FISKALIZACIJA MANČI

Ugostitelji se još ne snalaze s digitalnim napojnicama, većina ih nije ni nadogradila softver za POS uređaje

Dražen Katalinić

Foto L. JELIČIĆ

Foto L. JELIČIĆ

Hrvatska gospodarska komora pripremila je i naljepnice za ugostiteljske i druge objekte, i to nekoliko verzija prilagođenih regijama, koje pozivaju građane da ostave »bakšiš«, »manču« ili »trinkgeld«, odnosno napojnicu



 


Sezona je pred vratima, a ugostitelji se još ne snalaze po pitanju fiskalizacije napojnica koje su na snagu stupile početkom godine. Većina ugostitelja još nije ni krenula s nadogradnjom softverskih programa na svojim POS uređajima, iako su neki s tim počeli još sredinom siječnja, a u Hrvatskoj gospodarskoj komori priznaju da još uvijek ima dosta nepoznaica zbog kojih imaju i dosta upita s terena. Upravo iz tog razloga, HGK je pokrenuo informativnu kampanju i seriju edukacija za ugostitelje, ali i druge primatelje napojnica.


– Svima nam je cilj da se do vrhunca sezone i dolaska stranih gostiju koji najviše koriste kartično plaćanje, što većem broju djelatnika u ugostiteljstvu omogući primanje bezgotovinskih napojnica. Smatramo da će većina ugostitelja u idućim mjesecima to i omogućiti, pa im želimo u tom procesu biti potpora i pružiti im sve potrebne informacije za što bezbolniju prilagodbu, kaže Andreja Vukojević, direktorica Sektora za turizam HGK, koji je nositelja projekta, dodavši da su edukacije koje organiziraju idealno mjesto za postavljanje pitanja stručnjacima i otklanjanje svih nejasnoća.


Motivacija radnika




Komora je osim toga pripremila i posebne naljepnice koje se mogu staviti na ulaz u ugostiteljske i druge objekte čime se potrošače brzo informira da objekt prihvaća bezgotovinsko davanje napojnica. Naljepnice su besplatne i njihovo postavljanje je dobrovoljno, kažu u HGK-u i ističu da su pripremili nekoliko verzija prilagođenih regijama, koje pozivaju građane da ostave »bakšiš«, »manču« ili »trinkgeld«, odnosno napojnicu. Naljepnice su dostupne na web stranici kampanje gdje se ugostitelji mogu i prijaviti na edukacije na kojima će imati priliku čuti sve detalje izmjene zakonskih propisa i saznati kako cijeli proces primanja i prijave napojnica izgleda u praksi. Edukacije će se održati u Splitu 6. ožujka, u Rijeci 8. ožujka i u Zagrebu 11. ožujka, dok je ona u Osijeku održana 1. ožujka.


– Naglasila bih da mogućnost kartičnog plaćanja napojnica povećava konkurentnost našeg turizma. Ugostiteljstvo je suočeno s nedostatkom radne snage, a smatramo da će ova mogućnost pridonijeti povećanju prihoda zaposlenika i da ćemo time doći do motiviranog radnika koji će pružati konkurentnu i kvalitetnu uslugu gostu«, kaže Vukojević.


U praksi se pokazalo da je više izazova vlasnicima ugostiteljskih objekata izazvala fiskalizacija gotovinske, a ne toliko kartične ili bezgotovinske napojnice, napominju u Komori i pojašnjavaju da je primjena bezgotovinske napojnice stvar izbora, dok je prijava gotovinske nešto što zahvaća sve ugostitelje. No, u Komori napominju kako tu nema posebnog razloga za zabrinutost jer je situacija slična kao i do sada – ne smije biti viška u blagajni i novčaniku, na što su ugostitelji već godinama naučeni. Međutim, za provođenje ove odredbe, kako naplate, tako i isplate napojnica, neoporezive ili oporezive, treba zadovoljiti propisane uvjete, definirati interna pravila poslodavca internim aktima i osigurati posebnu evidenciju napojnica iz koje se vidi da nije riječ o višku u blagajni, rekla je Ljerka Markota, porezna savjetnica u RRiF-u.


Informativni letci


Stoga su za sve ugostitelje izrađeni informativni letci u kojima je pojašnjeno kako se gotovinska napojnica prijavljuje, kako se veže na račun i informacije poput one da poslodavac određuje kolika se napojnica kojem djelatniku isplaćuje prema dogovoru s djelatnicima i internom aktu.


Ugostitelji su se zalagali za uvođenje bezgotovinskog davanja napojnica jer je rast kartičnog plaćanja kontinuiran u svim poslovnim djelatnostima, napominju u Komori.


– Time su stvoreni uvjeti da gosti ostavljaju više napojnica. Kartične napojnice koje su gosti htjeli ostavljati, a nisu imali mogućnosti, sada napokon ostaju na računima naših djelatnika. Konkretno, ja sam u svojim objektima uvela bezgotovinske napojnice polovicom siječnja. U prvih 15 dana veljače iznos fiskalizirane kartične napojnice premašio je siječanjsku za 50 posto, a do današnjeg dana za 100 posto. Da nismo imali tu opciju, napojnica ne bi došla do zaposlenika, pojašnjava Jelena Tabak, predsjednica Udruženja ugostiteljskih djelatnosti HGK.


U HGK-u zaključuju da je sektor ugostiteljstva još uvijek u fazi prilagodbe, ali da je mogućnost plaćanja napojnice karticom velika prilika za dodatnu nagradu djelatnicima u ugostiteljstvu, a ujedno i prilika za privlačenje radne snage.


U dva mjeseca 346 tisuća bezgotovinskih napojnica


Prema podacima Porezne uprave, u prva dva ovogodišnja mjeseca fiskalizirano je više od 346 tisuća bezgotovinskih napojnica s ukupnim iznosom nešto većim od 365 tisuća eura, iz čega proizlazi da je prosječna napojnica plaćena karticom iznosila nešto više od jednog eura. Iz HGK-a podsjećaju da je mogućnost ostavljanja napojnica kod kartičnog plaćanja dodatna pogodnost za zaposlenike u ugostiteljstvu i ostalim djelatnostima te da je napojnica neoporeziva do iznosa od 3.360 eura godišnje po djelatniku.