ZRĆE NAKON ZRĆA

Najpoznatija hrvatska party destinacija mijenja koncept u koronakrizi: Umjesto partijanera zdrav život na Zrću

Marinko Glavan

Već godinama razvijamo outdoor segment našeg turizma, s obzirom da broj ljudi koji se bave biciklizmom, trekingom, planinarenjem, penjanjem, veslanjem na moru i sličnim aktivnostima u Europi strelovito raste, a mi na otoku, ne samo u Novalji, imamo idealne uvjete za većinu takvih aktivnosti, kaže Marina Šćiran Rizner, direktorica Turističke zajednice Novalje



Kada se spomenu otok Pag, Novalja i turizam, većini je prva asocijacija Zrće, popularna plaža u čijim klubovima danonoćno partijaju tisuće mladih iz cijele Europe, veliki festivali elektronske glazbe i rijeke posjetitelja na ulicama. Prošla je godina, obilježena pandemijom Covida 19, bila sasvim drugačija, sa znatno manjim brojem turista i gotovo bez “partijanera” pa su u Novalji, ali i na cijelom otoku Pagu, odlučili ubrzano razvijati sasvim novi vid turističke ponude – takozvani “outdoor” turizam.


Taj je vid ponude baziran na ubrzanom širenju, povezivanju i gradnji novih planinarskih i biciklističkih staza, penjališta i druge infrastrukture potrebne za sportove na otvorenom kojima se i inače bave sve više ljudi, a s pandemijom i zatvaranjima svega i svačega, broj onih koji odlaze u prirodu doslovno je eksplodirao.


– Izvukli smo pouke i krenuli u stvaranje novih smjernica razvoja turizma. Ne želimo sjediti skrštenih ruku i čekati kako će se stvari po pitanju pandemije razvijati same po sebi već smo se odlučili na aktivan pristup, kako bismo i u ovim uvjetima izvukli maksimum i gostima ponudili razlog da ipak dođu u Novalju i na otok Pag, kaže Marina Šćiran Rizner, direktorica Turističke zajednice Novalje.


Outdoor turizam




Novalja je prošle godine, u predsezoni, kada se pandemija počela razbuktavati, očekivala oko 30 posto od ukupnog broja noćenja i turističkog prometa, u odnosu na 2019. godinu. Rezultati su ipak bili bolji od prvobitnih očekivanja je godina završila s 54 posto dolazaka i noćenja u odnosu na prethodnu, po broju dolazaka i noćenja. Pandemija je značajno utjecala na turističku sliku, pri čemu su neki segmenti ostvarili vrlo dobre rezultate.


– U prvom redu to se odnosilo na kampove i individualni smještaj, a rezultati bi bili još bolji da Slovenija nije odlučila zatvoriti granice prema Hrvatskoj u sezoni. Nadamo se da će se ove godine postići dogovor na razini Europske unije kojim će se izbjeći ponavljanje takvih scenarija, odnosno da se onemogući oduzimanje dijela turističkog kolača konkurenciji zatvaranjem granica i zabranama putovanja.Pokazalo se da je i hrvatsko tržište prilično potentno, broj dolazaka domaćih turista je lani čak bio i veći nego prethodnih godina. Pri tom smo otkrili i neka nova tržišta, poput Poljskog, no i dalje je bila riječ o velikom padu, kaže direktorica TZ-a.


Zrće se priprema za još jednu neizvjesnu sezonu

Zrće, simbol partijanja u Hrvatskoj i puno šire, lani je poslovalo s prometom od oko 10 posto u odnosu na uobičajeni, procjenjuje Boris Šuljić, pionir razvoja party turizma u Novalji i vlasnik najdugovječnijeg kluba na popularnoj plaži. Prošlu godinu na Zrću su obilježili i medijski natpisi, posebno u njemačkim medijima, o širenju zaraze Covidom u klubovima, što najpoznatijoj party destinaciji u Hrvatskoj nije donijelo dobru reklamu, iako su se, tvrde u Turističkoj zajednici, klubovi pridržavali propisanih epidemioloških mjera, uz konstanti nadzor Civilne zaštite.
Ni od ove sezone ne očekuju se, smatra Šuljić, dobri rezultati.
– Pripremamo se za sezonu, iako ne znamo kakva će biti, s obzirom na epidemiološku situaciju i mjere koje ograničavaju putovanja i rad klubova. Ipak, svi protagonisti se pripremaju, klubovi, promotori, agencije i čekamo da vidimo što će se događati u Hrvatskoj i drugim zemljama. Veliko je pitanje hoće li Englezima biti dopušteno putovanje u inozemstvo, s obzirom da ih je velik broj cijepljen, a i inače čine dobar dio naših gostiju. Pitanje je i kakve će mjere domaći stožer odrediti, hoće li, recimo, barem oni koji su cijepljeni smjeti doći u Hrvatsku i u naše klubove. Prošlo je više od godinu dana od izbijanja pandemije, imamo puno cijepljenih u Europi i puno onih koji su preboljeli Covid. Trebali smo već izvući pouke, bolje se organizirati i pripremiti za sezonu kao država, a mislim da nedostaje i hrabrosti među onima koji odlučuju. Mi ugostitelji želimo jasnija i konkretna pravila, ali sve se odvija kao i prije godinu dana, kada je sve tek počinjalo, kaže Šuljić.

Stoga su u Novalji, ali i na cijelom otoku, odlučili baciti karte na otdoor turizam, segment turističkog poslovanja koji je, po svojoj prirodi, najmanje osjetio krizu izazvanu pandemijom, u kojemu su i prije izbijanja pandemije prepoznali ogroman potencijal.


– Već godinama razvijamo outdoor segment našeg turizma, s obzirom da broj ljudi koji se bave biciklizmom, trekingom, planinarenjem, penjanjem, veslanjem na moru i sličnim aktivnostima u Europi strelovito raste, a mi na otoku, ne samo u Novalji, imamo idealne uvjete za većinu takvih aktivnosti. Takva orijentacija u prošloj i ovoj godini pokazala se pravim putem jer sve više ljudi dolazi upravo zbog toga, kaže Šćiran Rizner.


Life on Mars


Trendovi u turizmu nesumnjivo su se promijenili, gostima više nije dovoljno sunce, more i ugostiteljska ponuda, nego sve više i češće odmore provode aktivno se baveći sportovima na otvorenom. Pandemija Covida dodatno je potaknula interes ljudi za aktivnostima na otvorenom pa su u Novalji, u suradnji s ostalim gradovima i općinama na otoku Pagu, pokrenuli ili ubrzali razvoj projekata poput već dobro poznate trekking staze “Life on Mars” koja je zadnjih godina pravi hit među svim ljubiteljima prirode, a vodi ih kroz nevjerojatne krajolike paškog kamenjara, plaža i litica, s pogledom na Pašku valu ili Velebit, ovisno kojim dijelom staze se prolazi. Uz ovu stazu, uređene su ili se uređuju i nove, kao i biciklističke staze za off road biciklizam, ali i stijene za penjanje, sve pod vodstvom i uz upute vrhunskih profesionalaca u organizaciji outdoor aktivnosti.


PAG ZRCE TURIZAM


– Aktivnosti na otvorenom su zadnjih godina veliki boom, čak i prije pojave pandemije. Ono što nas zaista posebno veseli je da su domaći turisti počeli otkrivati Hrvatsku upravo kroz taj vid turizma u kombinaciji s planinarenjem, biciklizmom i sličnim sportovima. Posebno vikendima, kada u velikom broju odlaze iz gradova, u potrazi za aktivnim odmorom i boravkom na otvorenim prostorima. I u Novalji su sve češći takvi vikend aranžmani, što smo posebno vidjeli za Uskrs, a gosti koji se bave aktivnostima na otvorenom sve su češći, s dolaskom proljeća, ljepšeg vremena i dužih dana. Vidimo sve više i više ljudi na našim stazama, od Lunskih maslinika do zahtjevnijih planinarskih staza, poput Life on Mars koja je već postala više nego poznata i popularna među zaljubljenicima u prirodu ne samo u Hrvatskoj, nego i puno šire, kaže Šćiran Rizner.


Obuhvaćen cijeli otok


U širenju outdoor ponude sudjeluje cijeli otok, sve četiri jedinice lokalne samouprave, zajedno s Turstičkim zajednicama, povezujući već postojeće staze i puteve koje su do nedavno korstili uglavnom lokalni uzgajivači ovaca i poneki avanturist koji bi se odvažio na istraživanje otočnih ljepota u vlastitom aranžmanu, oslanjajući se na vlastitu sposobnost snalaženja u prirodi i usmene upute domaćina. Stvari su se, posebno u zadnjih godinu dana, drastično izmijenile pa je dobro označenih staza i puteva sve više, a otočani ih međusobno povezuju i grade nove koako bi stvorili velik, međusobno povezan sustav u kojemu gosti mogu sami odabrati gdje će ići, što vidjeti, koliko dugo i daleko će ići pješke ili biciklom, ovisno o raspoloženju i tjelesnoj kondiciji.


– Gosti koji dolaze Pag gledaju kao otok. Njih ne zanimaju naše administrativne podjele, niti granice županija, gradova i općina. Life on Mars bio je početak stvaranja sasvim novog segmenta u ponudi otočnog turizma koji su objeručke prihvatile sve turističke zajednice na otoku, uz podršku gradova i općina. Tako je stvoren i Pag Outdoor projekt koji povezuje cijeli otok, a provodimo ga zajednički, s ciljem razvoja otočnog turizma, produženja turističke sezone i jačanja ponude prema našim dosadašnjim gostima te privlačenja novih koji će upravo zbog toga doći na Pag. Do početka sezone, osim novih objedinjenih bike i trails staza, ferrata i penjališta, podiže se web stranica Pag Outdoor, na kojoj će biti prezentirana kompletna outdoor ponuda otoka sa detaljno naznačenim GPS oznakama, signalizacijom, zanimljivostima, opisima staza u četiri jezične varijante. Ljepota mjesečevog otoka s nevjerojatnim vizurama, dva ornitološka rezervata, Lunjskim maslinicima, starima dvije tisuće godina, zaštićenom šumom Hanzine, svjetski poznatom gastronomijom i prekrasnim uvalama s programom outdoora dobiva novu turističku dimenziju, kaže Šćiran Rizner.


Projekt Pag outdoor priprema se već duže od godinu dana, a već ove sezone avanturiste u gojzericama ili na biciklima dočekat će 180 kilometara povezanih staza. Na svoje će doći i penjači za koje su već pripremljena penjališta, a iako to nije dio Pag Outdoor projekta, tu je i već dobro poznata ponuda podvodnih aktivnosti, kao i sportova na moru, poput veslanja ili jedrenja na dasci.


Brzi testovi


Uz vrhunsku ponudu outdoor aktivnosti, cijeli projekt nudi i nove mogućnosti zapošljavanja i razvoja novih tvrtki pa tako pojedini stanovnici otoka već pohađaju tečajeve za planinarske i biciklističke vodiče, penjačke instruktore i slično, kako bi gostima uz prekrasnu prirodu, osigurali i stručno vodstvo u njihovim avanturama, usput ih detaljnije upoznajući s krajolicima kojima prolaze.


Kako bi sportske aktivnosti u autohtonom okruženju otoka dobile i jednako autohton nastavak u gastronomskoj ponudi, pokrenut je i projekt Pag na meniju, u kojemu ugostiteljski objekti koji pripremaju izvorna jela tradicionalne paške kuhinjedobivaju certifikate i posebne oznake. Za sad je certifikat dobilo sedam restorana i konoba na otoku, no interes ugostitelja sve je veći. Certifikat je plod zajedničkog rada Srednje škole Bartol Kašić u Pagu i otočnih turističkih zajednica i jedinica lokalne samouprave, a utemeljen je s ciljem brendiranja lokalne i regionalne eno i gastro ponude.


Što se “klasičnih” aktivnosti uoči sezone tiče, u Novalji pripremaju marketinške aktivnosti na tržištima u okruženju, od Italije i Austrije, preko Češke, Slovačke, Mađarske, do već spomenute Poljske iz koje dolazi sve veći broj gostiju. No, svjesni su da marketing u okolnostima neizvjesnog nastavka pandemije i neće imati prevelikog utjecaja na konačne turističke rezultate, a i prošlogodišnja sezona je ograničila dostupne resurse i sredstva za marketinške aktivnosti.


– Nije vrijeme za velike promotivne aktivnosti. Planirali smo snimanje putopisne emisije za emitiranje na njemačkom tržištu, no zbog organizacijskih razloga i problema s putovanjima uslijed pandemije na kraju smo od toga morali odustati. Vjerujemo da će do početka sezone na razini EU zaživjeti Covid putovnice i da će oni koji su cijepljeni moći slobodno putovati.


Pag na meniju

Uz vrhunsku ponudu outdoor aktivnosti, cijeli projekt nudi i nove mogućnosti zapošljavanja i razvoja novih tvrtki pa tako pojedini stanovnici otoka već pohađaju tečajeve za planinarske i biciklističke vodiče, penjačke instruktore i slično, kako bi gostima uz prekrasnu prirodu, osigurali i stručno vodstvo u njihovim avanturama, usput ih detaljnije upoznajući s krajolicima kojima prolaze.
Kako bi sportske aktivnosti u autohtonom okruženju otoka dobile i jednako autohton nastavak u gastronomskoj ponudi, pokrenut je i projekt »Pag na meniju«, u kojemu ugostiteljski objekti koji pripremaju izvorna jela tradicionalne paške kuhinje dobivaju certifikate i posebne oznake. Za sad je certifikat dobilo sedam restorana i konoba na otoku, no interes ugostitelja sve je veći. Certifikat je plod zajedničkog rada Srednje škole »Bartol Kašić« u Pagu i otočnih turističkih zajednica i jedinica lokalne samouprave, a utemeljen je s ciljem brendiranja lokalne i regionalne eno i gastroponude.

S obzirom da se do tad očekuje velik broj cijepljenih, to bi svakako bila dobra vijest za Hrvatsku, otok Pag i Novalju, jer je riječ o milijunima potencijalnih posjetitelja koji bi mogli slobodno putovati, a time bi se spriječio i ulazak zaraženih. Očekujemo da se uvedu i brzi testovi, jer nas sve više ljudi pita mogu li se testirati pri dolasku i koliko dugo se čekaju rezultati testiranja. kaže direktorica, dodajući kako su Turistička zajednica i Grad Novalja spremni i financijski pokriti dio troškova testiranja, no uvjet za to je da se takvi testovi priznaju i u zemljama iz kojih turisti dolaze.


Najbolji rezultati i ove se godine, u neizvjesnim uvjetima pandemije, očekuju u individualnom smještaju, a posebno u kampovima i kućama za odmor u kojima gosti mogu boraviti odvojeni od gužvi i većeg broja ljudi, što nije slučaj s hotelima i objektima s velikim brojem smještajnih jedinica.


– Gostima je važno da mogu držati distancu i da se osjećaju sigurno. Računamo i na dugogodišnje goste u obiteljskim smještajima, jer tu je riječ o ljudima koji dolaze ponekad i desetljećima, kod istih domaćina, a oni su i lani u velikom broju, unatoč pandemiji, dolazili u Novalju i druga mjesta na otoku.


Također, dobre rezultate očekujemo i u manjim mjestima na području Grada Novalje, jer je u njima ipak manja gužva i manja cirkulacija ljudi pa se gosti osjećaju sigurnije, što se pokazalo i lani, kada su imali popunjenost gotovo na razini normalnih sezona, kaže Šćiran Rizner.


Rubni maksimum


Najveći dio smještajnih kapaciteta, u privatnom ili hotelskom smještaju kao i u kampovima, ipak se nalazi u samoj Novalji, a kako bi se privukli gosti, već se duže vrijeme, i prije pojave koronavirusa, intenzivno radi na razvoju drugih vrsta ponude, osim za goste koji u Novalju dolaze radi klubova u Zrću. Pri tom se polako mijenjaju i trendovi u gradnji pa se, uz kuće s velikim brojem apartmana, kakve su se do sad uglavnom gradile, sve češće pojavljuju i manje kuće, u mirnijim dijelovima, koje nude intimniji doživljaj odmora za one koji nisu skloni velikim gužvama i svemu što one nose. Osim toga, pokazuje se da je kapacitet popunjavanja apartmana dosegao svoj rubni maksimum tako da se sve manje investitora odlučuje na takav vid gradnje. osim toga, kuće s bazenima lakše je popuniti, sezona znatno duže traje i cijene koje se postižu daleko su više.


Za hotelijere, kojih u Novalji doduše nema previše, sezona će biti neizvjesna, posebno ako se epidemiološke prilike ne smire.
– Lani su hoteli bili popunjeni nešto lošije od prosjeka, oko četrdeset posto u odnosu na 2019. godinu. Oni planiraju otvoriti početkom svibnja, pripremaju se u skladu sa svim uputstvima i epidemiološkim mjerama, ali booking je u uvjetima kakve imamo sada doslovno po sistemu – dva koraka naprijed, tri koraka natrag. To ne ovisi o samoj Novalji, koliko o ukupnoj epidemiološkoj situaciji u Hrvatskoj. Ukoliko se stanje popravi i booking će biti bolji, ali za sad je prilično teško davati bilo kakve prognoze. Hotelijeri su trenutno čak i zadovoljni najavama dolazaka, ali to ne znači ništa dok ne vidimo što će biti s epidemijom i hoće li broj zaraženih ipak padati s približavanjem ljeta, kao što je bilo lani, kaže Šćiran Rizner.