Traži se spas u tehnologiji

Gotovo za trećinu smrti u prometu u SAD kriv je alkohol. Nadležni imaju rješenje, ali…

T.I.

Foto: iStock

Foto: iStock

Prošle godine 11.654 ljudi poginulo je u prometnim nesrećama izazvanim alkoholom u SAD-u, što je skoro trećina svih smrti u prometu i 14 posto više negoli predpandemijske 2019. godine



Gotovo 43.000 ljudi poginulo je prošle godine u SAD-u u prometnim nesrećama što je najveći broj u 16 godina. Jedan od najčešćih čimbenika koji dovodi do smrtnog ishoda u prometnim nesrećama je vožnja pod utjecajem alkohola. Točnije, prošle godine 11.654 ljudi poginulo je u prometnim nesrećama izazvanim alkoholom, što je skoro trećina svih smrti u prometu i 14 posto više negoli predpandemijske 2019. godine.


Ove zabrinjavajuće brojke natjerale su Državni odbor za cestovnu sigurnost Sjedinjenih Američkih Država na akciju, pa su prošli tjedan po prvi put objavili preporuku da bi svi novi automobili u SAD-u trebali imati ugrađen sustav za praćenje alkohola u krvi koji može spriječiti alkoholiziranu osobu da vozi, odnosno ne pokrenuti vozilo kojem pijana osoba sjeda za volan.


No Državni odbor za cestovnu sigurnost nema regulatorne ovlasti i može samo tražiti od drugih agencija da djeluju. Iz Odbora je poručeno da je preporuka osmišljena kako bi se izvršio pritisak na Nacionalnu upravu za sigurnost u cestovnom prometu (NHTSA) da učini nešto u tom pravcu, Naime, NHTSA ima izvršne ovlasti i može „narediti“ proizvođačima automobila da sustav za praćenje razine alkoholiziranosti ugradi u automobile. U suprotnom, ne bi mogli na cestu, baš kao što danas ne mogu na cestu automobili koji nemaju žmigavce ili sigurnosne pojaseve.




Ideja nije nova. Kako prenosi AP, predsjednica NTSB-a Jennifer Homendy je izjavila da njen Odbor već od 2012. pritišće NHTSA da istraži tehnološke mogućnosti za ugradnju spomenutih sustava u automobile.


Isto tako i političari su se uključili u priču, prošle je godine dogovorom demokrata i republikanaca u Kongresu donesen zakon po kojem je Nacionalnoj upravi za sigurnost u cestovnom prometu naloženo da u roku od tri godine obaveže proizvođače automobila da uvedu tehnologiju praćenja alkoholiziranih vozača u vozilu. No, agencija u takvim slučajevima može tražiti odgodu izvršenja što će se vrlo vjerojatno dogoditi i u ovom slučaju.


Ni NHTSA ne sjedi skrštenih ruku, doduše, ali poručuju da će proći godine dok svaki novi automobil bude imao obavezan sustav monitoringa pijanih vozača. Agencija i grupa od 16 proizvođača automobila su još 2008. godine ustanovili radnu skupinu pod nazivom Driver Alcohol Detection System for Safety.


U tom dugom razdoblju angažirana je neimenovana švedska tvrtka da ispita mogućnost tehnologije koja bi preko senzora po dahu vozača mogla detektirati alkohol i zaustaviti automobil. Druga je pak tehnologija koja bi preko dodira prsta vozača mogla detektirati alkohol. Tehnologija na dah bi mogla biti spremna do kraja 2024., a ova na dodir prsta godinu kasnije. No to ne znači da bi tad sve moglo i u primjenu.


Kako je pojasnio glasnogovornik radne skupine Jake McCook, ti bi značilo da bi za koju godinu tehnologija biti standardna u novim automobilima, ali trebat će duge godine da bude ugrađena u većinu od oko 280 milijuna vozila na američkim cestama.