HITNI SLUČAJEVI

Poziv u pomoć: U Centru 112 u Rijeci telefon je u srpnju zvonio već 10.000 puta, iako opasnosti ponekad i nema

Marko Dobrecović

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Prosjek poziva na broj 112 je sto tisuća na godinu, dnevni prosjek poziva je 300, ali tijekom ljetne sezone taj broj naraste na 500 do 600. Budući da su u Centru ograničeni i brojem ljudi, apeliraju na sve da zovu samo kada im je pomoć zaista potrebna, a ne zbog informiranja o stanju na mogućim ugroženim područjima



RIJEKA – Osim velikog broja turista, noćenja i ostalih turističkih pokazatelja, ljetni mjeseci sa sobom donose i sve učestalije pozive na broj 112. Ove tri znamenke čine nadaleko poznat broj koji je potrebno nazvati ako se nalazite u opasnosti.


A da telefon, otkako je sezona počela, zvoni sve češće, potvrđuju nam i u Županijskom centru 112 Rijeka. Prosjek poziva na broj 112 je sto tisuća na godinu, a riječki je centar samo u srpnju zabilježio – deset tisuća poziva! Dnevni prosjek poziva je tristo, a tijekom ljetne sezone taj broj naraste na petsto do šesto. Apsolutni rekord Županijski centar 112 Rijeka zabilježio je prije pet godina kada je u samo jednom danu zaprimio – 1.900 poziva.


Blokirani telefoni


Nevio Mihičić je već nekoliko godina operater Županijskog centra 112 i tvrdi da nema pravila kada se može očekivati najveća gužva.




– Učestalost poziva konstantno oscilira. U jednom smo trenutku suočeni s većim brojem poziva, u drugom s manjim. Naravno, otkako je počela špica ljetne sezone, zadnjih mjesec i pol dana, traganja i spašavanja su postala intenzivnija. Razumijemo da su ljudi pod stresom kada se dogodi bilo kakva neplanirana situacija, ali s naše strane postoji ljudski faktor. Ograničeni smo brojčano. Kada ljudi nazovu, moraju znati da su možda u tom trenutku svi medicinski timovi zauzeti i da mi nemamo neograničen broj ljudi, govori operater/analitičar Nevio Mihičić.


Važno je, stoga, naglasiti da se broj 112 poziva samo kada su čovjek ili priroda u opasnosti. Ako zovete ovaj broj kako biste se informirali o stanju na lokaciji, tada Centru ograničavate posao.


Milan Marković i Matko Škalamera


– Apeliram i na građanstvo da ne zove 112 kako bi se informirali o stanju na ugroženom području. Nedavno smo imali situaciju kada su ljudi zatrpavali Centar 112 kako bi se raspitivali o stanju požara u Puli. Oni su pozivima blokirali naš centar u Istri, a budući da se višak poziva preusmjerio riječki centar, naš centar je također bio blokiran. Uputa građanima je da ne zovu 112 kako bi se informirali o stanju na, primjerice, zgarištu. Ako želite saznati informacije, uključite lokalnu radiopostaju gdje ćete čuti sve bitne informacije, rekao je voditelj Centra 112 u Rijeci Milan Marković.


Županijski centar 112 jedna je od službi unutar Područnog ureda civilne zaštite Rijeka. Osim njega, u okviru Ureda su i Služba za prevenciju i pripravnosti te Služba inspekcijskih poslova. Svi oni nalaze se u nadležnosti Ureda ravnateljstva civilne zaštite pri Ministarstvu unutarnjih poslova. Centar 112 postoji u svakoj županiji, a riječki se u pojedinim situacijama brine i za Liku, Istru i Karlovačku županiju.


Vrijedna ekipa Područnog ureda civilne zaštite Rijeka i ovog se ljeta suočava s raznim nesretnim slučajevima te čine sve što je potrebno kako bi pravovremeno pružile pomoći.​ ​Sve pripadajuće žurne službe Centra su pripravne u svakom trenutku, no iz Centra napominju kako je bitno da se pojedinci dobro pripreme za svaku aktivnost u prirodi.


Suradnja s HGSS-om

 


U centar pristižu pozivi iz cijele županije. Nakon što operateri procijene što treba poduzeti, šalju uputstva svim službama. Ako se netko ozlijedio, pa treba za njime tragati i spašavati ga, u pomoć priskače Hrvatska gorska služba spašavanja. U Primorsko-goranskoj županiji postoje dvije stanice gorske službe, a to su Rijeka i Delnice. Postoji jasna točka razgraničenja, stoga se točno zna koja će stanica priskočiti u pomoć na određenom području. Ako treba intervenirati u Gorskom kotaru, slučaj preuzme stanica Delnice i krene u intervenciju. Spasilačka ekipa je cijelo vrijeme trajanja intervencije u kontaktu s Centrom 112. Obavještavaju ih o stanju na terenu te je li potrebno poslati pojačanje.

– Nesreća se može dogoditi svakome. Sve žurne službe, kao i sami Centar, postoje kako bi se pomoć pružila pravovremeno, no poruka građanima je da, za dobrobit cijele zajednice, pripaze na sebe i okolinu. Ljudi imaju pravo da im se pruži hitna pomoć bilo da su u planinama, na moru ili na gradskoj prometnici. Bitno je da čovjek zbog svoje nepripremljenosti ili nemara sam ne uzrokuje puno veću nesreću. Prilikom planiranja izleta treba obratiti pažnju na područje na kojem ćete boraviti te prije polaska dobro opremiti. Uvijek je poželjno sa sobom imati majicu dugih rukava ili tanku jaknu, pročelnik Područnog ureda civilne zaštite Rijeka Matko Škalamera.


»Dižu« sve službe


Županijski centar 112 Rijeka jedan je od mnogih centara u našoj zemlji, a svim centrima koordinira Ravnateljstvo civilne zaštite kojemu je sjedište u Zagrebu gdje također postoji operativni centar civilne zaštite.


– To je poput središnjeg državnog centra 112. Oni su nama nadređeni te ih mi izvješćujemo o svemu što se događa na terenu. Osim njih, komuniciramo i prema šefovima unutar naše struke, obavještavamo lokalnu zajednicu, gradonačelnika i mnoge ostale dionike upoznajemo s nastankom nemilog događaja, ovisno o vrsti događaja koji je nastao, navodi voditelj Centra 112 u Rijeci Milan Marković.


Budimo odgovorni domaćini!

 


Osim izletnika pojedinca koji na izlet ide dobro pripremljen, bilo da je turist ili stanovnik Hrvatske, važno je znati da turistički djelatnici savjetima također mogu upozoriti turista na prirodne čimbenike određenog podneblja.


– Ne bismo nikoga prozivali, no molimo naše iznajmljivače, ugostitelje i ostale djelatnike u turizmu da savjetom podsjete turiste na ono što im se može dogoditi uslijed promjene vremena ili odlaska na nepoznat im teren. Nesreća će uvijek biti i mi uopće ne sumnjamo da nećemo imati posla, ne samo mi kao Centar, već i sve službe. Svi zajedno možemo doprinijeti tome da bude što manje nesreća, a posljedično tome oni kojima je potrebna pomoć bit će na bolji način zbrinuti, dodaje Škalamera.

Važno je znati da su brojevi 192 za policiju, 193 za vatrogasce i 194 za hitnu pomoć još uvijek aktivni, ali broj 112 objedinjuje sve žurne službe i jedinstven je u cijelom svijetu. Prednost poziva na broj 112 upravo je to što se jednim pozivom »dižu« sve službe. Znaju to i turisti. Broj 112 također je važan jer operateri filtriraju pozive prema pojedinim službama. Voditelj Marković naglašava da kada je čovjek u stresu, često ne zna kakva vrsta pomoći mu treba, stoga će operater 112 najbolje shvatiti o čemu se radi i alarmirati sve što treba.


– Kada osoba koja treba pomoć nazove županijski centar 112 u Rijeci, naš operater procijeni o kakvoj vrsti ugroze se radi te na osnovu informacija koje ima poduzima određene korake. On tada angažira žurnu službu ili više njih. Budući da žurne službe koje su krenule rješavati ugrozu cijelo vrijeme moraju biti usklađene, naš operater za vrijeme trajanja intervencije preuzima ulogu koordinatora i dijeli informacije između službi na terenu. Obično cijela komunikacija ide preko Centra 112. Svi razgovori se snimaju, stoga ako nekad u budućnosti bude bilo potrebe, cijeli razgovor svih sudionika se može rekonstruirati, dodaje Marković.


Odgovorno u prirodu


Budući da se turistička sezona poklapa sa sezonom šumskih požara, Centar budi svjesnost svih članova lokalne zajednice te nudi niz savjeta koje kao pojedinci možemo učiniti kako bismo što sigurnije boravili u prirodi te odgovornim ponašanjem pridonijeli društvu u cjelini. To je i glavna poruka koju su poslali svi naši sugovornici: nemili događaji i uopće potreba za intervencijom službi bi se uvelike smanjila ako bismo podigli kolektivnu svijest kada boravimo u prirodi!


– Priča se o klimatskim promjenama, špekulira se je li kriv čovjek ili su to neki prirodni ciklusi. Ne možemo dati odgovor na to pitanje, ali znamo da je sve toplije, a to, nažalost, pogoduje nastanku i širenju požara. Svjesnost o tome mora rasti. Moramo se kao zajednica ponašati opreznije i djelovati na svoje prijatelje i kolege. Imali smo dva ljeta pod pandemijskim mjerama. Sada kada Europa više nije u blokadi, vidimo da su ljudi odlučili uživati u slobodi. Ljudi su željni zabave i avanturizma, ali u svom tom ushitu ne razmišljaju da se može dogoditi nešto loše. Mi, prije svega, možemo djelovati na lokalno stanovništvo, iznajmljivače, ugostitelje i ostale koji mogu svojim primjerom pokazivati gostima što je primjereno, a što je nepoželjno, rekao je Milan Marković.