Ekološkija varijanta?

Bosch, Shell i Volkswagen razvili “plavi benzin” s 20 posto manje CO2. No, je li to izmišljanje tople vode pored plina?

Tihomir Ivka

Foto: Bosch

Foto: Bosch

Dvadeset posto je bolje nego ništa, no plin je još ekološkiji. prosječno dizelsko vozilo proizvodi 132 grama CO2 po kilometru vožnje,  a benzinsko 120 grama. U isto vrijeme vožnja na plin uzrokuje tek 83 grama CO2 po kilometru vožnje, što je više od 30 posto manje od benzina i punih 37 posto manje od motora na dizelski pogon



Većina automobilskih kompanija postavila si je cilj između 2030. i 2040. za napuštanje proizvodnje vozila s unutarnjim sagorijevanjem. Ako imamo to na umu, činjenicu da na svijetu ima oko 1,4 milijarde automobila na cestama od kojih je samo desetak milijuna električno, čekaju nas još duga desetljeća masovnog izgaranja benzina i dizela kao posljedice vožnje automobilima.


Njemački Bosch i Volkswagen te multinacionalna naftna kompanija Shell objavili su danas kako su zajedničkim naporima proizveli su gorivo čije izgaranje dovodi do manje proizvodnje CO2 koji nam od atmosfere čini veliki staklenik u kojem klimatske promjene poprimaju sve dramatičnije razmjere. Iza imena Blue Gasoline (plavi benzin), krije se gorivo napravljeno je na istom principu kao i još prije predstavljeni R33 Blue Diesel (nema veze s našim „plavim dizelom“). 33 posto sadržaja dolazi iz obnovljivih izvora (nafte nastale iz biomase i etanola), i rezultira s najmanje 20% nižom emisijom ugljičnog dioksida kao posljedicom sagorijevanja. Po izračunu objavljenom na stranici Boscha, to bi značilo da bi tisuću Golfova 8. generacije s 1.5 TSI motorom emitirala 230 tona manje C02 godišnje u atmosferu uz pretpostavku da u tih godinu dana prosječno prijeđu 10.000 kilometara.


Bosch će na svojim crpakama predstaviti Blue Gasoline već u svibnju 2021. godine. Uvođenjem plavog benzina opskrba konvencionalnim Super 95 E10 benzinom kod njih će se stupnjevito smanjivati. Od kraja 2018. godine R33 Blue Diesel jedino je dizel gorivo koje benzinske crpke tvrtke Bosch nude za službene automobile i vozila za dostavu. Osim na Boschevim pumpama, trenutno se nudi na osam benzinskih crpki različitih tvrtki diljem zemlje, a u Boschu tvrde da će ih biti sve više.




U Boschu kažu da „obnovljiva“ goriva s niskim udjelom ugljika neće zamijeniti elektromobilnost, već će ih nadopuniti. U principu, upotreba ovih goriva ima smisla u svim načinima prijevoza, ali posebno u onim za koje još ne postoji jasan i ekonomičan put do elektrifikacije. Osim brodova i zrakoplova, to se prije svega odnosi na teška teretna vozila, ali i na sva vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem ili hibridnim pogonskim sklopovima koja su danas na svjetskim cestama ili će se proizvoditi u narednim desetljećima.


„Plavi benzin je još jedan element u učinkovitom smanjenju emisije CO₂ u području transporta. Visoka stabilnost skladištenja plavog benzina čini gorivo posebno prikladnim za upotrebu u priključnim hibridnim vozilima. U budućnosti će proširenje infrastrukture za punjenje i veće baterije značiti da ova vozila pretežno rade na električnu energiju, a time i da gorivo može ostati u spremniku za gorivo dulje vrijeme. ” – rekao je Sebastian Willmann, voditelj odjela za razvoj motora s unutarnjim izgaranjem u Volkswagenu.


„Drago nam je što predstavljamo ovaj pandan R33 Blue Dieselu. Naše novo gorivo sada također donosi benzinskim motorima veliki iskorak u smislu održivosti “ – izjavio je povodom ovog dostignuća Felix Balthasar, direktor specijalnih goriva u Shellu.


Dvadeset posto je bolje nego ništa, no otvara se pitanje je li „plavi benzin“ izmišljanje tople vode s obzirom da postoji i tehnologija i prilično široka primjena plina u prometu. Mislimo tu na LPG, mješavinu propana i butana koja se dobije kao produkt prerade sirove nafte, odnosno na prirodni plinu (CNG), koji se dobije vađenjem iz zemlje. U brodskom i zrakoplovnom prijevozu, nisko-ugljična goriva kao što je „plavi benzin“ imaju smisla, no u cestovnom gdje je plin dokazan kao alternativa, k tome i skoro dvostruko jeftinija, plavi se benzin se čini suvišnim.


Prema statistikama i izračunima prosječno dizelsko vozilo proizvodi 132 grama CO2 po kilometru vožnje,  a benzinsko 120 grama. U isto vrijeme vožnja na plin uzrokuje tek 83 grama CO2 po kilometru vožnje, što je više od 30 posto manje od benzina i punih 37 posto manje od motora na dizelski pogon.