Hugo Kaaman

Stručnjak: Evo zašto je Krimski most uništen kamionom bombom. Vozač? Nije ga se puno pitalo…

Portal Novi list

Foto Screenshot Twitter

Foto Screenshot Twitter

Ostaje samo jedno objašnjenje: snažan SVBIED detonirao je na mostu. Mnogo je znakova koji upućuju na to..., analizira Hugo Kaaman



U 6 ujutro 8. listopada snažna eksplozija srušila je dijelove cestovnog Krimskog mosta i također oštetila susjedni željeznički most, ozbiljno onesposobivši rusku logistiku za i s Krima. Cijenjeni neovisni istraživač i analitičar Hugo Kaaman, koji se fokusira na dizajni i taktike SVBIED-a (bombaša samoubojica u vozilu) od strane nedržavnih aktera, iznio je svoje viđenje napada i zašto smatra da je Krimski most napadnut samoubilačkom autobombom. (SVBIED).


Analizu je objavio na Twitteru, a prenosimo ju ispod:





“Satelitske slike objavljene u danima nakon napada pokazuju razmjere štete, sa željezničkim tračnicama koje još nisu u funkciji i jednom preostalom trakom na cestovnom mostu. Na početku su postojale dvije suprotstavljene teorije: SVBIED na mostu i VBIED (improvizirana eksploizivna naprava) na brodu ispod mosta.


Teorija je zvučala dosta ludo, ali…


U početku nisam želio isključiti potonju teoriju, uglavnom zbog toga koliko je ludo zvučala teorija mosta SVBIED. Međutim, postoji više razloga zašto VBIED na brodu nije mogao biti korišten.


Druga perspektiva nadzorne kamere korištena je kao ‘dokaz’ plovidbe čamca ispod cestovnog mosta baš u trenutku kada je došlo do detonacije. Valovi u donjem desnom kutu snimke identificirani su kao dokaz postojanja broda, unatoč tome što se brod ne vidi.



Iako je vjerojatno ukrajinski USV opremljen eksplozivom (čamac samoubojica na daljinsko upravljanje) otkriven od strane ruskih snaga na obalama Crnog mora u blizini Sevastopolja krajem prošlog mjeseca, vjerojatno je bio namijenjen za upotrebu protiv brodova. Premalen je za Kerč.



Korišteno do 2 tone eksploziva


Procjene pokazuju da je težina eksploziva korištenog u napadu oko 1.000-2.000 kilograma što je preteško za zaplijenjeni ‘samoubilački’ čamac.


Osim toga, da je doista detonirao čamac, nastala bi velika oštećenja, tragovi eksplozije, ali i čađa na donjoj strani srušenih dijelova cestovnog mosta. Nije bilo nijednog. Nedostatak uznemiravanja vode u drugom videu nadzornih kamera također govori protiv korištenja čamca.


Ostaje samo jedno objašnjenje: snažan SVBIED detonirao je na mostu. Mnogo je znakova koji upućuju na to. Veliki tragovi čađe na vrhu cestovnog mosta + bočni tragovi eksplozije i savijene ograde/svjetiljke ukazuju da je nešto detoniralo na mostu


Nadalje, čini se da ova slika pokazuje vrlo primjetnu depresiju u dijelu cestovnog mosta neposredno uz mjesto gdje je SVBIED detonirao, kao da je snažna sila (npr. SVBIED) pritisnula s gornje strane.



Ne baš tradicionalni bombaš samoubojica


Sad kad smo ustanovili da je nešto detonirano na mostu, dopustite mi da objasnim zašto i kako je SVBIED korišten da se neutralizira most. Prvo, ovo vjerojatno nije bio tradicionalni SVBIED u kojem se ideološki uvjeren bombaš samoubojica žrtvovao svoj život za cilj.


SVBIED napadi ne zahtijevaju uvijek voljnog pokretača. IRA je popularizirala takozvane ‘proxy bombe’ gdje su ljudi bili prisiljeni pod prijetnjom da voze SVBIED-ove prema neprijateljskim ciljevima, gdje su detonirani daljinski po dolasku.


Međutim, ovo je vjerojatno bio ‘nenamjeran’ SVBIED. 52-godišnji vozač kamiona koji je eksplodirao, Makhir Yusubov, vjerojatno nije imao pojma što se događa. Snimke nadzornih kamera pokazuju kako ruski vojnici pregledavaju  kamion SVBIED prije prelaska Yusubova, a da nitko ne diže uzbunu.


Pravu uzbunu predstavlja činjenica da je kamion prelazio Krimski most iz Rusije prema Krimu. Ima li SBU (ukrajinska tajna služba) složene pogone za proizvodnju SVBIED-a unutar Rusije? Vjerojatno ne. Vjerojatni odgovor je prilično genijalan.



Kako je eksploziv stigao u Rusiju?


Kako prevesti velike količine eksploziva, a da ne izazovete previše sumnje? Amonijev nitrat (gnojivo). Iako je vodeća teorija da se korišten eksploziv temelji na amonijevu nitratu, vjerojatno je od početka bio kombiniran s ubrzivačem.


Eksploziv je vjerojatno miješan i sakriven u Ukrajini, prije nego što je kamionima preko Kavkaza prevezen/prokrijumčaren u Krasnodar, u Rusiji. Vozač je navodno dobio online nalog za prijevoz amonijeva nitrata iz Rusije na Krim.



Pod pretpostavkom da je Ukrajina imala operativce na mjestu, lažna tvrtka u području Krasnodara mogla je ugovoriti sada pokojnog vozača za isporuku na Krim, utovariti robu na kamion i također spojiti mehanizam za daljinsku detonaciju na već pojačani amonijev nitrat.


Dakle, ‘nesvjesni’ SVBIED. Kamion je detonirao neposredno nakon početka uspona na cestovnom mostu, zapalivši i vagone na gornjem željezničkom mostu. Bilo koji od ovih (nagib/vlak) mogao se koristiti kao referentni cilj ako je detonacija bila upravljana ‘na daljinski'”, analizira Hugo Kaaman.