"Električne" dileme

Je li sportski električni Porsche bez karakterističnog zvuka uopće Porsche?

T.I.

Foto: Porsche/Patrick Lang

Foto: Porsche/Patrick Lang

Iako je tehnologija oponašanja zvukova na većini električnim automobila možda i suvišna, kod automobila kao što je Porsche ona je nužna jer je specifičan zvuk utkan u DNA sportskih vozila



Sportski automobili nisu izmišljeni i konstruirani da bi bili ekonomični, da budu racionalno rješenje za prijevoz između točke A i točke B. Kod sportskih automobila igraju uglavnom emocije, od dizajna, preko adrenalina koji podižu snažni motora do ljudskih slabosti poput potrebe za pokazivanjem preko statusnih simbola. Velik dio emocija koje vezujemo uz sportske automobila zahvaljujemo njihovom zvuku. Glasno paranje zraka „rikom“ iz auspuha nekome je samo nesnosna buka, za zaljubljenike u sportske automobile to je glazba za uši, milozvučje od kojih se mnogi naježe u od ugode.


Eri moćnih benzinskim motora nazire se kraj što ne mora u bitnom pokvariti gušt ljubiteljima sportskih jurilica. To što će one biti električne u dizajnerskom smislu ne mijenja mnogo na stvari, baš kao i kod performansi jer je već dokazano da električni automobili postižu impresivnije obrtne momente i ubrzavaju poletnije od klasičnih. Ono što će nedostajati je doslovno miris benzina što je ipak manji problem i karakteristični zvuk koji je svaka tvrtka koja drži do sebe na neki način specificirala do unikatnosti.


Pretiha električna vozila su i sigurnosni problem, već postoje i zakonske odredbe na razini EU da vozila moraju emitirati određenu razine buke kako bi ih pješaci i ostali u prometu mogli čuti, no to nije ono o čemu ovdje pričamo.




Pitanje je kako nadoknaditi zvuk iz auspuha, a da to ne bude potpuno artificijelno puštanje nasnimljenih zvukova kroz zvučnike na nekom skrivenom mjestu na karoseriji. O tome intenzivno razmišljaju u gotovo svim tvrtkama koje proizvode sportske automobile, čemu svjedoči sve više prijavljenih patenata na tu „temu“. Među njima je dakako i Porsche koji je ovih dana patentirao tehnologije generiranja zvuka za oponašanje „brundanja“ motora i auspuha.


“Zvučnici koji se nalaze iza branika su ograničeni u svojoj glasnoći i kvaliteti zvuka. Emocije se tako ne stvaraju” – napisali su inženjeri Porschea u opisu patenta.  Ako se motor s unutarnjim izgaranjem više ne koristi kao „instrument“, ispušni sustav treba alternativne “izvore glazbe”. U slučaju patenta Porschea, to su fino podesivi zvučnici. Barem jedan, po mogućnosti nekoliko, no to nije toliko važno. Mnogo je važniji izbor rezonantnih materijala i kućišta oko njega.


Prema Porscheu, ovaj sustav mogao bi izgledati kao ispušni prigušivač, idealno bi trebao biti izrađen od titana i biti postavljen točno tamo gdje je oduvijek i pripadao: stražnjem dijelu automobila. A kako zvuk ne bi dopirao samo do unutrašnjosti, već dao do znanja okolini da cestom prolazi Porsche, dva izlazna otvora usmjeravaju zvuk prema van, nešto kao klasični auspuh.


Iako je ovakva stvar na većini električnim automobila možda i suvišna, kako primjećuje njemački Auto Motor Sport, kod automobila kao što je Porsche ona je nužna jer je specifičan zvuk utkan u DNA sportskih vozila. Ideja visokokvalitetne rekreacije zvuka motora zapravo je vrlo logična kod budućih električnih sportskih automobila koji će zamijeniti svoje benzinske inačice. Drugo je pitanje hoće li složene konstrukcije poput ove Porscheove zaista naći ekonomske logike u serijskoj proizvodnji.