FEŠTA BRODOGRADITELJA

U “3. maju” predan “Neptune Barcelona”, vrijedan je 52 milijuna eura. Plenković: “Bilo je odvažno što je Vlada postala vlasnik broda”

Orjana Antešić

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

Cijenu koju smo postigli na međunarodnom javnom pozivu, u okolnostima pandemije koja je pogodila i brodograđevno i brodarsko tržište, izuzetno je dobra, ali u konačnici ista i predstavlja vrijednog ovog velebnog broda, rekao je premijer Andrej Plenković.



RIJEKA – U riječkom “3. maju” jučer obavljena primopredaja broda za prijevoz automobila grčkom brodaru Neptune Lines. Na svečanosti tim povodom okupili su se brojni uzvanici, među kojima i premijer Andrej Plenković, u pratnji ministara gospodarstva Davora Filipovića, te prostornog uređenja i graditeljstva Ivana Paladine, kao i grčki ministar pomorstva i otočne politike Ioannis Plakiotakis, koji je stigao zajedno s vlasnicom ove brodarske kompanije Meline Travlos, ujedno i na čelu udruge grčkih brodara.


Na ceremonijalu predaje ujedno je obavljen i čin kumovanja i imenovanja ovog velebnog broda, kapaciteta prijevoza čak 7.000 vozila, a svjetskim morima zaplovit će u narednim danima pod imenom “Neptune Barcelona”. Ova trećemajska novogradnja, koja na svojim palubama raspolaže s 58..000 četvornih metara parkirališnog prostora, bit će najveći brod u floti ovog grčkog brodara, koji operira sa flotom od 18 car-carriera, kapaciteta prijevoza do 4.500 vozila.


Foto galerija: Premijer Plenković u "3. maju" Foto: Sergej Drechsler


O cijeni koju su Grci uplatili u hrvatski državni proračun ni jučer nije bilo riječi, ali se iz pouzdanih izvora ponovno potvrdilo da je riječ o iznosu od 52 milijuna eura. Premda je kupoprodajnim ugovorom bila predviđena isporuka za početak lipnja, do penalizacije nije došlo, doznajemo, između ostalog i zbog toga što se naknadno dogovorilo da se brod preboji u karakteristično plavo-bijelu boju flote grčkog kupca, zbog čega se “Neptune Barcelona” zadržao na dokovanju duže od uobičajenog.




Od sva tri broda, koje je “3. maj” uspio završiti i isporučiti svojim kupcima od ljeta 2019. godine, kada su ušli pod poseban program i skrb države, jučer primopredani car-carrier bio je u najvećem stupnju gotovosti. Njegov završetak isfinanciran je iz kredita u iznosu od 22 milijuna eura, iza kojeg je stala Vlada s državnim jamstvima.


– Velika mi je čast i zadovoljstvo da u ime hrvatske Vlade budem danas tu, u Rijeci u “3. maju” na ovom velikom događaju koji pokazuje da u Hrvatskoj i industrijska proizvodnja i brodogradnja žive. Žive ponajprije zbog rada radnika brodogradilišta, svih kooperanata koji su pridonijeli izgradnji i završetku brodova, snalažljivosti uprave “3. maja”, ali i zbog doprinosa hrvatske Vlade. Prije tri godine Vlada je bila pred izazovnom zadaćom odlučivanja o daljnjem opstanku brodogradnje u Rijeci i Puli. Donijeli smo odluku koja se temeljila na međusobnom povjerenju i podršci, a koja je rezultirala time da su ovdje, u “3. maju” dovršena tri broda, podsjetio je premijer Plenković u svom prigodnom obraćanju te dodao kako je posebno odvažna bila i odluka Vlade da država postane vlasnik broda za prijevoz automobila.


– Cijenu koju smo postigli na međunarodnom javnom pozivu, u okolnostima pandemije koja je pogodila i brodograđevno i brodarsko tržište, izuzetno je dobra, ali u konačnici ista i predstavlja vrijednog ovog velebnog broda, dodao je Plenković, apostrofirajući kako je isporuka ovog car-carriera važan iskorak u razvijanju gospodarske suradnje između Hrvatske i Grčke.


– Ovo je još jedan primjer da mediteranske zemlje pronalaze načina kako da surađuju u industriji i proizvodnji, zaključio je taj dio Plenković.


Premijer je istaknuo da je Vlada na prošlotjednoj sjednici odlučila dati još jednu šansu riječkom brodogradilištu kroz izdavanje državnih jamstava za završetak još jednog broda koji je ugovoren s kanadskom kompanijim Algoma. Međutim, isto je tako apostrofirao da su ta državna jamstva uvjetovana restrukturiranjem “3. maja”.


– Ovo povjerenje koje imamo prema radnicima i upravi “3. maja” jasan je dokaz politike naše Vlade u kojoj se vodi računa o svakom gradu i županiji, neovisno o tome tko je na vlasti, kao i o svakoj gospodarskoj aktivnosti jer svi smo mi Hrvatska, zaključio je Plenković.


Direktor “3. maja” Edi Kučan još je jednom s govornice zahvalio premijeru i Vladi na podršci i, kako je ustvrdio, prepoznavanju važnosti industrijske proizvodnje u Hrvatskoj, naročito brodogradnje. Primopredaju broda ispratio je željama za dug život, a posadi sretnu plovidbu.


Melina Travlos govorila je o značaju koji Barcelona ima i simbolizira za brodarsku kompaniju kojoj je na čelu, a koju je prije više desetljeća ustanovio njezin otac. Zahvalila je hrvatskom premijeru na suradnji, uz uručenje prigodnog poklona, a brod je ocijenila prelijepim i građenim prema najnovijim tehničkim i ekološkim standardima.


Grčki ministar pomorstva Ioannis Plakiotakis u svom se prigodnom obraćanju, između ostalog, osvrnuo se na značaj daljnje i ubrzane dekarbonizacije sektora odnosno smanjenja štetnih emisija u pomorskom prijevozu te dodao da mu je čast biti na jednoj ovakvoj primopredaji koja iskazuje suradnju europskih brodovlasnika i europske brodgradnje koja već jedno duže vrijeme trpi probleme zbog kompetitivnosti i konkurencije s Dalekog istoka.


Novinarima su se obratili i riječki gradonačelnik Marko Filipović koji je pohvalio “žilavost” trećemajaca, uz uvjerenje da će u Rijeci opstati gradnja brodova dok je župan primorsko-goranski Zlatko Komadina iskazao zadovoljstvo što su, kako je kazao, “naši napori da “3. maj” opstane naišli na sluh kod hrvatske Vlade”.


– Ne znam samo koliko su sami trećemajci svjesni da upravo troše svoju posljednju šansu, zaključio je Komadina.


Novinari su htjeli od Kučana i Plenkovića doznati koja je financijska računica s ovim, jučer isporučenim brodom, koliko se zaradilo ili, eventualno, izgubilo. Premijer je samo konstatirao da se može reći da je “3. maj” tijekom protekle tri godine poslovanja i završetka tri broda “ispraćen” na pozitivnoj nuli.