POSEBAN DIZAJN

BMW patentirao nove vijke, cilj je spriječiti ‘uradi sam’ popravke

P. N.

Foto Davor Kovačević

Foto Davor Kovačević

atentni dokument jasno navodi da ova posebno oblikovana struktura žljebova učinkovito sprečava upotrebu običnih univerzalnih alata



Za razliku od tradicionalnih križnih, prorezanih ili šesterokutnih vijaka, glava ovog vijka je u klasičnom kružnom obliku BMW-ovog loga s utorima i rubovima, piše revija HAK. Dizajn nije samo estetski, njegova je glavna svrha je onemogućiti popravke izvan ovlaštenih servisa. Patentni dokument jasno navodi da ova posebno oblikovana struktura žljebova učinkovito sprečava upotrebu običnih univerzalnih alata za otpuštanje ili zatezanje vijaka. To znači da ni vlasnici vozila ne bi mogli sami raditi na automobilima, a ni neovisne radionice za popravak neće moći rukovati ovim vijcima bez namjenskog alata koji je službeno odobrio BMW. Dizajn bi omogućio pravo na popravak unutar sustava ovlaštenih BMW prodavača.


Potencijalni scenariji primjene ovih vijaka, navedeni u patentu, uključuju točke pričvršćivanja sjedala i ključne dijelove koji spajaju kokpit s nosivom strukturom karoserije. Ta mjesta često zahtijevaju veliku količinu okretnog momenta za pričvršćivanje velikih vijaka. Budući da je površina naprezanja vijka posebno dizajnirana, njegova kontaktna površina je relativno mala, a ako se silom rastavlja neusklađenim alatom, lako je uzrokovati klizanje vijka ili lom alata.


Vidjet ćemo hoće BMW ovu ideju oživotvoriti. Ipak, čak i ako se ovi vijci pojave u BMW-ima, iskustvo nas uči da će se na tržištu pojaviti i alati za njih. Neslužbeni, naravno.