
Foto: Privatna arhiva
Upravo kad smo pomislili da smo sve shvatili i pohvatali, nadolazeće 2026. godine stiže nova verzija: fiskalizacija 2.0!
povezane vijesti
Fiskalizacija, riječ koja izaziva drhtaj kod poduzetnika, a blagi tik kod knjigovođa!
Upravo kad smo pomislili da smo sve shvatili i pohvatali, nadolazeće 2026. godine stiže nova verzija: fiskalizacija 2.0! Modernija, digitalnija i, kažu, jednostavnija.
Riječ je o ozbiljnoj nadogradnji sustava koja će promijeniti način poslovanja, ali kako to obično biva sa bilo kakvim promjenama, mnogi poduzetnici, bilo veliki ili mali, suočeni su s brojnim pitanjima i dubiozama. Velika pomoć poduzetnicima u ovome svemu, svakako će biti i odabir pravog informacijskog posrednika poput Sveračuna, koji će olakšati tranziciju.
Da bi shvatili što se zapravo mijenja i zašto se možda i ne trebamo hvatati za glavu, popričali smo s Irenom Dolenec, vlasnicom tvrtke REPLIK LAND j.d.o.o. koja se knjigovodstvom i poslovnim savjetovanjem bavi već dugih 30 godina, što kroz ranija zaposlenja, a što kroz vlastiti knjigovodstveni servis.
Fiskalizacija uvodi niz promjena
Možete li nam ukratko objasniti što podrazumijeva pojam fiskalizacija 2.0?
– Fiskalizacija 2.0 je nacionalni projekt Republike Hrvatske koji nosi Porezna uprava, a uvodi nam cijeli niz promjena u odnosu na dosadašnji rad, kao i puno veći obim obveznika. Sama pravna osnova je Zakon o fiskalizaciji, a neke od promjena su uvođenje obveznog izdavanja fiskaliziranih eRačuna, integrirana e-arhiva te napredno online knjigovodstvo unutar sustava PDV-a.
Koje su najveće prednosti?
– Najveća prednost je praćenje poslovnih transakcija u stvarnom vremenu što značajno smanjuje mogućnosti za razne manipulacije i prijevarna ponašanja. Dugoročno, automatizacija poslovnih procesa smanjit će troškove poslovanja.
Također, nemala prednost novih sustava je i činjenica da se povećava sigurnost u autentičnost i vjerodostojnost dokumentacije, što nas ponovno vraća na smanjenje mogućih prevara.
Kada nova fiskalizacija stupa na snagu i koga se sve tiču promjene?
– Sam Zakon o fiskalizaciji stupio je na snagu 1. 9. 2025. Dijelovi zakona počinju se primjenjivati s 1. siječnjem 2026., a cjelokupna primjena kreće od prvog siječnja 2027.
Promjene koje se uvode Zakonom obuhvaćaju porezne obveznike kao što su trgovačka društva, obrtnici, slobodna zanimanja, tijela državne uprave, JLP(R)S i izvanproračunske korisnike državnog proračuna i JLP(R)S upisani u Registar proračunskih i izvanproračunskih korisnika koji nisu u sustavu PDV-a.
To znači da su Zakonom zapravo obuhvaćeni svi, a razlikuju se samo datumi početka primjene kod određenih skupina, kao i obim pravila koja moraju primjenjivati u skladu s propisanim obvezama ali i mogućnošću primjene određenih oslobođenja.
Digitalizacija poslovanja
Kako će taj proces utjecati na male poduzetnike, a kako na veće tvrtke?
– Većina ovako značajnih promjena daleko manje pogađa velike tvrtke u odnosu na male i mikro. Velike kompanije su i do sada, zbog prirode svog poslovanja, već primjenjivali neke prakse koje će sada postati obveza (izdavanje e-računa, digitalna arhiva i slično), što bi značilo da će njima ovaj Zakon donijeti manje promjene.
Mali poduzetnici, s druge strane, a pogotovo oni koji do sada nisu imali fiskalizaciju ili izdavanje e-računa, suočavaju se s ogromnim promjenama, kao i s povećanim troškovima jer su sada primorani digitalizirati svoje poslovanje u daleko većem obimu nego do sada.
Moramo u obzir uzeti i šok koji ove promjene donose poduzetnicima koji su na daleko nižem stupnju informatičkog obrazovanja pa su im i pojmovi kao i tehničke predispozicije cijelog procesa vrlo nejasni.
Kako se Fiskalizacija 2.0 razlikuje od prethodnog sustava fiskalizacije koji smo imali?
– Kod fiskalizacije u krajnjoj potrošnji u trenutku izdavanja računa, programsko rješenje naplatnog uređaja, odnosno blagajne, automatski izdvaja set podataka iz računa i šalje fiskalizacijsku poruku Poreznoj upravi.
Nakon što Porezna uprava generira i vrati Jedinstveni identifikator računa (JIR), naplatni uređaj nastavlja s izdavanjem računa koji sadrži JIR. Tako građani mogu jednostavno provjeriti je li njihov račun prijavljen Poreznoj upravi.
Kod izdavanja i fiskalizacije eRačuna, izdavatelj izdaje eRačun primatelju koristeći odgovarajuće programsko rješenje, koje automatski izdvaja set podataka iz eRačuna te ih također šalje Poreznoj upravi. Istovjetan postupak provodi i primatelj.
Time fiskalizaciju provode i izdavatelj i primatelj, što omogućuje unakrsnu provjeru podataka.
Sustavi za kompletno rješenje
U pogledu tehničkih novosti, hoće li poduzetnici morati nadograditi ili promijeniti svoje postojeće blagajničke sustave?
– Po mojim saznanjima, svi pružatelji usluga Fiskalizacije 1.0 u Republici Hrvatskoj rade nadogradnju svojih sustava prema pravilima, tako da neće biti nužna promjena iz tog razloga.
No, s obzirom na to da osim samog fiskaliziranja računa u Fiskalizaciji 2.0 postoje i druge obveze vezane uz digitalizaciju, neki korisnici će možda trebati promijeniti svoj dosadašnji sustav u neki od sustava na tržištu koji nude kompletno rješenje.
Koje su glavne tehničke novosti koje donosi Fiskalizacija 2.0?
– Tehničke novosti su opsežne i strogo propisane. Izdana je Tehnička specifikacija Fiskalizacija eRačuna i eIzvještavanje koja opisuje način informatičkog povezivanja Sustava za fiskalizaciju
Porezne uprave s obveznicima fiskalizacije eRačuna u dijelu sadržaja fiskalizacijskih poruka iz eRačuna te sadržaja komponenata sustava eIzvještavanja. Ono što uvijek naglašavam je činjenica da se same tehničke specifikacije tiču tvrtki koje na tržištu žele pružati usluge posrednika u fiskalizaciji.
To je dio s kojim se mali i mikro poduzetnici većinom ne trebaju baviti jer oni će biti samo korisnici nekog od ponuđenih sustava, a mogući posrednici svakako će biti odobreni od Ministarstva financija, kao i Porezne uprave.
Niti prva, a ni posljednja (velika) promjena
Kako će nova fiskalizacija utjecati na vaš (svakodnevni) rad?
– S obzirom na to da smo specijalizirani za knjigovodstvo malih i mikro poduzetnika, trenutačno imamo porast svakodnevnih upita na tu temu te smo za potrebe edukacije napravili i mogućnost direktnih konzultacija gdje dajemo konkretne informacije poduzetnicima o tome koji su koraci koje mora uraditi s obzirom na rješenja koje su koristili do sada.
Kad ta prva “gužva” prođe, dugoročno očekujemo lakši i definitivno daleko manji obim fizičke dokumentacije.
Po vašem mišljenju, jesu li poduzetnici i knjigovođe dovoljno informirani o promjenama?
– Smatram da poduzetnici baš i nisu. Nažalost, veliki dio poduzetnika je općenito govoreći podosta loše informiran o svojim zakonskim obvezama, a ona informiranost koja postoji često je usmjerena isključivo na propise iz domene porezne politike, poprilično zanemarujući obveze iz ostalih zakona i propisa.
Primjerice, Zakon o radu ili Zakon o zaštiti okoliša i slično često se poštuju tek nakon nadzora i izricanja opomena ili kazni. Što se tiče kolega, mi smo djelatnost u kojoj je dijeljenje znanja i informacija veoma prisutno.
Što biste savjetovali poduzetnicima kako bi se pravovremeno i bez stresa prilagodili novom sustavu?
– Čitajte i informirajte se, ali nemojte informacije uzimati zdravo za gotovo, a da sami ne napravite procjenu što se odnosi na vaše konkretno poslovanje. Drugi je način da se informirate kod stručne osobe koja će vam sve potrebno reći na vašem primjeru i na temelju vaših konkretnih dokumenata.
Na tržištu trenutačno ima svega, od savjetovanja kojima je cilj samo prodaja, do savjetnika koji nisu ni sami u potpunosti educirani. Vremena za informirati se je dovoljno!
Mislite li da fiskalizacija 2.0 vodi prema potpunoj digitalizaciji poslovanja u Hrvatskoj?
– Vjerujem da da. Mislim da taj trend nije samo u Hrvatskoj nego i šire.
Koja bi bila vaša ključna poruka ili informacija obrtnicima i poduzetnicima uoči uvođenja fiskalizacije 2.0 koju bi svi trebali znati?
– Fiskalizacija 2.0 je velika promjena, ali nije ni prva ni posljednja koja će vas kao poduzetnika zadesiti. Odluke koje donosite vezane za nju donosite na isti način kao i sve ostale: informirano, staloženo i nadasve odgovorno.
Na kraju dana vi ste ti koji odgovarate za svoju tvrtku ili obrt. Sretno!
Poduzetnički leksikoneRačun – elektronički račun, digitalna verzija klasičnog papirnatog računa. Sadrži sve potrebne elemente kao i papirnati račun (podatci o prodavatelju i kupcu, stavke, iznosi, PDV, Fiskalizacija 2.0 – zakonski propisan postupak kojim se svaki izdani račun automatski prijavljuje Poreznoj upravi u stvarnom vremenu u cilju osiguranja potpune Sveračun – servis Hrvatske pošte za razmjenu elektroničkih dokumenata i njihovo arhiviranje usklađen sa svim zakonskim odredbama kojima se propisuje razmjena eRačuna. Namijenjen svim poreznim obveznicima upisanim u registar obveznika PDV-a, obveznicima poreza na dohodak od samostalne djelatnosti i obveznicima poreza na dobit koji nisu upisani u registar obveznika PDV-a i jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave te javnim poduzećima koji su upisani u Registar proračunskih i izvanproračunskih korisnika.
|
*Sadržaj nastao u suradnji s partnerom Hrvatska pošta.