POGOĐENI PANDEMIJOM

LOŠE IM SE PIŠE Zračni prijevoz i aviokompanije neće se oporaviti još godinama

Branko Podgornik

Foto REUTERS

Foto REUTERS

Iako su svjetske vlade pripremile čak 85 milijardi dolara pomoći, zračnim prijevoznicima to neće biti dovoljno, jer gubici avionskih kompanija galopiraju – do kraja godine mogli bi biti veći od 300 milijardi



ZAGREB – Države ulažu goleme napore u spašavanje zrakoplovnih kompanija od propasti, jer im je pandemija koronavirusa posljednjih mjeseci prizemljila do 90 posto aviona, ostavivši ih bez prihoda. Tako je njemačka vlada početkom tjedna dogovorila čak devet milijardi eura pomoći Lufthansi. Dvije trećine te pomoći doći će u obliku dokapitalizacije, kojom će njemačka država steći 20-postotno vlasništvo nad tim prijevoznikom.


U posljednjih mjesec-dva vlade u svijetu pripremile su više od 85 milijardi dolara pomoći zračnim prijevoznicima, prema procjenama Bloomberga. No, problem je što to neće biti dovoljno, jer gubici avionskih kompanija galopiraju. Do kraja godine mogli bi biti veći od 300 milijardi dolara, prema procjeni Međunarodne udruge za zračni prijevoz (IATA).


Iako gotovo sve kompanije uskoro planiraju ponovno otvaranje linija – RyanAir, primjerice, želi od 1. srpnja vratiti 40 posto letova – udruga IATA predviđa da se zračni promet neće oporaviti nekoliko godina. Do kraja 2020. može se očekivati najviše 50 do 60 posto prošlogodišnjeg prometa.


Fokus na željeznicu




Nema sumnje da će zbog kalvarije kroz koju prolaze zračni prijevoznici, stradati i turizam, posebno dolasci gostiju iz dalekih zemalja. Avionima će putovati ponajprije oni koji moraju, znajući da je u njima teško osigurati mjere zaštite od virusa, jer svi putnici tijekom leta satima udišu isti zrak. Najbrojniji turisti u svijetu su Kinezi, koji su prema međunarodnim procjenama godišnje ostavljali oko 250 milijardi dolara u drugim zemljama.


Sada je pitanje u kojoj će mjeri Kinezi nastaviti svoje turističke ekskurzije u Europu i ostatak svijeta. Smanjuje se broj putnika i na domaćim zrakoplovnim linijama, dok brojne zemlje, počevši od susjedne Italije, pozivaju građane da godišnje odmore provode u domovini.


Francuska vlada iskoristila je krizu kako bi odvratila putnike od vožnje avionom i preusmjerila ih na brze željeznice. Primjerice, službeni Pariz svom je prijevozniku Air Franceu odobrio najmanje sedam milijardi eura pomoći, ali uz uvjet da počne primjenjivati strože mjere za zaštitu okoliša. Air France treba ukinuti brojne domaće zračne linije, dok vlada očekuje povećanje putničkog prijevoza vlakovima, koji daleko manje onečišćuju okoliš.


Pariz će osigurati i novac za spas državnih željeznica SNCF, koje su tijekom epidemije izgubile dvije milijarde eura prihoda. Uzgred, i njemačka vlada je za Deutsche Bahn osigurala pomoć od 8,4 milijarde eura, u zamjenu za suvlasništvo u kompaniji.


Vjesnik tmurne budućnosti za zračne prijevoznike jest i potez glasovitog britanskog proizvođača avionskih motora Rolls-Roycea, koji je prošlog tjedna najavio otpuštanje 9.000 zaposlenih, od njih ukupno 52.000. Kao glavni razlog naveo je pad potražnje za avionskim motorima u civilnom sektoru, što će potrajati. Golemi pad narudžbi pogodio je i proizvođače civilnih zrakoplova, koji vjeruju da se potražnja za avionima neće oporaviti tri do pet godina, prema Financial Timesu.


Brod koji tone


Zrakoplovcima okreću leđa i investitori, bježeći od njih poput miševa s broda koji tone. Američki milijarder Warren Buffet, jedan od najvećih ulagača u zrakoplovnu industriju, prodao je svoje udjele u vlasništvu Delte i ostalih triju velikih zračnih prijevoznika u SAD-u.


Vrijednosti dionica zrakoplovnih kompanija na burzama proteklih su mjeseci prepolovljene, a padovi se kreću od 30 do 70 posto.


Promatrači kažu kako je moguće očekivati da će se zrakoplovne kompanije u predstojećoj borbi za opstanak morati povezivati kako bi smanjile troškove – bilo u poslovnom smislu ili putem vlasništva, tako da veće ribe progutaju manje. No, mnoge vlade ne žele da njihove kompanije dođu u strano vlasništvo, osobito kinesko, pa ih nastoje spašavati državnim preuzimanjem, iako su gubitke imale i prije pandemije.


Tako će talijanska vlada od 1. lipnja nacionalizirati Alitaliju, te uložiti u nju najmanje tri milijarde eura, uz zahtjev da prilagodi poslovanje novim okolnostima. Portugalske vlasti istodobno razmatraju nacionalizaciju zrakoplovnog prijevoznika TAP. American Airlines sa 130 tisuća zaposlenih dobit će od savezne države više od 10 milijardi pomoći u raznim oblicima, dok se svaki četvrti zaposleni tog zrakoplovnog diva nalazi na čekanju.


Vlasti u Pekingu još nisu objavile koliku će državnu pomoć dobiti golemi kineski zrakoplovni prijevoznici, ali se zna da oni cijelo vrijeme dobivaju obilne državne subvencije.