UPRAVLJANJE PROSTOROM

Velika analiza stanja turističkih koncesija. U Malom Lošinju i Rovinju pomorsko dobro - zauzeto

Alenka Juričić Bukarica

Foto Arhiva/GI

Foto Arhiva/GI

Upozoreno je i na slučaj u Kuparima gdje koncesija na 99 godina otvara pitanja sigurnosti i modela upravljanja



U Malom Lošinju i Rovinju dostupno pomorsko dobro zauzeto je dugotrajnim koncesijama te nema puno prostora za nove koncesionare. Jedan je to od zaključaka analize koncesija u Kuparima, Malom Lošinju i Rovinju koju su proveli stručnjaci s Instituta Ivo Pilar predvođeni dr. sc. Sašom Poljanec-Borić. Rezultati ovog istraživanja u kojemu je »seciran« sustav koncesija objavljen je i u zborniku pod nazivom »Turističke koncesije na pomorskom dobru: Socioekonomski pogled na harmonizaciju koncesijskih politika u Hrvatskoj u kontekstu europskog zatvorenog tržišta«.


Slučaj Kupari


– Pozicije su u Malom Lošinju i Rovinju zauzete i kvalitetu upravljanja pomorskim dobrom će, osim poslovnih subjekata, morati kontrolirati i država jer neće biti baš puno konkurentskih tenzija, kazala je dr. sc. Poljanec-Borić, navodeći da je drugi zaključak istraživanja da je prosječno trajanje koncesija u Rovinju, u odnosu na Mali Lošinj, dulje što sugerira da će se budući koncesionari u Hrvatskoj pokušati »poravnati« s rovinjskom praksom.


– Što se tiče Kupara, to je posebna tema, tamo je izdana koncesija na 99 godina. Istraživanje sugerira da se radilo o geostrateškoj investiciji. Koncesiju i prava gradnje na 99 godina je dobio ruski investitor 2015. godine, dakle godinu dana nakon aneksije Krima. Taj je investitor 2022. godine kad je započela invazija na Ukrajinu izašao iz posla i prodao projekt malezijskom milijarderu Ong Beng Sengu, koji je ove godine u Singapuru osuđen za korupciju. To su poslovne okolnosti u koje smo se mi upustili 9,8 kilometara južno od Dubrovnika. Razumijem da naša zemlja želi razvijati turizam u Kuparima, ali mora li se to baš raditi u kolonijalnom geostrateškom formatu kroz 99-godišnje koncesije i prava gradnje, na dva do tri kilometra od vanjske granice EU-a? Osobno ne razumijem taj poslovni model. Mislim da smo mogli razviti i druge poslovne modele za tu konkretnu lokaciju, ali ključni akteri koji su donosili odluke u vrijeme izdavanja te koncesije i prava gradnje očito su bili uvjereni da je koncesija od 99 godina prava stvar. S obzirom na to da je postojala namjera da se i pulski Muzil aktivira kroz turističku koncesiju od 99 godina na pomorskom dobru, nadam se da će ovo istraživanje utjecati na to da se u budućnosti takva opcija odbaci kao neprimjerena kako zbog nacionalne sigurnosti tako i zbog nacionalnog dostojanstva, zaključila je dr. sc. Poljanec-Borić.


Problem registra




Najveći je problem u aktualnom sustavu koncesioniranja pomorskog dobra, kaže naša sugovornica, to što turističke koncesije nisu okupljene u zajedničkom registru koji se može pretraživati po nekom ključu i lokaciji, tako da se može dobiti pregled ukupnih koncesioniranih površina u naseljima u cijeloj Hrvatskoj, a osobito uz obalu.


– Ako imamo u nekom primorskom naselju, na primjer, šest koncesija od 15 godina, korisno je to znati zbog činjenice da je u Hrvatskoj pomorsko dobro opće dobro pa puno dugotrajnih koncesija u takvom naselju stavlja pod upitnik dostupnost pomorskog dobra i domaćinima i turistima koji nisu u hotelu koji je, primjerice, dobio koncesiju. Zato je turistička koncesijska politika bitna iz perspektive vladavine prava. S druge, poslovne strane, također je važno znati ima li u nekom naselju tri, pet ili sedam dugotrajnih koncesija. Ako ima, koji bi interes države ili županije bio da izda još pet novih dugotrajnih koncesija na tom istom području? Postavlja se pitanje kako će se u uvjetima dugotrajnosti svih koncesija u nekom naselju odvijati turistička tržišna utakmica, njezin je stav. Dodaje i kako je, ako nema organiziranog nacionalnog registra, teško usporediti cijenu dugotrajne koncesija, primjerice, u Puli, u odnosu na Mali Lošinj ili Makarsku odnosno Kupare te koliko koja županija, s obzirom na broj dugotrajnih koncesija, zarađuje od koncesioniranja. Jedan od zaključaka je kako bi Registar koncesija trebalo preuzeti Ministarstvo turizma i sporta. Dr. sc. Poljanec-Borić je pojasnila kako unutar sustava državne uprave u Hrvatskoj jedino to ministarstvo ima institucionalni kapacitet prebrojati turističke koncesije u Hrvatskoj po nekom ključu i po naseljima jer algoritamski razumije »elastičnost« djelatnosti koja čini turističku ponudu, a kroz sustav turističkih zajednica zna koja su naselja turističke destinacije.


– Malo je vjerojatno da Ministarstvo turizma i sporta ne svrsta u turističku koncesiju luku nautičkog turizma i/ili hotelsku koncesiju na plažu, kaže ova znanstvenica dodajući i kako je jedna od preporuka istraživanja da se izravno poveže sustav prostornog uređenja s dodjeljivanjem turističkih koncesija tako da se one kartografski moraju prikazati u ISPU kao vanjski sloj unutar Nacionalne infrastrukture prostornih podataka.


Hrvatska treba službu za pomorsko dobro


Na pitanje kako ocjenjuje politiku upravljanja pomorskim dobrom, dr. sc. Poljanec-Borić je istaknula kako je aktualan stihijski pristup možda bio održiv dok Hrvatska nije postala duboko integrirana u EU, ali sada više nije. Naime, u jednom će se trenutku postaviti pitanje, upravljamo li mi svojim resursima ili to rade koncesionari vlasnici dugotrajnih koncesija.


– Što se tiče politike upravljanja pomorskim dobrom, mislim da ona odražava kaotično stanje u hrvatskom prostoru. Osobno mislim da bi upravljanje pomorskim dobrom morala biti ovlast javnog sektora. Zašto mogu postojati Hrvatske šume i Hrvatske ceste, a ne Hrvatska služba za pomorsko dobro? To je jedinstveni resurs koji je faktor proizvodnje za mnoge sektore ekonomije i mi ga moramo čuvati i nadgledati po nekim standardima koje smatramo primjerenim našem nacionalnom i gospodarskom identitetu, zaključila je.


Godine 2020. – jedna koncesija?!


Nastaje zbrka i u izvještavanju prema Ministarstvu financija koje podnosi izvješće Vladi o provođenju koncesijske politike na godišnjoj razini.


– Kad smo započeli istraživanje 2021. godine, Ministarstvo financija je izvijestilo Vladu da je 2020. u našoj zemlji bila – jedna turistička koncesija. To govori o tome do koje mjere birokracija može zamagliti i preskočiti stvarnost ne propitujući činjenicu da se turističkom koncesijom u administrativnom smislu ne smatraju recimo koncesije hotelima na plaže ili recimo koncesije lukama nautičkog turizma, kaže dr. sc. Poljanec-Borić čiji je zaključak da Hrvatska svoje pomorsko dobro, jedan od svojih najvrednijih resursa, često olako prepušta »predatorskoj stihiji«.