MANJE PRITUŽBI GRAĐANA

Probijeno gotovo 1.000 metara tunela Podmurvice. Provjerili smo kako napreduju radovi na najskupljoj cesti u Hrvatskoj

Marinko Glavan

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Radovi se trenutno odvijaju na većoj dubini ispod površine, u odnosu na početne faze probijanja tunela, tako da se vibracije od miniranja i buka ipak nešto manje osjete.



RIJEKA – Graditelji ceste D 403 probili su gotovo kilometar duljine tunela Podmurvice, najzahtjevnijeg objekta na tri kilometra dugoj trasi »najskuplje ceste u Hrvatskoj«, pola milijarde kuna vrijednoj prometnici koja će povezivati kontejnerski terminal na Zagrebačkoj obali i zapadni dio središta Rijeke sa zaobilaznicom.


Prema riječima Martina Abramovića, do sad je iskopano nešto više od 950 metara, od ukupno 1.200 metara, koliko će tunel biti dug, a radovi na tunelu, vijaduktima, raskrižjima i drugim objektima se odvijaju prema zacrtanom planu. Do kraja ovog mjeseca započet će i izgradnja podvožnjaka ispod željezničke pruge, u blizini Zapadnog trgovačkog centra, zbog čega će privremeno biti prekinut željeznički promet od Rijeke prema Šapjanama.


Foto Marko Gracin


– Gledano od južnog portala tunela Podmurvice, prokopano je 650 metara tunelske cijevi, dok je sa sjeverne strane prokopano nešto više od 300 metara. Radovi na cijeloj dionici izvode se svakodnevno, kao i u tunelu gdje i dalje traju iskopi i miniranja, kaže Abramović koji na pitanje o pritužbama građana zbog buke iz tunela odgovara da se broj pritužbi u zadnje vrijeme znatno smanjio, s obzirom na to da se radovi trenutno odvijaju na većoj dubini ispod površine, u odnosu na početne faze probijanja tunela.


Tri kolnička traka




– Debljina nadsloja sada je 25 metara, odnosno 40 metara ispod površine, s južne i sjeverne strane, tako da se vibracije od miniranja i buka ipak nešto manje osjete. Građane i dalje molimo za razumijevanje i strpljenje, kaže Abramović.


Tunel Podmurvice imat će tri kolnička traka, slično kao tunel na cesti D 404 koja spaja kontejnerski terminal Brajdica i istočni dio centra sa zaobilaznicom, jednu u smjeru od Škurinja prema luci, a dvije prema Škurinjama, zbog prometovanja teških kamiona s kontejnerskog terminala uzbrdo, prema zaobilaznici. Osim glavne tunelske cijevi, kopa se i pomoćna cijev tunela, znatno manjeg promjera, koja će služiti kao evakuacijski put u slučaju većih nezgoda ili požara u samoj glavnoj cijevi. Do sad je iskopano oko 160 metara pomoćnog tunela koji će duž trase imati i nekoliko pješačkih izlaza prema površini.


Uz tunel, na trasi ceste u izgradnji su i dva velika vijadukta, Mlaka, kojim će se jedan od dva južna ogranka ceste D 403 spajati na mrežu gradskih prometnica, na raskrižju Zvonimirove i Benčićeve kod zgrade Novog lista, te Pioppi, dugačak više od 300 metara, kojim će se cesta u širokom luku spuštati prema samom lučkom području i kontejnerskom terminalu zbog kojeg se cesta i gradi, a bez nje ni kontejnerski terminal neće moći dobiti dozvolu za rad.


– Na vijaduktu Mlaka izvedeni su radovi na upornjacima i stupovima te je započelo betoniranje gornjeg dijela konstrukcije vijadukta. Na vijaduktu Pioppi izgrađena su četiri stupa, dok je na ostalima u tijeku zabijanje pilota i izrada temelja, kaže Abramović.


Prelaganje instalacija


Zbog specifične strukture tla na nekim dijelovima trase vijadukta Pioppi, dio pilota na kojima će stajati stupovi zabija se na dubinu od čak 40 metara. Na ogranku ceste koji vodi prema terminalu uskoro počinje i gradnja podvožnjaka ispod pruge, gdje će pruga u duljini od oko stotinu metara prolaziti mostom preko kolnika koji će biti ukopan ispod razine pruge. Na trasi buduće ceste izveden je i dobar dio radova na izgradnji potpornih zidova i stabilizacije tla, kao i zemljanih radova, no pred graditeljima je još puno posla.


Foto Marko Gracin


– I dalje traju zemljani radovi na nekim dijelovima, kao i izgradnja zidova te zidova za zaštitu od buke, a velik dio posla odnosi se i na prelaganje postojećih instalacija vodovoda, plinske mreže, struje i telekomunikacija. Jedan od najvećih zahvata u tom dijelu bit će prespajanje glavnog vodovoda na Škurinjama, predviđeno za prosinac, gdje moramo prvo napraviti bypass pa onda tek prespajati vodovodne cijevi.


Kod ovako velikih projekata, posebno u ovako gusto naseljenim područjima, prelaganje postojećih instalacija uvijek je zahtjevno, ne samo zbog njihovog broja, nego i zbog toga što su često krivo ucrtane, objašnjava Abramović, dodajući da sve i dalje teče prema planu.


– Prema sadašnjem stanju i predviđenim planovima, računamo da će cesta biti u potpunosti završena u lipnju 2023. godine, kaže Abramović.


Inače, cestu D 403 gradi zajednica izvođača koju čine bosanskohercegovački Euro-asfalt, zadužen za gradnju tunela, GP Krk za vijadukte i ceste, te slovenski Kolektor, zadužen za izgradnju potpornih zidova, prelaganje postojećih instalacija i brojne druge prateće radove koji prate tako velike projekte.