ZRAČNI PROMET

Ruski Aeroflot otkazuje letove između Moskve i Zagreba: Očekuje se odluka Vlade o zabrani preleta preko Hrvatske

P. N.

Reuters

Reuters

Sve veći broj europskih zemalja zabranjuje prelet ruskih avioprijevoznika kroz njihov zračni prostor.



Zbog ruske agresije na Ukrajinu zapadne zemlje uvode sve više sankcija Ruskoj Federaciji. Između ostalih, iz dana u dan sve više zemalja zabranjuje slijetanje, polijetanje i prelet zrakoplova ruskih avioprijevoznika. Očekuju se najveća ograničenja u zračnom prometu od završetka Hladnog rata, javlja croatianaviation.com.


Sve veći broj europskih zemalja zabranjuje prelet ruskih avioprijevoznika kroz njihov zračni prostor, čime se na još jedan način zadaje udarac ruskoj ekonomiji putem zračnog prometa. Rusija je recipročno zabranila prelet zrakoplova i europskim zemljama koje su uvele ovo ograničenje.


Ruski S7 Airlines već je prekinuo promet na redovnim linijama iz Rusije prema europskim zemaljama, objašnjavajući taj potez kao posljedicu zabrane preleta brojnih europskih zemalja čime se značajno komplicira planiranje operacija i povećava potrošnja goriva s obzirom na to da na gotovo svim linijama više nije moguće letjeti najkraćim putem.




Očekuje se također da će na razini Europske Unije biti donesena odluka kojom će se zabraniti prelet zrakoplovima iz Rusije nad zračnim prostorom svih država članica Europske Unije, čime ruski prijevoznici više neće moći pronaći alternativu te će biti prisiljeni otkazati sve operacije. Time će, osim onemogućenog transporta putnika, Rusija biti onemogućena prevoziti i teret, što će direktno utjecati na poslovanje samog avioprijevoznika ali i ruskih zračnih luka.



Mnogi su kritičari reagirali i prozvali Europsku Uniju što već nije povukla taj potez i zatvorila europsko nebo za ruske prijevoznike, no činjenica jest da je u Rusiji zasigurno velik broj europskih državljana koji se sada žele što prije vratiti u svoje matične zemlje, a isto bi bilo u potpunosti onemogućeno zračnim putem u slučaju zatvaranja od strane EU.


Dođe li do toga (a vrlo vjerojatno hoće), bit će to najveća ograničenja u zračnom prometu od završetka Hladnog rata, no taj potez neće biti na korist ni jednoj strani. Većina europskih avioprijevoznika koristi zračni prostor Rusije prilikom preleta iz Europe prema Aziji i obratno, s obzirom na to da se radi o najkraćoj ruti, no nekoliko je prijevoznika već sada dobilo zabranu preleta ruskog zračnog prostora (ili su se na to odlučili sami iz sigurnosnih razloga), pa između Europe i Azije lete duljim putem, izbjegavajući ruski zračni prostor.
Uz sve navedeno, sankcije idu i u smjeru zabrane izvoza rezervnih dijelova za zrakoplove u Rusiju, što će dodatno otežati normalno obavljanje operacija za ruske prijevoznika.


U sljedećim danima možemo očekivati daljnje zabrane drugih europskih zemalja, kao i odluku na razini EU čime će, prije svega, Aeroflot, ruski nacionalni avioprijevoznik, biti prisiljen otkazati gotovo sve letove prema europskim gradovima, posljedično i linije iz St. Petersburga i Moskve prema Zagrebu. Za ljeto je najavljeno više linija iz Rusije prema hrvatskim zračnim lukama, u špici sezone radi se oko 50 tjednih letova. Dođe li do toga da sankcije i tada budu na snazi, hrvatske će zračne luke nedostatak putnika iz Rusije nadoknaditi povećanom potražnjom s drugih tržišta, s obzirom na to da se očekuje daljnji oporavak zračnog prometa zbog globalne pandemije.


Aeroflot je danas zatvorio prodaju na svim letovima između Zagreba i Moskve do 27. ožujka, a trenutno su otkazani letovi za sutra i prekosutra. Logičan je to potez nakon što je Italija zabranila prelet zrakoplova registriranih u Rusiji pa je sada Aeroflotu najbliži put do Zagreba preko Turske i Grčke. Na potezu je Vlada od koje se očekuje odluka o zabrani ulaska zrakoplova registriranih u Rusiji u hrvatski zračni prostor.