervencija sigurnosnog automobila obilježili su utrku.


Foto Sergej Drechsler


Niti sat vremena nakon početka, upravo kada je Mur sjeo za volan, dogodio se najdramatičniji trenutak – pojavila se crvena zastava uz stazu što znači prekid utrke i povratak svih automobila u boksove. Razlog? Do prekida koji je trajao duže od sat vremena, bilo je izletanje šahta preko kojeg je prešao jedan od bolida, dok se dio istog šahta odvojio i uletio u automobil koji je upravo dolazio. Srećom, bez ozljeda – razbijeno vjetrobransko staklo je zamijenjeno, šaht zavaren i utrka je nastavljena.


Mur je pauzu dočekao na 19. mjestu, no prekid utrke mu je očito dobrodošao te je nakon ponovnog starta odvozio odličan stint, dio utrke koji vozač odvozi bez zamjene. Upravo je on nakon tri sata utrke prošao ciljem na šestoj poziciji među 55 posada, čime je potvrdio status jednog od najperspektivnijih vozača ASR Lamborghinija.


– Nakon Italije nastavljamo s trkama u sklopu tajlandskog prvenstva, a u planu su i nastupi u Winter Series u Portimãou i Barceloni. Veselim se nastavku i vjerujem da ćemo biti sve jači kako sezona ide dalje, kazao je Mur. Dugoročni cilj ostaje isti: ulazak u FIA World Endurance Championship i nastup na 24 sata Le Mansa, utrci snova za svakog vozača izdržljivosti.


PRESUDNI SUSRET NA GROBNIKU


Sandro Mur u svijet oktana zakoračio je relativno kasno, tek prije nekoliko godina, i to sasvim slučajno, zahvaljujući poznanstvu s vozačem Martinom Kodrićem. Presudan je bio njihov susret na Grobniku: nekoliko krugova na mjestu suvozača pretvorilo je početni strah u oduševljenje. Sam Mur priznaje da ga autoutrke uopće nisu zanimale, a prve se krugove na suvozačkom mjestu odvozio zatvorenih očiju i u grču, no svakim krugom stvari su se mijenjale i s vremenom se rodila prava strast.


Foto Sergej Drechsler


Mur je već tri godina član ASR Lamborghini tima, a rezultati su iz sezone u sezonu sve bolji, na postolja se penjao šest puta, a nedostaje mu još samo onaj najviši, kojemu se u timu nadaju u skoroj budućnosti.


Svoje zadovoljstvo Sandrovim napretkom ne skriva ni vlasnik momčadi Marco Bielli.


– Vozački talent Sandra otkriven je nešto kasnije, ali prostora za napredak još uvijek ima i vjerujem da će doći, poručuje Bielli, te dodaje: »Naša momčad je jedna obitelj, iskusniji vozači svoja znanja nesebično dijele i prenose na na mlađe kolege. Cilj je što bolji plasman ekipe tako da nema međusobne konkurencije, vlada jedno veliko zajedništvo, kako među vozačima, tako i među ostalim članovima ekipe. Rezultat je nagradio naš trud i evo jedan automobil je na postolju, a drugi na šestom mjestu, što je za nas veliki uspjeh.«


PODRŠKA UZ STAZU


Iako je do Mugella, ovisno o nepredvidljivm prometnim gužvama na talijanskim autocestama, iz Rijeke potrebno oko šest sati, na tribinama smo zatekli i Sinišu Orlića. Siniša je iz Rijeke, točnije s Turnića, ali sa zagrebačkom adresom već 20 godina.


Foto Sergej Drechsler


– Za dobro društvo ništa nije teško tako da smo potegnuli dobrih sedam sati vožnje kako bi barem nas nekoliko dalo podršku Sandru. Odličan adrenalinski vikend uz stazu, uz dobro društvo i oku ugodnu Toskanu, bio je pun pogodak i posljednja šansa da ovu sezonu vidimo Sandra i njegove vozačke vještine jer Tajland je ipak malo predaleko…


ZVIJER OD 650 KONJA


Lamborghini Huracan GT3 kojim nastupa Sandro Mur prava je zvijer na stazi. Iz središnje smještenog V10 motora razvija čak 650 konjskih snaga, a krajnja mu je brzina oko 280 kilometara na sat. Iako današnji serijski automobili nerijetko dosežu i više brzine, prednost trkaćeg Huracana leži u stabilnosti, vrhunskom prijanjanju i mogućnosti prolaska zavoja nevjerojatnom brzinom.


Foto Sergej Drechsler


Model Huracan prvi je put predstavljen 2014. godine kao nasljednik Gallarda, no trkaći GT3 značajno se razlikuje od serijske izvedbe. Auto je ojačan sigurnosnim kavezom koji štiti vozača u slučaju nezgode, dok je zahvaljujući karbonskim komponentama osjetno lakši.


Koliko je automobilizam skup sport najbolje pokazuje cijena. Donedavno je vrijednost ovoga bolida iznosila oko 700 tisuća eura, a s dolaskom novijeg modela cijena se spustila na 350 do 400 tisuća eura. Naravno, to je tek osnovni trošak – održavanje i logistika cijele momčadi kroz sezonu znatno ga premašuju.


Foto Sergej Drechsler


TOSKANSKI HRAM BRZINE


Pitoreskna Toskana, regija zelenih brežuljaka i idiličnih krajolika, dom je jedne od najpoznatijih automobilističkih i motociklističkih staza na svijetu. Mugello, smješten nedaleko od Firence, svoju povijest utrkivanja piše još od 1914. godine, kada je održana prva cestovna utrka dužine 61 kilometar.


Današnja moderna staza otvorena je 1974. godine i proteže se na 5.245 metara, s ukupno 15 tehnički zahtjevnih zavoja. Startno-ciljna ravnina duga 1.100 metara omogućuje bolidima i motociklima razvijanje brzina i do 320 km/h, zbog čega Mugello slovi kao pravi izazov za vozače.


Foto Sergej Drechsler


Od 1988. godine staza je u vlasništvu Ferrarija, koji je koristi i kao testni poligon za bolide Formule 1. Tijekom pandemije koronavirusa na Mugellu su održane i utrke svjetskog prvenstva Formule 1, dok je već dugi niz godina nezaobilazna postaja u kalendaru MotoGP-a.


Staza prima oko 50 tisuća gledatelja, a prateća infrastruktura u potpunosti odgovara zahtjevima modernih natjecanja – od restorana, barova i trgovina suvenira do odlično organiziranih parkirališta i svih potrebnih sadržaja za trkaće ekipe i njihove goste.


Foto Sergej Drechsler