REPOVI PULSKOG DEBAKLA

Skupština vjerovnika Uljanika u stečaju zakazana za 7. svibnja: Država treba odlučiti što će s dionicama »3. maja«

Orjana Antešić

Foto Arhiva/NL

Foto Arhiva/NL

Za razliku od ostale imovine Uljanika u stečaju, koja je već prodana ili u postupku prodaje, pitanje što s vlasničkim udjelom u »3. maju« dosad nije konkretnije razmatrano, a država s oko 66 posto tražbina ima glavnu riječ.



RIJEKA – Trgovački sud u Pazinu za 7. svibnja sazvao je Skupštinu vjerovnika Uljanika d.d. u stečaju na kojoj bi država, kao najveći pojedinačni vjerovnik, trebala odlučiti o uvjetima i načinu unovčenja 88,3 posto dionica »3. maja« koje su dio stečajne mase ovog nekadašnjeg krovnog društva propalog brodograđevnog holdinga. Takav je barem prijedlog dnevnog reda Skupštine vjerovnika Uljanika nad kojim je, podsjetimo, u svibnju 2019. godine otvoren stečajni postupak s ciljem unovčenja pripadajuće imovine i namirenja vjerovnika.


Još i korona


Kako doznajemo od stečajne upraviteljice Uljanika Marije Ružić, dosad je unovčeno oko 950 milijuna kuna imovine iz stečajne mase, a na ovršnim dražbama u četvrtom krugu, po početnoj cijeni od 1 kune trenutno se pokušava prodati još dva broda koja su u fazi gradnje na navozu, jedan u Rijeci i drugi u Puli, te još jedan koji je u sekcijama i logično je da na red dolazi i pitanje dionica »3. maja«. Za razliku od ostale imovine Uljanika u stečaju, koja je već prodana ili u postupku prodaje, pitanje što s vlasničkim udjelom u »3. maju« dosad nije konkretnije razmatrano, niti od strane Odbora vjerovnika Uljanika u stečaju, niti od Skupštine, u kojoj država odnosno s oko 66 posto ukupno utvrđenih tražbina, ima glavnu riječ.


Procjena vrijednosti 16 milijuna

Uljanik u stečaju vlasnik je 88,27 posto temeljnog kapitala »3. maja«, odnosno 1.599.568 dionica, od kojih 1.249.568 kotira na redovnom tržištu Zagrebačke burze. Nominalna vrijednost dionice je 100 kuna, a zadnji put trgovano je u siječnju prošle godine, po cijeni od 37 kuna. U stečajnom postupku Uljanika vrijednost ovog paketa dionica »3. maja« procijenjena je na nešto malo manje od 16 milijuna kuna, odnosno otprilike 10 kuna po dionici. Odbor vjerovnika Uljanika u stečaju na dvjema sjednicama, u lipnju i listopadu prošle godine, raspravljao je o prijedlogu da se redovne dionice »3. maja« izlože prodaji na organiziranom tržištu putem Zagrebačke burze, ali je bio mišljenja da odluku o izlaganju prodaji dionica treba odgoditi.



I dok s jedne strane stečajni postupak Uljanika ima svoje zadanosti, s druge je riječko brodogradilište koje, podsjetimo, posluje prema posebnom programu. Nakon što su vjerovnici pristali da 85 posto svojih potraživanja na dvije godine stave u stanje mirovanja, iza nastavka rada riječkog škvera stala je i Vlada, jamčeći za kredite kojima je ovo brodogradilište pokrenulo proizvodnju, potom ugovorilo i isporučilo prvi od tri započeta broda. Trećemajci trenutno završavaju drugi brod, tanker »Santiago«, a ovih se dana očekuje da će s državom, odnosno ministrom gospodarstva, potpisati ugovor o završetku novogradnje 514, broda za prijevoz automobila. Prema najavama, pred realizacijom je i ishodovanje kreditne linije za gradnju novog luksuznog polarnog kruzera Scenic grupe, posao na kojem će »3. maj« odraditi gradnju i djelomično opremanje trupa. Sve to nosi zahuktavanje proizvodnje, no još uvijek nema konkretnijih naznaka što bi to i kako trebalo jamčiti dugoročnu održivost riječkog brodogradilišta i njegovih osamstotinjak zaposlenika.


Kada su vjerovnici i Vlada krajem ljeta 2019. odlučili poduprijeti »3. maj«, bilo je rečeno da će se kroz razdoblje od iduće dvije godine pokušati naći rješenje i strateški partner koji će garantirati dugoročnu održivost ovog brodogradilišta. No, tada nitko nije mogao predvidjeti krizu koju je donijela ova koronapandemija koja je, u ekonomskom pogledu, ukazala i na sve slabosti oslanjanja nacionalnoga gospodarstva na turizam. Riječko brodogradilište žilavost je dokazalo i time što je, u uvjetima potpunog zatvaranja i opće panike kada se svijet suočio s ovom zdravstvenom pošasti, uspjelo završiti i u ugovornom roku isporučiti brod. Učinjen je i korak dalje, pa je s australskom Scenic grupom ugovoren posao na gradnji djelomično opremljenog trupa za luksuzni polarni kruzer, uz najavu da bi trebala biti riječ o seriji od pet takvih brodova, slijedom čega je Scenic otvorio tvrtku u Hrvatskoj, MKM Yachts, koja je u potkoncesiju dobila jedan manji dio prostora riječkog brodogradilišta.


Čekanje optužnice


U uvjetima koronakrize, oko i u samom »3. maju« učinilo se i otvorilo dosta toga. Nije, međutim, samo pandemija ono što otežava dugoročni opstanak riječkog brodogradilišta, već i njegova pozicija u odnosu na druge tvrtke iz Uljanik grupe koje su, mahom sve, završile u stečaju – izuzev riječkog škvera i Uljanik Standarda. Riječki škver tako je u situaciji da svojih više od pola milijarde kuna potraživanja može praktički otpisati, odnosno uvrstiti kao gubitak, dok istovremeno kao »preživjeli« tom valu stečajnih dužnika koji se ostao kotrljati iza Uljanik grupe mora platiti i plaća potraživanja koja su se ostala voditi u njihovim poslovnim knjigama.


Tri broda na dražbi

U ovom trenutku, tri se Uljanikove novogradnje prodaju na Fininoj elektroničkoj dražbi za 1 kunu. Riječ je o brodu za prijevoz žive stoke koji je na pulskom navozu i na kojem bi se trebao zasnovati ponovni početak brodogradnje u Puli, sada kroz novu tvrtku Uljanik Brodogradnja 1856. i kojoj je Vlada koncem prošle godine odobrila jamstvo u uznosu od 32,5 milijuna kuna za početak proizvodnje. Brod je procijenjen na 128 milijuna kuna, a u tijeku je četvrti krug dražbe gdje se pokušava prodati za 1 kunu. Ima li pod ovim uvjetima zainteresiranih kupaca, znat će se u prvim danima svibnja, dokad je potrebno uplatiti jamčevinu i kada kreće postupak dražbovanja koji završava 18. svibnja. Isti su rokovi i datumi i po pitanju drugog broda koji je na riječkom navozu, a riječ je o samoiskrcavajućem brodu za prijevoz rasutih tereta koji je bila ugovorila kanadska Algoma. I ta novogradnja sada ide za 1 kunu, a riječkom je brodogradilištu važno da se konačno riješi i to pitanje, ako ni zbog čega drugog, onda zbog činjenice da im zauzima jedan od dva navoza kojim raspolažu. Kod treće novogradnje, 531, zapravo je riječ o 10.000 tona izrađenih sekcija u pulskom brodogradilištu i kupac postoji jer je vidljivo da je već netko dražbovao, ponudivši 20.001 kunu. Najvjerojatnije je riječ o nekome tko se bavi sekundarnim sirovinama, a koja će biti konačna cijena znat će se 20. travnja kada završava postupak dražbe.

Osim što njegov vlasnik Uljanik u stečaju od »3. maja« po osnovi pozajmica potražuje oko 140 milijuna kuna, što je isto jedno od pitanja koje se samo odgađa i za koje se mora naći zakonski utemeljeno rješenje. Je li u tim financijskim tijekovima, koji su se od 2013. godine vodili iz Pule, bilo kaznene odgovornosti i za koliko je ustvari oštećen »3. maj«, pravorijek bi trebao dati sud, no proces još nije ni dospio u tu fazu s obzirom na to da na Županijskom sudu u Rijeci još nije potvrđena optužnica protiv bivših menadžera Uljanik grupe i Uljanik plovidbe.