Tomislav Babić

Predsjednik uprave Varteksa tvrdi da se kompanija oporavlja: “Imamo naznake povratka starih kupaca”

Branko Podgornik

Tomislav Babić / Foto Domagoj Kunić

Tomislav Babić / Foto Domagoj Kunić

Veliki svjetski brendovi također su bili suočeni s padom prodaje uslijed pandemije, pa su otkazivali narudžbe i suradnje. Sljedeće godine naši proizvodni kapaciteti ponovo će biti potpuno popunjeni



Teška situacija koja već desetljećima prati tekstilnu industriju u Hrvatskoj dodatno se pogoršala nakon izbijanja pandemije. Zbog uvođenja mjera protiv zaraze prošle godine zatvarale su se brojne prodavaonice.


Ljudi su počeli sve više sjediti kod kuće, a sve manje izlaziti, pa se smanjila i njihova potreba za novom odjećom. Velike globalne tekstilne kompanije počele su otkazivati narudžbe proizvodnim pogonima diljem svijeta, pa i hrvatskima.


Odgođeno širenje


I Varteks, kao najuglednija domaća firma u tekstilnoj industriji, izgubio je naručitelje iz inozemstva. Međutim, taj je gubitak odlučio nadoknaditi preusmjeravanjem na proizvodnju vlastite odjeće, ponajprije za kupce iz Hrvatske i susjednih zemalja, dijelom i putem interneta.




Nekoć je šivao odjeću uglavnom za muškarce, ali danas se naglo okrenuo i ženama. Čini se da mu novi poslovi dobro idu, a i inozemni naručitelji šalju signale da će obnoviti suradnju s varaždinskim poduzećem. U tom povodu razgovarali smo s Tomislavom Babićem, predsjednikom uprave Varteksa.


Kako se pandemija odrazila na poslovanje Varteksa, koji se bavi proizvodnjom odjeće uglavnom za posebne naručitelje? Zašto je vaše poduzeće ušlo u gubitak?


– Kao i na većinu svjetskog gospodarstva, pandemija je utjecala i na pad prodaje vlastitog brenda, ali znatno više na pad prodaje usluga proizvodnje odijela našim dugogodišnjim i velikim stranim kupcima, čija su glavna tržišta u većem dijelu prošle godine bila zatvorena zbog koronavirusa.


Dakle, najveći dio propuštenih prihoda upravo je iz inozemstva, što je negativno utjecalo na naš poslovni rezultat.


U vlastitom brendu najveći pad imali smo u prodaji muških odijela jer su izostale sezone vjenčanja, matura, a uredi su zamijenjeni domovima. Važno je, međutim, naglasiti da smo usprkos otkazivanju inozemnih suradnji i padu prodaje sačuvali zaposlenost i sva radna mjesta.


Naša dugoročna perspektiva ostala je pozitivna, no neke smo planove morali odgoditi.


Boreći se s likvidnošću, tako smo, nažalost, morali prolongirati daljnja širenja na nova tržišta te smo u 2021. godini otvorili samo dva dućana u Sloveniji, uz tri nova u Hrvatskoj. Također, usporeni su i daljnji procesi reorganizacije i informatizacije poslovanja.



Novi kompleks


Možete li nadoknaditi prihode koje ste izgubili nakon što su Hugo Boss i J. Lindeberg otkazali narudžbe?


– Varteks je s Hugom Bossom imao suradnju dugu 27 godina i drugi smo najkvalitetniji proizvođač Hugo Boss odijela na svijetu. Pad potražnje na europskim tržištima takvim velikanima poput Huga Bossa i J. Lindeberga, očekivano se odrazio i na nas.


Za Varteks izazov nije samo pad prihoda kao posljedica novih okolnosti, već su to i veliki dugovi iz vremena prethodnih uprava, pa smo sve to prinuđeni rješavati prodajom neaktivne imovine i dokapitalizacijom.


Umjesto ulaganja u razvoj i restrukturiranje, sredstvima od prodaje morali smo pokrivati gubitke i vraćati dospjele dugove.


Ipak, vidljivi su oporavak i normalizacija te za sljedeću godinu imamo naznake povratka stranih kupaca te će i naši proizvodni kapaciteti ponovo biti potpuno popunjeni.


Koliko je Varteks zaradio prodajom svoje imovine?


– Proces prodaje neaktivne imovine započeo je početkom 2019. godine, ali se odužio zbog pandemije, no onime što smo do sada realizirali možemo biti zadovoljni. Nedavno smo uspješno zaključili prodaju dijela nekretnina jednom trgovačkom lancu, a uskoro će se finalizirati još jedna transakcija.


Prodajom neaktivnih nekretnina započeli smo i revitalizaciju tog dijela Varaždina. U jednom dijelu tu će se razviti novi Varteksov kompleks s nekoliko poslovnih zgrada koje zajedno imaju potencijal stvaranja poslovnog središta Varaždina.


Istodobno, zapadni dio tog prostora koji želimo revitalizirati vrlo je tih, miran te je idealan za stanogradnju, pa već imamo više zainteresiranih investitora.


Unutar kompleksa nalazit će se park i sadržaji društvene namjene koji će dodatno obogatiti život zajednice, poput koncertne dvorane za koju je zainteresiran grad Varaždin.


U samoj blizini kompleksa nalaze se bazeni, sportski tereni i dom zdravlja, čime grad Varaždin dobiva jednu novu, vrlo atraktivnu cjelinu funkcionalnu za moderan život.


Teret minimalca


Kakvo je stanje u drugim hrvatskim poduzećima iz iste branše? Lani su prestale s radom Kotka i Orljava, koliko znam. Može li tekstilna industrija u Hrvatskoj opstati i pod kojim uvjetima?


– Teško je generalno govoriti o tekstilnoj industriji u Hrvatskoj jer modnih kuća ovakve veličine, koje imaju vlastitu proizvodnju, kod nas nema. U domaćoj tekstilnoj industriji nekoliko srednjih i velikih proizvođača koji su radili dominantno za strane kupce, nažalost, nije opstalo.


Kao što sam već spominjao, veliki svjetski brendovi također su bili suočeni s padom prodaje uslijed pandemije, pa su otkazivali narudžbe i suradnje. Dodatni udar na konkurentnost proizvodnje za strane kupce jest porast minimalne plaće, što je karakteristika gotovo cijele prerađivačke industrije u Hrvatskoj.


Zato se naša strategija usmjeravanja na razvoj vlastitog modnog brenda umjesto dominantne proizvodnje za druge, pokazala jedinom ispravnom. U suprotnom, ni mi u ovakvim okolnostima ne bismo opstali. Puno puta sam naglasio da najbogatiji ljudi svijeta dolaze iz modnog biznisa, dok je tekstilna industrija razvijena u zemljama s malim troškom rada.


Hoćete li vi i ostali proizvođači odjeće moći isplaćivati minimalne plaće koje se od iduće godine povećavaju s 3.400 na 3.750 kuna?


– Od samog početka restrukturiranja svake godine povećavamo plaće i to je već ugrađeno u naše planove, pa nas povećanje minimalne plaće ne ugrožava, ali, realno, to je veliki udar na likvidnost svih prerađivačkih kompanija.


Svi smo suglasni s time da bi minimalne plaće trebale biti veće, no dio gospodarstva jednostavno nije u mogućnosti isplaćivati više plaće i uz njih održivo poslovati.


Tradicija, iskustvo i moderni marketing


Čemu pripisujete rast prodaje vaše odjeće na domaćem tržištu?


– Nekoliko faktora bilo je presudno za rast prodaje u posljednje dvije godine. Najkraće rečeno, povezali smo tradiciju i iskustvo s modernim dizajnom te pristupom prodaji i promociji. Zadali smo si da kvaliteta proizvodnje odijela, kaputa i ženske poslovne kolekcije mora uvijek biti na najvišim svjetskim razinama uz korištenje najboljih svjetskih tkanina, a sve to uz moderan dizajn i izričaj.


Varteks je posljednjih desetljeća slovio prije svega kao muški brend. Tu strategiju i percepciju smo počeli mijenjati već 2019. godine ulaganjima u razvoj i širenje ženske linije, pa je danas ženski asortiman bogatiji čak pet puta nego prijašnjih godina i Varteks sada razvijamo i pozicioniramo kao modni brend i za žene, i za muškarce.


Znatno smo povećali i modernizirali vlastitu maloprodajnu mrežu i razvili web-shop putem kojeg kupci u najviše tri dana na svoju adresu dobiju kupljeni proizvod. Naše su kampanje također moderne i upečatljive te kupcima prenose novu viziju našeg brenda.