
Zvonimir Viduka
Ove smo godine, usred krize izazvane koronavirusom, izvezli u dvije nove države. Upravo ta balansirana disperzija izvoza nam omogućava da se ovakva krizna vremena lakše prežive, jer nije uvijek svaki dio svijeta jednako pogođen, a željeznica je svojim mogućnostima otpremništva postala najbolji način transporta, naglašava Viduka
Zvonimir Viduka je hrvatski poduzetnik – jedan od mnogih pozitivnih primjera o kojima u javnosti rijetko ima slova. Završio je zagrebački Fakultet elektrotehnike i računarstva, smjer industrijske elektronike, te je 10 godina radio u Končar električnim lokomotivama.
Puštao je u pogon diodne i tiristorske lokomotive i vlakove – popularne »Mađare«. Elektronikom se počeo baviti sedamdesetih godina počevši s cijevnim pojačalom i SAM-om, a izrađene TV igre iz 1978. još se uvijek mogu zaigrati u showroomu njegove izuzetno uspješne tvrtke – Altpro.
Altpro, sa sjedištem u zagrebačkoj Odri, djeluje u jednoj specifičnoj niši. Ne postoji puno tvrtki poput Vidukine koje se bave proizvodnjom i osmišljavanjem sigurnosnih uređaja za željeznicu, no one tvrtke čija je to osnovna zadaća, unatoč malobrojnosti, jake su i konkurentne.
– Početkom devedesetih prošloga stoljeća probudio se poduzetnički elan, te je kadar iz nekoć velikih industrijskih giganata počeo osnivati razvojno proizvodne tvrtke. Svi smo danonoćno radili i učili, stvarali proizvode, hodali po svjetskim sajmovima i sve ulagali u tehnologiju i znanje.
Stvorila se tako jezgra sjajnih poduzeća koja su mogla biti nova hrvatska Silicijska dolina, ali nažalost, to se nije dogodilo, ističe Viduka navodeći mnoge razloge toga neuspjeha kao što su nemogućnost prostornog širenja, kultura neplaćanja, nedostatak poticaja, kredita i razne birokratske prepreke koje su zagušile mnogo ideja te je ostao danas tek mali broj tada nastalih industrijskih i razvojnih poduzetnika, tj. proizvođača u Hrvatskoj.
Konkurentni na tržištu
Iz Altproa na inovacije i inovativni pristup rješavanja problema gledaju kao način da ostanu konkurentni na tržištu. Njihova malobrojna, ali izuzetno snažna konkurencija, potječe iz jakih industrijski prepoznatih zemalja poput Njemačke i Austrije.
Zato su i primorani raditi »drugačije«, jer, kako kaže Viduka, isti proizvodi iz tih zemalja i iz Hrvatske kod kupca nemaju istu »prođu«.
– Zato smo se odlučili na razvijanje specifičnih proizvoda za kupce koji imaju posebne zahtjeve. Razvili smo čitav niz inovativnih mogućnosti na našim standardnim proizvodima, a najefektniji je, u posljednje vrijeme, vjerojatno senzor za detekciju monorail vlakova.
Taj senzor služi za sigurno i pouzdano davanje informacije o poziciji vlaka, njegovoj brzini i smjeru. Senzor sve to radi u okruženju jakih elektromagnetskih smetnji i teškim uvjetima od -40 do +80 stupnjeva. Ako je potrebno i pod vodom, kazuje Viduka.
S takvim su proizvodom izašli prvi u svijetu na kinesko i japansko tržište i na taj način potaknuli konkurenciju da krene u razrade sličnih ideja. Kako su prolazile godine, simultano je raslo iskustvo kao i spoznaja o tome koliko tvrtka, i ono što rade, vrijedi.
Postali su interesantniji sve većem broju potencijalnih partnera – čak i nekim velikim tehnološkim tvrtkama koje razmišljaju o ulasku u određene dijelove njihova tržišnog segmenta. Partnere im, kao i klijente, više nije problem naći.
– Konkretno govoreći, postoji veliki broj specijaliziranih konferencija i sajmova na kojima se okupljaju tvrtke poput naše. To je, ujedno, i prilika za razmjenu informacija i kontakata. U ovo doba takvih je događaja manje, odnosno nema ih, pa zahvaljujući digitalizaciji uspijevamo veliki dio odraditi online ili putem nekih drugih kanala.
Ove smo godine, usred krize izazvane koronavirusom, izvezli u dvije nove države, te smo došli do svoje 50. zemlje izvoza i to na šest kontinenata. Upravo ta balansirana disperzija izvoza nam omogućava da se ovakva krizna vremena lakše prežive, budući da nije uvijek svaki dio svijeta jednako pogođen, a željeznica je svojim mogućnostima otpremništva postala najbolji način transporta, naglašava Viduka te, na pitanju kakva poslovna iskustva imaju s Azijatima, dodaje kako su oni oduvijek njihovi veliki partneri budući da su prve atraktivne kontakte imali upravo iz tih zemalja, konkretno iz Kine, Tajlanda, Indije, Južne Koreje, Japana pa sve prema Indoneziji.
Vrh hrvatskog izvoza
U Indoneziji su, već dugi niz godina, najveći hrvatski izvoznik. Imaju odličnog partnera, proizvodi su im dobro prihvaćeni, a u zemlji se kontinuirano radi na novim željezničkim investicijama.
U posljednjih su se nekoliko godina jednako dobro proširili i na tržišta Kine i Indije gdje se isto tako polako guraju prema vrhu hrvatskog izvoza. To je prepoznato i od strane institucija, stoga je ove godine Altpro proglašen najboljim izvoznikom u Indiju, a prošle je godine proklamiran kao najinovativniji hrvatski izvoznik i to zbog ulaska na kinesko tržište.
Veliki je to uspjeh, s obzirom kako se radi o tehnološkim proizvodima koje je uvijek teško plasirati na inozemno tržište, pogotovo iz zemlje koja nije prepoznata kao industrijska veselila, dodaje vlasnik ALTPRO-a.
Sama tvrtka broji 180 djelatnika što u Hrvatskoj, što u susjednim zemljama. U pravilu zapošljavaju inženjere i tehničare iz područja elektrotehnike, strojarstva i prometa. Na globalnom tržištu imaju niz tehnoloških partnera i agenata koji za njih korespondiraju prema krajnjem kupcu. To su mahom tvrtke koje su jako dobro upoznate s onim što ALTPRO nudi te su im velika podrška u aktivnosti na terenu.
Kulturološke sitnice
Pandemija COVID-19, s nemogućnošću putovanja kao posljedicom, samo je pokazala koliko je ta politika globalnih partnera u inozemstvu donijela dobre rezultate. Osim toga, Azijati, kao njihovi veliki partneri, kulturološki se dosta razliku od Europljana.
– Kriva riječ ili pokret u Aziji može značiti tešku uvredu, dok je u Europi to normalan način ophođenja. Zato treba biti oprezan i pokušati što više razumjeti njihov način ponašanja. To je zahtjevno, no u isto vrijeme i vrlo zabavno.
Svi ti detalji mogu postati razlika između dobivenog i izgubljenog posla, tako da tim »kulturološkim sitnicama« pridajemo posebnu pažnju, naglašava Viduka.
Poduzetnička se klima, dodaje sugovornik, u Hrvatskoj mijenja nabolje. Banke su susretljivije u vidu mogućnosti praćenja industrijske proizvodnje kao što je njihova.
EU sredstva veliki su poticaj iz aspekta pokrivanja troškova istraživanja i razvoja, a i sam Altpro velik dio kapitala ulaže u istraživanje i razvoj jer iz toga proizlaze kako inovacije tako i proizvodi.
– To su dugi procesi, od ideje do proizvoda na terenu, koji k tome još puno i koštaju. Zato su sredstva iz EU plasirana preko HAMAG BICRA namijenjena za R&D nama veoma korisna, a i iskoristili smo ih za naše dvije proizvodne investicije 2011. i 2016. godine.
Val investicija
Teško je razgovarati o željeznicama, a ne spomenuti naše Hrvatske željeznice. Na pitanje je li naša infrastruktura uopće sposobna podnijeti inovacije prije renovacije, Viduka odgovara kako u HŽ-u tek sad dolazi jedan veliki val investicija koji će dići kvalitetu infrastrukture na jednu višu razinu. Gradi se, dodaje, i obnavlja na mnogim linijama, a puno toga je još u planu.
– Veliku ulogu ovdje igra europski novac koji je, zapravo, glavni pokretač takve vrste investicija jer su, za takve projekte, potrebne velike količine sredstava.
Naravno, europski novac sa sobom nosi i neka pravila koja se moraju poštovati, što nije jednostavno za hrvatske proizvođače, ističe poduzetnik. Hrvatske željeznice koriste proizvode Altproa, njihove inovacije se u svijetu koriste kod modernizacija željeznica jer je to jeftinije od velikih remonata.
Stipendiranje studenata i učenika
Tvrtka Zvonimira Viduke uspješno surađuje i sa zagrebačkim FER-om u vidu sustava ljetnih praksi čiji su pokretač, a i s FPZ-om na kojem je Zvonimir Viduka predsjednik Gospodarsko-znanstvenog savjeta. Cijele godine primaju studente i učenike raznih profesija na praktičan rad od kojih benefite imaju obje strane.
Stipendirali su, također, one koji su se zbilja istaknuli i koje poslije studija žele vidjeti među svojim kadrom. Osim toga, veoma su ponosni i na suradnju s lokalnom osnovnom školom koju su, u više navrata, potpomagali.
– Organizirali smo školske projekte te posjete školskih delegacija kako bismo im predstavili naš rad i trud. Takvim se akcijama nadamo motivirati mlade ljude na proizvodnju kako bi uvidjeli da u Hrvatskoj itekako ima dobrih tvrtki i dobrih prilika te ih, posljedično, zadržati od odlazaka put Irske, Njemačke i drugdje, zaključio je Viduka.