
Reuters
Činjenice o prijavljenom događaju i dalje istražuju dvije ključne agencije EU za zračni promet
povezane vijesti
Lagano se počinje raspetljavati priča oko tvrdnji da je Rusija pri slijetanju ometala privatni zrakoplov predsjednice Europske komisije Ursule von der Leyen, te da je pilot ostao bez GPS-a. Navodni napad na šeficu Europske komisije mogao je, piše Politico, izazvati ogromnu diplomatsku krizu ili još gore od toga. No nekoliko dana kasnije, bugarska vlada i izvršna vlast EU-a krenuli su umanjivati značaj incidenta.
Priča se zakotrljala u nedjelju kad je zrakoplov kojeg je unajmila EK, navodno izgubio pristup GPS signalima dok se približavao bugarskoj zračnoj luci Plovdiv. Dopisnik Financial Timesa koji je također bio u avionu napisao je da je zrakoplov kružio sat vremena prije nego što je pilot sletio, uz pomoć papirnatih karti. Bruxelles i Sofija brzo su okrivili Rusiju.
GPS nije bio izgubljen
U ponedjeljak je servis za praćenje leta Flightradar24 otkrio da njegovi podaci pokazuju da GPS signal aviona nikada nije izgubljen te da je slijetanje zrakoplova odgođeno samo devet minuta. Javni podaci također su pokazali da je isti zrakoplov dan ranije imao problema s GPS signalom iznad Baltika, ali ne i u Bugarskoj.
U utorak je bugarski premijer Rosen Željazkov ublažio tvrdnje o izravnom ruskom miješanju, nazvavši incident rutinskom greškom povezanom sa širim posljedicama rata u Ukrajini.
“Nema potrebe istraživati situaciju, jer ovi poremećaji nisu bili hibridna ili kibernetička prijetnja”, dodao je.
Bugarske vlasti su otkrile da je zrakoplov također imao rezervni elektronički sustav koji koristi radio valove i koji mu je omogućio slijetanje – bez potrebe za papirnatim kartama. Željazkov je dodao da su takvi radio-elektronički poremećaji rutinski od početka sukoba u Ukrajini.
“Nažalost, ovo je jedna od sporednih – ali ne i beznačajnih – posljedica tog sukoba”.
Detalji slijetanja
Bugarska vlada je za Politico navela kako su “službe zračnog prometa odmah predložile alternativni pristup slijetanju korištenjem zemaljskih navigacijskih pomagala neovisno o GPS sustavima”. Prema Jan-Arwedu Richteru, izvršnom direktoru JACDEC-a, tvrtke koja pruža sigurnosne analize za komercijalno zrakoplovstvo, podaci praćenja pokazuju da se avion s Ursulom von der Leyen približavao zračnoj luci Plovdiv s istok, te iz nepoznatih razloga odustao od slijetanja na prvu planiranu pistu i potom napravio zaokret, te sletio na drugu.
Tehnološki startup SkAI Data Services objavio je također da je došlo do “regionalnog ometanja na velikim visinama”, ali da podaci o letu “ne ukazuju na gubitak GPS-a”. Umjesto 1 sat i 48 minuta, let je trajao 1 sat i 57 minuta, prema podacima Flightradar24 – što predstavlja umjereno kašnjenje.
Glasnogovornica Europske komisije Paula Pinho izjavila je da je došlo do ometanja GPS-a, ali je zrakoplov uspio sigurno sletjeti.
“Neovisno o tome što se dogodilo na tom konkretnom letu, od početka rata u Ukrajini došlo je do značajnog i vrlo uočljivog porasta ometanja i lažiranja GPS signala”, primijetila je.
Činjenice o prijavljenom događaju i dalje istražuju dvije ključne agencije EU za zračni promet, Eurocontrol i Europska agencija za sigurnost zračnog prometa (EASA).
Koliko je ometanje GPS-a opasno?
Koliko je ometanje GPS signala zapravo opasno? Stručnjaci tvrde da, iako je šokantno, ne ostavlja pilota aviona bez potpunog gubitka kontrole.
“Ako GPS zakaže ili kada piloti otkriju da se signal lažira ili ometa, postoje drugi sustavi, i u zrakoplovu i na zemlji, na koje se piloti mogu osloniti kako bi sigurno nastavili let”, navode.
Glasnogovornica EASA-e Janet Northcote izjavila je da nisu upoznati ni s kakvim nesrećama koje su izravno posljedica ometanja GPS signala.
Povjerenik za svemir Europske unije Andrius Kubilius najavio je da će EU rasporediti dodatne satelite u niskoj Zemljinoj orbiti i da će poboljšati mogućnosti otkrivanja smetnji. Novi zakonodavni prijedlog koji je izvršna vlast EU podnijela u lipnju također nastoji potaknuti satelitske operatere da dijele više informacija kako bi se obranili od kibernetičkih prijetnji, uključujući ometanje i lažiranje signala, piše Politico.