Novi napad

"Sea Baby" dronovi u Crnom moru pogodili još jedan tanker iz tajnovite ruske "flote u sjeni"

Portal Novi list

Foto Screenshot SBU

Foto Screenshot SBU

Ukrajina je proteklih tjedana otvorila novu liniju napada protiv Rusije na Crnom moru, ciljajući brodove takozvane "flote u sjeni"



Ukrajinska obavještajna služba SBU objavila je video još jednog napada pomorskim dronovima “Sea Baby” na tankere tajnovite ruske “floteu sjeni”, kojima se izbjegavaju sankcije na rusku naftu.


Videozapis SBU-a prikazuje napad dronova na naftni tanker “Dashan”, a vidljive su eksplozije nakon udara drona u krmu broda.


“Brod, koji je plovio pod zastavom Komora, kretao se u isključivoj ekonomskoj zoni Ukrajine prema ruskom lučkom terminalu Novorosijsk. Plovio je maksimalnom brzinom s isključenim transponderom. Tanker je pretrpio kritičnu štetu”, objavio je SBU.


Napad je izveden u zajedničkoj operaciji s ukrajinskom mornaricom.


Ukrajina je proteklih tjedana otvorila novu liniju napada protiv Rusije na Crnom moru, ciljajući brodove takozvane “flote u sjeni”, dok se paralelno odvijaju mirovni pregovori pod vodstvom SAD-a.


Prve mete brodovi uz tursku obalu


Prve mete napada bila su dva sankcionirana broda kod turske crnomorske obale, a dio su, piše Financial Times, eskalirajuće ukrajinske kampanje s ciljem rezanja energetskih prihoda Moskve i uvjeravanja zapadnih partnera u ukrajinsku kontinuiranu udarnu moć.


“Ciljanje praznih tankera flote u sjeni označava namjerno proširenje ukrajinske logike dubokog udara s fiksne ruske energetske infrastrukture na mobilne elemente sustava izvoza nafte”, rekao je za Financial Times Konrad Muzyka, direktor Rochan Consultinga, poljske analitičke skupine koja prati rat.


Takozvana flota u sjeni sastoji se od tankera s tajnovitim vlasničkim strukturama, što komplicira napore ukrajinskih saveznika protiv ovih prekršitelja sankcija. Uglavnom sastavljena od starijih plovila, flota je mješavina brodova pod ruskom kontrolom i tankera u vlasništvu operatera koji su spremni preuzeti rizičniji teret kako bi imali koristi od viših stopa.


Vladimir Putin napade naziva “piratstvom” i prijeti da će razmotriti nedefinirane mjere odmazde, a mašta i o “najradikalnijoj opciji”, potpunog odvajanja Ukrajine od mora, nakon što su njegove trupe ove godine uz stotine tisuća žrtava uspjele zauzeti još 1% teritorija Ukrajine.


Istovremeno, Ukrajina je nakon spaljivanja naftnog terminala u Novorosijsku prešla na izravno ciljanje brodova Putinove tajne flote. Napadi na tankere Kairos i Virat – koji su na popisima sankcija Ujedinjenog Kraljevstva i EU zbog prijevoza ruske nafte – uzrokovali su eksplozije i prisilili posade na evakuaciju.


Kao vlasnik Kairosa papirnato je navedena tvrtka Alafia Trading Limited, dok je Virat u vlasništvu tvrtke East Honest Hong Kong Limited.


Virat je ove godine obavio desetke putovanja preko Crnog mora, pokazuju podaci tvrtke Marine Traffic. Prošle godine redovito je pristajao u ruskim naftnim lukama Novorosijsk i Ust-Luga, prema podacima ruskih luka. Kairos je također putovao u te luke, kao i u luke u Indiji.


Više incidenata s minama


Potvrđujući napade u Crnom moru, ukrajinska služba SBU je za Financial Times izjavila da se radi o zajedničkoj operaciji 13. glavne uprave vojne kontraobavještajne službe SBU-a i ukrajinske mornarice. Dužnosnik SBU-a dodao je da je to „značajan udarac transportu ruske nafte“.


Video snimke koje je objavila SBU pokazuju eksplozije na tankerima, uz gusti crni dim, uz tvrdnje ukrajinskih obavještajaca, kao i u najnovijem slučaju, da su oba tankera pretrpjela “kritičnu štetu”, i ostala “izvan upotrebe”.


Kairos i Virat predstavljaju tek mali dio flote sjene, za koju Kijevska škola ekonomije procjenjuje da se sastoji od 526 tankera.


Tanker pod ruskom zastavom pod nazivom Midvolga 2 koji je prevozio suncokretovo ulje također je napadnut u Crnom moru dok je putovao iz Rusije u Gruziju, izjavila je turska pomorska uprava u utorak u objavi na X-u.


Glasnogovornik ukrajinskog ministarstva vanjskih poslova Georhii Tyhyi oštro je porekao bilo kakvu umiješanost u taj napad, rekavši da Kijev “nema nikakve veze s ovim incidentom”.


Midvolgom 2 upravlja Mazk Management LLC u Moskvi. Zaseban brod, Midvolga 3, kojim također upravlja Mazk Management i koji dijeli iste specifikacije i izgled, ranije je označen u bazi podataka ukrajinskog ministarstva obrane War&Sanctions zbog aktivnosti flote sjene, uključujući isključivanje sustava automatske identifikacije (AIS).


Nikita Golev, direktor Mazk Managementa, potvrdio je da je Midvolga 2 pogođena. Rekao je da su brodovi Midvolga 2 i Midvolga 3 posljednjih godina prevozili samo prehrambene proizvode te je odbacio sugestije da su brodovi dio tajne flote, rekavši da su AIS signali u Crnom moru poremećeni ometanjem.


Napadi su uslijedili nakon više incidenata ove godine u kojima su tankeri za naftu pogođeni minama u roku od nekoliko tjedana nakon pristajanja u ruske luke. Neki sigurnosni stručnjaci sugeriraju umiješanost Ukrajine, dok su neki spomenuli mogućnost drugih potencijalnih sabotera.


Eksplozija na tankeru uz obalu Senegala


U drugom incidentu krajem prošlog tjedna, eksplozije su potresle turski tanker Mersin dok je plovio uz obalu Senegala. Ukrajina nije komentirala napad.
Mersin nije pod sankcijama SAD-a ili Ujedinjenog Kraljevstva, ali je uglavnom plovio iz ruskih luka od kraja 2023. i isključivo od ožujka 2025. te je više puta manipulirao AIS-om koji omogućuje praćenje njegove lokacije, prema Benjaminu Hilgenstocku, stručnjaku za naftne sankcije na Institutu Kijevske škole ekonomije.


Mersinom upravlja turski Besiktas Shipping. U ponedjeljak je Kremlj ranije napade u Crnom moru nazvao “skandaloznim” incidentom koji krši turski suverenitet, ne spominjući povezanost brodova s ​​Rusijom.


Turski predsjednik Recep Tayyip Erdoğan u ponedjeljak je rekao da se radi o “zabrinjavajućoj eskalaciji” koju Turska “ni pod kojim uvjetima ne može prihvatiti”.


Ukrajina je vjerojatno namjerno ciljala prazne tankere, rekao je Muzyka iz Rochan Consultinga, kako bi “demonstrirala i sposobnost i namjeru”, izbjegavajući pritom ekološke i političke rizike od udara u plovilo natovareno gorivom.


Kijev je povećao napade dronovima na Rusiju, koji su u srpnju dosegli vrhunac od prosječno 200 dnevno, prema analizi koju je Financial Times poduzeo na temelju podataka washingtonskog Instituta za proučavanje rata.


Prošli mjesec Ukrajina je pokrenula prosječno 180 napada dronovima dnevno, mnogi od njih pogodili su ruske rafinerije nafte, što je povećalo cijene u Rusiji i uzrokovalo lokalne nestašice.


Nova linija napada namjerava utjecati na “širi ruski lanac opskrbe energijom, povećavajući troškove, rizik i trenje povezane s izvozom sirove nafte”, rekao je Konrad Muzyka, direktor Rochan Consultinga za Financial Times.