TREBA BITI OPREZAN

U ponoć stupio na snagu novi Zakon o sigurnosti prometa: Padat će kazne za električne romobile, pa i za slušalice u oba uha

P. N.

Foto Vedran Sitnica, Zadarski list

Foto Vedran Sitnica, Zadarski list

Vožnja električnim romobilom za mnoge predstavlja uštedu. No za one koji se ne budu držali pravila - mogla bi biti poprilično skupa. Vožnja bez kacige koštat će, prema novom zakonu, 300 kuna.



U ponoć na snagu stupa izmijenjeni Zakon o sigurnosti prometa na cestama. Prvi put reguliraju se pravila za osobna prijevozna sredstva, odnosno električne romobile i slična vozila. Liječnici ipak neće biti odgovorni za oduzimanje dozvole pacijentima privremeno nesposobnima za vožnju, a razrađena su i pravila o koridoru za hitne službe, javlja HRT.


Dan uoči primjene novog zakona – policija upozorava vozače.


– Sad sam dobio upozorenje da je od sutra taj zakon, to znam. Imam čak i kacigu i sve spremno, tako da neće biti velikih problema, bar što se mene tiče, rekao je Lovro Dunić iz Zagreba.




Uz romobile – zakonom se prvi put reguliraju i pravila za monocikle, segwaye i slična električna prijevozna sredstva. Njihovi vozači moraju imati najmanje 14 godina.


– Snaga takvih vozila ne smije biti veća od 0,6 kilovata, odnosno radni obujam motora ne smije biti veći od 25 kubičnih centimetara. Isto je bitno da ta vozila nemaju sjedalo, a njihova maksimalna brzina kojom se mogu kretati je 25 kilometara na sat, naglašava Josip Mataija, voditelj Službe prometne policije MUP-a.


Vožnja električnim romobilom za mnoge predstavlja uštedu. No za one koji se ne budu držali pravila – mogla bi biti poprilično skupa. Vožnja bez kacige koštat će, prema novom zakonu, 300 kuna, a jednako toliko i ako imate slušalice u oba uha.


Kretat će se biciklističkim stazama ili trakovima. Gdje ih nema – smiju nogostupom, ali prilagođenom brzinom. Ako nema ni nogostupa – ići će cestom gdje se to dopusti prometnim znakom. Gradovi i općine trebali bi ulice prilagoditi novim sudionicima u prometu.


– Trend u svijetu je da se ta mikromobilnost mijenja, da ulazimo u sferu takvih električnih vozila kojima ćemo obavljati neka kratka putovanja, kratke relacije i kao društvo moramo jako puno raditi na tome da infrastruktura bude bolja, naglašava doc.dr.sc. Marko Ševrović, Fakultet prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu.


Pravila o koridoru za vozila hitnih službi usklađena su s onima u drugim europskim zemljama. Vozači iz lijevog traka trebaju se skloniti ulijevo, svi ostali – udesno.


– Svim hitnim službama i desetak, tridesetak sekundi znači, a da ne govorimo o minutama koje se mogu uštedjeti jednim ovakvim hitnim koridorom. One doista mogu spasiti nečiji život, govori Siniša Jembrih, zapovjednik Javne vatrogasne postrojbe Grada Zagreba.


Liječnici obiteljske medicine izborili su se da ipak ne budu odgovorni za oduzimanje vozačke dozvole svojim pacijentima koji privremeno nisu sposobni upravljati vozilom.


– Taj naš odnos privatnosti između liječnika obiteljske medicine i pacijenata bit će sačuvan, s druge strane vodit ćemo računa o zdravstvenom stanju pacijenta. Izdat ćemo upozorenje, a pacijent će sam snositi odgovornost pridržavanja tog upozorenja, rekla je Ljubica Lazić Vuletić, specijalistica obiteljske medicine, Dom zdravlja Zagreb – Centar.


Pravilnik prema kojem bi liječnici određivali privremenu nesposobnost za vožnju resorno ministarstvo treba donijeti u sljedećih godinu dana.