Prihodi od turizma

Povećali cijene u koronakrizi i ušli u povijest: Špica sezone u Hrvatskoj bila je bolja no ikad

Aneli Dragojević Mijatović

Foto Mladen Trinajstić

Foto Mladen Trinajstić

HNB za cijelu ovu godinu očekuje 87 posto prihoda iz rekordne 2019., pa bi zarada od turizma u 2021. mogla biti iznad 9 milijardi eura



Turistički prihod u tri ljetna mjeseca, srpnju, kolovozu i rujnu, ove je godine bio čak 2 posto veći nego u istom razdoblju rekordne 2019., izračunala je Hrvatska narodna banka u svojim prosinačkim Makroekonomskim kretanjima i prognozama.


Naime, taj se prihod i u trećem kvartalu 2021. kreće na razini od 6,6 milijardi eura, koliki je bio i u trećem kvartalu 2019., odnosno čak je ove godine i nešto viši.


Ako se uzme da je upravo treći kvartal ona »prava« sezona, odnosno njena špica (srpanj i kolovoz), koja malo zadire i u posezonu (rujan), onda je Hrvatska u 2021., gledajući »samo« financijske pokazatelje, možda imala najbolju sezonu ikad (treći kvartal 2021. u odnosu na treći kvartal 2019.).




U HNB-u kažu da je ovakvo ostvarenje prihoda od potrošnje stranih gostiju u trećem kvartalu zaista iznad svih ranijih očekivanja, s obzirom na pandemiju te onaj veliki pad 2020.


No, što se tiče očekivanja za turistički prihod za cijelu 2021., u središnjoj banci ostaju pri ranijim projekcijama koje su na 87 posto prihoda iz cijele 2019., i to zbog slabije izvedbe u prva dva kvartala, dok je četvrti još otvoren, no, očito se procjenjuje, i ne dovoljno jak da pokrije minuse iz prva dva.


To znači da bi Hrvatska ove godine od turističke potrošnje, odnosno potrošnje stranih gostiju, mogla ukupno uprihoditi više od 9 milijardi eura.


Podsjetimo, u 2019. je postavljen rekord, i to na 10,5 milijardi eura prihoda od turizma koji su se u 2020. otprilike prepolovili, da bi dakle ova godina donijela novi uzlet na gotovo predpandemijsku razinu, sa čak nešto boljom špicom ako se gledaju financijski pokazatelji koje HNB marljivo računa.


Računi i kartice


U HNB-u kažu da »ostvarenim financijskim rezultatom u turizmu u cijeloj 2021., a posebno u trećem tromjesečju, Hrvatska još izraženije pozitivno odskače u odnosu na konkurente, iako je i u ostalim mediteranskim zemljama zabilježena zamjetno manja kontrakcija financijskih pokazatelja u odnosu na one fizičke«.


– O visokoj stopi rasta prihoda od turizma u Hrvatskoj ove godine svjedoči niz relevantnih visokofrekventnih financijskih pokazatelja koji su povezani s kretanjima u turizmu.


Podaci o iznosima fiskaliziranih računa u ugostiteljstvu pokazuju da je njihova razina u trećem tromjesečju bila za 15 posto viša u odnosu na isto razdoblje 2019., dok je potrošnja po karticama inozemnog izdavatelja u istom razdoblju porasla za 11,4 posto.


Bolji od konkurencije i po broju gostiju

U HNB-u posebno ističu da su financijski pokazatelji turizma, odnosno prihodi od turističke potrošnje stranih gostiju u Hrvatskoj bili povoljniji nego što upućuju fizički pokazatelji, no i oni su bili povoljniji u odnosu na mediteransku konkurenciju i ranija očekivanja. Naime, i kad su fizički pokazatelji u pitanju, Hrvatska se opet ističe kao zemlja s najboljim rezultatima na Mediteranu.


– Dok su glavna konkurentska tržišta u prva tri tromjesečja zastala na 30 do 40 posto fizičkih pokazatelja iz pretkriznog razdoblja, Hrvatska je dosegnula 75 posto ostvarenja iz istog razdoblja 2019., kažu u HNB-u.

Podaci o ostvarenom prihodu privatnih iznajmljivača preko platforme Airbnb i Vrbo upućuju na nešto sporiji oporavak, iako su se i oni kumulativnim rezultatom do kraja rujna približili pretkriznoj razini, a do kraja listopada je nadmašili, ističu u HNB-u.


Vele da »snažan rast prihoda od turizma zrcali i veću prosječnu potrošnju turističkih posjetitelja u odnosu na razdoblje prije pandemije, što je djelomično uzrokovano rastom cijena«.


– Hrvatska se nalazi u skupini zemalja u kojima je u prvih devet mjeseci 2021. zabilježen rast cijena smještaja u odnosu na 2019. (tu su još Italija, Malta i Francuska, dok su Cipar, Portugal, Grčka i Španjolska još i snizile cijene, op.a.), pri čemu se Hrvatska izdvaja najizraženijim rastom cijena ugostiteljskih usluga, poručuju iz HNB-a.


Spominju i veću sklonost potrošnji za vrijeme ljetnih odmora u odnosu na razdoblje prije pandemije, uslijed akumulirane štednje.


U 2022. bit će teže


U HNB-u ocjenjuju da će ubuduće biti teže jer će normalizacija stanja, u smislu pandemije, ponovo učiniti dostupnijima udaljenije destinacije, pa će se malo istopiti ove naše prednosti, a među rizike ubrajaju i nedostatak radne snage, ograničenje smještajnih kapaciteta te upravo cjenovnu (ne)konkurentnost.


Unatoč svemu tome, guverner Boris Vujčić nedavno je sumirao kako HNB u 2022. očekuje bolju sezonu nego 2021., iako će, dakle, biti teže ostati konkurentan.


Treba dodati i da je HNB nedavno opet povisio očekivanja za rast BDP-a u 2021., koji bi, po njima, trebao rasti gotovo 11 posto (ranije prognoze bile su nešto manje), stoga smo očekivali i revidiranu, još višu prognozu za prihode od turizma na razini cijele godine.


No, iz HNB-a ostaju, kako je navedeno, pri očekivanjima turističke potrošnje od oko 87 posto prihoda iz 2019., bez obzira što je treći kvartal ove godine malo i premašio prihode iz trećeg kvartala 2019., i to zbog nešto slabije izvedbe u prvom i drugom kvartalu, te bez obzira na posezonu koja je ušla i u listopad.


To znači da se ova zadnja revizija rasta BDP-a naviše ne oslanja toliko na izvoz usluga, već na osobnu potrošnju, te izvoz roba koji je također porastao te se upravo očekuje njegov značajan doprinos u 2022.