COUCHETTE ILI KUŠET?

Sjećate li se spavaćih vagona u vlaku? Europska zadruga vraća noćne vlakove po Europi. Voljeli bi uključiti i Hrvatsku. Za 140 eura možete postati i dioničar

Portal Novi list

Putovanje noćnim vlakom / Foto: European Sleeeper

Putovanje noćnim vlakom / Foto: European Sleeeper

European Sleeper, prva je željeznička zadruga u Europi koja danas vodi atraktivnu noćnu željezničku liniju na relaciji Prag -  Bruxelles i Bruxelles - Venecija a nastoji potaknuti države EU da vrate standardima noćnih linija sa spavaćim kolima



Velike željezničke tvrtke u Europi proteklog su desetljeća drastično ukinule noćne linije a nekadašnje couchette ili kušet vagone s odjeljcima i spavaćim ležajevima, zamijenila su tipizirana sjedišta uglavnom prilagođena za dnevnu vožnju i povećanju broja putnika. Jasno je da su razlozi bili ekonomske prirode, s jedne strane radi uštede ali i dodatne zarade na kvantiteti. No, s vremenskim odmakom a s povećanjem brzine vlakova i mobilnosti putovanja željeznicom kao standardom posebno u najrazvijenijim europskim državama, čini se da se putovanje vlakom noću ponovno vraća, možda ne odmah s očekivanom udobnošću noćnih kupea?  European Sleeper, prva je željeznička zadruga u Europi koja danas vodi atraktivnu noćnu željezničku liniju na relaciji Prag –  Bruxelles prometujući preko Dresdena, Berlina, Amsterdama, Rotterdama, Antwerpena do briselskog kolodvora – i obratno, piše portal H-Alter.


Noćna linija vlakom od Praga do Bruxellesa / Foto: European Sleeper

Noćna linija vlakom od Praga do Bruxellesa / Foto: European Sleeper


-Potražnja za noćnim vlakovima možda nije kao u 80-im godinama, ali još uvijek je velika. Pomislili smo zašto ne bismo sami pokušali i započeli privatnu tvrtku za noćne vlakove s obzirom da je zakonodavstvo EU-a spremno za tako nešto, kazao je za temu domaćeg portala Chris Engelsman, jedan od osnivača i danas izvršni direktor European Sleepera.


U tijeku sharefunding kampanja


Za poduzetne entuzijaste ovo se čini kao posebna prilika – postati vlasnik dijela željezničke tvrtke kojoj je cilj vratiti noćne vlakove na europske pruge. Jedna dionica košta 140 eura, a sharefundingom se skuplja novac za uvođenje nove linije u 2026. Ukoliko ste spremni uložiti nešto više, sa 244 dionice možete postati i zadrugar i dobiti pravo glasanja i sudjelovanja o odlukama. Ovu jedinstvenu nizozemsko-belgijsku zadrugu pokrenuli su entuzijasti i zaljubljenici u željeznice, Chris Engelsman i Elmer van Buuren. Ideja o osnivanju zadruge krenula je prije pet godina




– Vidjeli smo da brojne velike tvrtke u Europi i dalje otkazuju noćne vlakove. To nas je frustriralo jer nam se nije činilo nužno. Činilo se da željezničkim tvrtkama nije stalo do noćnih linija te da su im samo teret…Cilj zakonodavstva EU bio je da se i manje tvrtke uključe u organizaciju željezničkog prometa, a ne samo državne željeznice i velike korporacije, kazao je za H-Alter Engelsman. Osim noćnog vlaka Prag – Bruxelles prošle zime operirali su i liniju koja je povezivala Bruxelles s Venecijom, preko Munchena i Innsbrucka, a cilj im je svake godine uvoditi po jednu novu liniju.


Bruxelles noćnim vlakom povezan i s Venecijom, prilično su blizu naših krajeva a tako daleko / Foto: European Sleeper

Bruxelles noćnim vlakom povezan i s Venecijom, prilično su blizu naših krajeva a tako daleko / Foto: European Sleeper


Širi se podrška projektu


Projektu je uvelike pomogla velika podrška javnosti. Krajem svibnja 2021. European Sleeper je tako prikupio 500.000 eura početnog kapitala u roku od tri mjeseca prodajom dionica više od 350 malih investitora iz raznih zemalja Europe i šire. U 2022. godini prodano je ogromnih 2.000.000 eura dionica što je pokazalo da ljude jednostavno veseli podržavati i osjećati se dijelom pozitivnih, održivih i ljudskih projekata. Sadašnju sharefunding kampanju podržalo je zasad više od 860 investitora i prikupljeno je već 70% od planiranih nešto manje od 1. 700 000 eura.


-Prije desetak godina bilo je nekih aktivista i parlamentaraca koji su zagovarali noćne vlakove, ali pokazalo se da je podrška puno šira i da ljudi žele putovati noćnim vlakovima. To je bio razlog da uključimo zajednicu u projekt i to se pokazalo kao dobar način da skupimo početni kapital jer, naravno, potreban je novac da biste započeli ovakav projekt. Ljudi su bili voljni podržati našu svrhu da ostvarimo održivi prijevoz noćnim vlakovima. Ljudi vole biti suvlasnici ovakvog projekta, a imaju i neke koristi od toga,  kaže Engelsman.


Investitori tako imaju popuste za karte za noćne vožnje, a u trenutku kada tvrtka počne ostvarivati profit, platit će suvlasnicima i neke dividende. Iako se željezničke tvrtke često opravdavaju da noćne linije nisu profitabilne i da ne mogu poslovati s gubitkom, u European Sleeperu su optimistični. Noćne linije jesu skuplje za vođenje od dnevnih linija jer je potrebno specifično osoblje – stjuardi, vagone se svaki dan mora čistiti i mora se prati posteljina no oni prepoznaju da postoji i volja od strane korisnika da to plate.


Lako do Praga i natrag - iz Bruxellesa / Foto: European Sleeper

Lako do Praga i natrag – iz Bruxellesa / Foto: European Sleeper


Velike kompanije trome, spavaći vagoni propadaju


-Vjerujemo da je moguće voditi ove linije bez gubitka, barem na glavnim rutama u Europi. Željezničke tvrtke su često vrlo birokratske i ne toliko poduzetne dok smo mi smo mala tvrtka, fleksibilni smo i prodajemo puno karata. Ove godine smo u dva ljetna mjeseca poslovali s profitom, nismo još uvijek u plusu u svim mjesecima, ali broj putnika još uvijek raste. Očekujemo da ćemo sljedeće godine biti u plusu više od polovice godine, a godinu nakon toga bit ćemo potpuno u plusu. Prepoznajemo da nije lako, da tu neće biti velike zarade, ali možemo poslovati s dobitkom. U našem području postoji sigurno 6-7 ruta gdje se mogu provoditi profitabilne linije, ističe Engelsman.


Gotovo je apsurdno, zaprekom u provođenje linija pokazalo se to što na tržištu jednostavno nema spavaćih vagona. To je rezultat toga što velike tvrtke desetljećima nisu investirale u noćne linije te su postojeći vagoni nedostatni, ali i zastarjeli i zapušteni.


-Manjak spavaćih vagona je glavna zapreka da uvedemo više linija. Sada pokušavamo pronaći drugi set vagona za drugu liniju ili da unaprijedimo postojeće linije i na dnevne operacije. To nije samo nama glavni problem, već i drugim željezničkim tvrtkama. Austrijske željeznice sada napokon investiraju u nove vagone i to će pomoći, navodi Engelsman.


Spavaći kupe European Sleepera - ako je i nostalgija, komfor je današnjice / Foto: European Sleeper

Spavaći kupe European Sleepera – ako je i nostalgija, komfor je današnjice / Foto: European Sleeper


Može li se Zagreb prikopčati?


S novcem koji sada prikupljaju cilj je upravo uložiti u nabavu novih vagona te uvesti novu liniju u 2026. godini.


-Sada razmatramo povezivanje na liniji sjever-jug između Nizozemske i Belgije, prema Barceloni kao i prema Milanu. Voljeli bismo voditi linije i prema Zagrebu, no Austrijske željeznice već vode tu neke linije u partnerstvu s Hrvatskim željeznicama. Nije nam cilj natjecati se s postojećim linijama jer to ne bi donijelo neku novu vrijednost javnosti, no u budućnosti smo otvoreni prema svim mogućnostima, odgovara Engelsman, podsjećajući da je željeznica klimatski najprihvatljiviji način putovanja. Putovanje noćnim vlakom od Amsterdama do Berlina tako proizvodi 92 posto manje CO₂ nego let istom rutom. No, neizbježno pitanje za svaku željezničku tvrtku je kako se natjecati s low-cost avionskim tvrtkama koje nude letove nekad i po cijenu dvije kave. Low-cost avionske kompanije naime, često su izuzete od plaćanja poreza i ne plaćaju poreze na gorivo.


-Mi plaćamo poreze u gotovo svim državama, definitivno na električnu energiju koju potrošimo, tako da to nije sasvim pošteno natjecanje. No, s druge strane vjerujemo da zapravo ne trebamo subvencije, mi ni ne želimo biti subvencionirana tvrtka, ali neka podrška od strane EU-a bila bi korisna. Primjerice, da se snize ulazne prepreke. Mogli bi učiniti lakšim da se dođe do novih vagona i dati garancije za kredite ili smanjiti naknade za korištenje pruga noću. Imamo raznih ideja kako bi EU i države članice mogle pomoći u promociji noćnih vlakova, kaže Engelsman. Usput rečeno, HŽ objavile su pokretanje pilot-projekta noćnih vlakova iz Zagreba na manjim relacijama


Foto: European Sleeper

Foto: European Sleeper


Noćni vlak umjesto plaćanja noćenja u hotelu


Odabirom noćnih vlakova ne samo da smanjujete svoj ugljični otisak, već i prihvaćate sporiji i svjesniji način putovanja. „Promatrajte svijet kako prolazi, upoznajte druge putnike i stignite osvježeni u srce novog grada“, ističu u pozivu na stranicama European Sleepera.


-Postoji ta romantična nota koju imaju noćni vlakovi, dobra je zabava koju se može podijeliti s prijateljima i obitelji i drugim ljudima u vlaku. Putovanje po noći je uzbudljivo, nudi mogućnost da se probudite u novom krajoliku, novom gradu. To je i vremenski vrlo učinkovito i štedi vrijeme. Također, financijski je isplativo jer štedite novac koji biste potrošili na noć u hotelu. Puno ljudi nam kaže da koriste noćne vlakove jer jednostavno više ne žele letjeti zbog utjecaja na okoliš, dio ljudi jer vole sporo putovanje. Razlozi su različiti, ali podrška koju dobijamo pokazuje da sve više ljudi želi koristiti noćne vlakove“, zaključuje Engelsman za H- Alter u članku u sklopu projekta “Vladavina prava” koji sufinancira Agencija za elektroničke medije – Fond za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.


Noćni vlak - hotel u pokretu / Foto: European Sleepers

Noćni vlak – hotel u pokretu / Foto: European Sleepers