UTJECAJ PANDEMIJE

Slovenci su turizam spasili vaučerima. Pričali smo o tome s direktoricom STZ-a Ilonom Stermecki

Alenka Juričić Bukarica

Foto N. VERDNIK

Foto N. VERDNIK

Osim što se građane potaklo da ipak putuju unatoč pandemiji, pokazalo se da je to prilika i da bolje upoznaju svoju zemlju. Prije smo svi u pravilu nekako više putovali u inozemstvo, a sada smo se okrenuli ponovo više onome što nudi naša zemlja. To je stvarno pomoglo



I feel Slovenia, dobro je poznati slogan kojim se promovira slovenski turizam. Ni Slovenija, jasno, nije ostala imuna na utjecaj pandemije u protekle dvije godine, tim više što ima razvijen zimski turizam. Tijekom pandemije turistički kapaciteti su dobrim dijelom zbog restrikcija bili zatvoreni, naime, Slovenija je još u predsezoni lani imala na snazi policijski sat. Slovenska je Vlada stimulirala domaći turizam kroz program vaučera u što je samo lani uloženo oko 180 milijuna eura. Inače, većinu od nekih 70 posto turističkog prometa ostvare strani gosti. O tome kako su se nosili s krizom, na koji način se prilagodilo promociju, ali i o korištenju EU fondova razgovarali smo s Ilonom Stermecki, v.d. direktorice Slovenske turističke organizacije (Slovenske turistične organizacije – STO).


Vaučeri pomogli


Koliko je koronakriza utjecala na turizam u Sloveniji u protekle dvije godine? Kako ste se nosili s njenim utjecajem?
– Utjecaj je bio doista velik na svim turističkim područjima. Mi smo zajedno s Ministarstvom gospodarstva i tehnologije uspjeli iznaći neka rješenja kako bismo ipak ublažili njezin utjecaj. Tako smo se, primjerice, odlučili u promociji naše zemlje orijentirati na tržišta u radijusu od 500 kilometara. Dakle, onim potencijalnim gostima koji gravitiraju prema nama i kojima smo dostupni automobilom. Na taj način smo pristupili promociji na stranim tržištima, a što se same Slovenije tiče, kada je 2020. krenuo taj prvi šok, počelo se s turističkim vaučerima za naše građane. To je bio doista dobar potez naše Vlade s obzirom na to da su Slovenci jako dobro prihvatili ovu mogućnost. Osim što se građane potaklo da ipak putuju unatoč pandemiji, pokazalo se da je to prilika i da bolje upoznaju svoju zemlju. Prije smo svi u pravilu nekako više putovali u inozemstvo, a sada smo se okrenuli ponovno više onome što nudi naša zemlja. To je stvarno pomoglo.


Kako su funkcionirali ti vaučeri, koliko se sredstava dobivalo za putovanje?
– U prvoj godini je bilo 200 eura za odrasle, a 100 za djecu, dok su lani vrijedili 100 eura za odrasle i 50 eura za djecu. Tako da je to jako dobro krenulo i puno pomoglo. Ali ne svima. Naime, područje uz more, planinski i ruralni dio, oni su dosta dobro radili, dok su s druge strane gradovi ipak imali znatno manje gostiju. Kao, vjerujem, i svagdje jer se pokazalo kako u pandemiji gosti traže boravak u prirodi, na moru… U svakom slučaju, ova je mjera ukupno gledano jako pomogla slovenskom turizmu.


Outdoor i sport




Ova je godina, može se reći godina izlaska iz pandemije. Kakva je strategija promocije Slovenije kao destinacije? Na što dajete naglasak kada se obraćate gostima?
– I ova godina pokazala se, kao što svi vidimo puna izazova. Sada kada je pandemija polako pri stišavanju, nažalost počeo je rat u Ukrajini tako da ljudi i dalje žive u neizvjesnosti, ne znamo što će biti i jasno da sukladno tome prilagođavamo i naše aktivnosti. Mi smo i za ovu godinu ostali koncentrirani na tržišta u tom radijusu od 500 kilometara, s time da smo malo više intenzivirali sredstva za promociju, primjerice, u Hrvatskoj i Srbiji, potom na tržištima Mađarske, Češke, Poljske i Slovačke, a tu su i standardno Njemačka, Austrija i Italija. Tako da ostajemo, ponavljam, orijentirani na ta naša bliža tržišta. Inače, nedavno smo se vratili iz Dubaija gdje smo imali svoj paviljon, a koji ostaje ondje i nadalje te će biti i dalje u funkciji gospodarstva i promocije turizma. Prošli tjedan smo, primjerice, bili i na jednoj velikoj konferenciji u Dallasu.


S HTZ-om radili na dalekim tržištima

Ovog tjedna Hrvatska turistička zajednica (HTZ) proslavila je dva desetljeća rada svog Predstavništva u Ljubljani. Kakva je suradnja s HTZ-om, na kojim projektima zajednički radite ili ste radili?
– Što se promocije u inozemstvu tiče, tu dosta surađujemo sa stranim partnerima. S HTZ-om smo puno radili zajednički na dalekim tržištima. U pandemiji smo to održali, ali je intenzitet smanjen i prilagođen obzirom na specifične okolnosti. Vrlo brzo smo se i mi i kolege prilagodili te se puno toga odradilo on-line, webinari, prezentacije i slično. Suradnju na dalekim tržištima, jasno, nastavljamo i dalje. Mi, inače, imamo naša predstavništva u Milanu, Beču i Münchenu.

Koje proizvode najviše ustvari promovirate, na čemu bazirate ponudu? Je li to outdoor, lječilišta, odnosno toplice, gastronomija…?
– Ovu i iduću godinu naša osnovna tema koju ćemo provući kroz promociju jesu outdoor i sport. Naime, imamo puno naših ambasadora, naših sportaša počevši od Luke Dončića s kojima smo ostvarili suradnju i s kojima zajednički promoviramo našu zemlju. Potom je tu ovaj naš drugi, termalni dio, zatim gradovi, dakle city break destinacije sa svojom kulturom, ponudom festivala i događanja i slično. A naglasak dajemo još i na MICE segment, dakle kongresnu ponudu i naravno gastronomiju.


Posljednjih godina Slovenija se u smislu gastronomske prepoznatljivosti jako digla. Svi znamo, primjerice, za cheficu Anu Roš…
– Kako za ovu i iduću godinu kao krovnu tematiku promocije imamo outdoor i sport, tako smo prošle dvije imali upravo gastronomiju. Isto tako smo po prvi put doveli u Sloveniju dva iznimno važna vodiča Michelin i Gault Millau. Puno se ulagalo u taj dio, ali se isplati jer je ponuda jako napredovala, a paralelno je jako poraslo zanimanje za Sloveniju među »foodijima«, dakle, turistima koji vole i putuju i zbog gastronomske ponude neke destinacije. Gastronomija nam je, jasno, i dalje jedan od glavnih aduta, to je proizvod koji se prirodno naslanja na sve ostalo, i outdoor, MICE, city break, termalnu i wellness ponudu. Osim same ponude restorana, imamo i jako dobru ponudu vina tako da imamo doista zaokružen proizvod.


Uspješni projekti


Slovenija je primjer uspješnosti u povlačenju novca iz EU fondova vezano za projekte u turizmu, osobito termalnu ponudu i lječilišta? U čemu je tajna, kako ste uspjeli povući toliko europskog novca? Naime, i Hrvatska puno očekuje u tom smislu od narednog petogodišnjeg razdoblja.
– To nije toliko u domeni Slovenske turistične organizacije, već u domeni Ministarstva za gospodarstvo i tehnologiju. No, svakako, pokazali su se zajedno s gospodarskim subjektima vrlo uspješni u povlačenju novca iz EU fondova, i ono što je važno, uz pomoć turističkom gospodarstvu kroz ove dvije godine, sada će ta sredstva biti uložena u napredak i investicije za dalje. Ulaže se u gorske centre, outdoor i drugu turističku infrastrukturu. Kao i održivost koja nam je jedan od osnovnih ciljeva razvoja. Mi želimo Sloveniju pozicionirati i dalje razvijati kao »green, active, healthy, safe, sustainable« destinaciju. To je budućnosti i tu postoji puno projekata koji će se i kroz europska sredstva razvijati u tom smjeru.