
Foto M. MIJOSEK
Ono što austro-ugarska nije uspjela završiti prije više od 100 godina, najzad ovim potpisivanjem ulazi u posljednju fazu uvodeći nas u radove rekonstrukcije lukobrana
povezane vijesti
U Muzeju suvremene umjetnosti Istre danas je održana svečanost potpisivanja ugovora o izvođenju radova “Rekonstrukcije lukobrana u luci Pula” – dugoočekivanog projekta od iznimnog značaja, ne samo za Grad Pulu, već i za cijelu Istarsku županiju.
Ugovor su potpisali ravnatelj Županijske lučke uprave, Dalibor Brnos, član Uprave Pomgrad Inženjering d.o.o. Nikša Musulin i članica Uprave Pomgrad Inženjering d.o.o. Gordana Jaszenovits. Projekt je od strateške važnosti za cijeli pulski zaljev, a njime se rekonstruira 1.200 metara i dograđuje 145 metara lukobrana. Pored povećanja maritivne sigurnosti luke i zaštite grada od visokih valova i potencijalnih poplava, zahvat će svakako doprinijeti povećanju teretnog i putničkog prometa unutar luke, ali i potaknuti nove investicije.
(Snimio Milivoj Mijošek)
Ono što austro-ugarska nije uspjela završiti prije više od 100 godina, najzad ovim potpisivanjem ulazi u posljednju fazu uvodeći nas u radove rekonstrukcije lukobrana. Projekt je to koji čuva nasljeđe, jača povezanost s morem i gradi temelje budućnosti u kojoj Pula ostaje sigurna luka svoga zaljeva, moglo se čuti na današnjem potpisivanju.
Uvodno izlaganje o pulskom lukobranu održao je ravnatelj Povijesnog i pomorskog muzeja Istre Graciano Kešac koji je napravio kratku povijesnu šetnju na ovu temu, ukazavši na značaj projekta; u kulturno-povijesnom smislu te u smislu infrastrukturnog značaja normalnog funkcioniranja pulske luke.
– Radovi su počeli 1910. godine, a to je tada bio jedan od najvećih takvih, sličnih poduhvata koji su se održavali na Sredozemlju. Prva je faza bila priprema morskog dna, čišćenje kompletne trase kojom se lukobran trebao protezati, a u radovima je sudjelovao veliki broj ronioca. Plan je obuhvaćao 1.220 metara širine, a dubina se protezala od 21 do 36 metara lokobrana. Vrijednost je bila šest milijuna kruna i to je bila najveća investicija autrougarske ratne mornarice, otkrio je neke od zanimljivosti Kešac poželjevši na kraju da projekt posluži svojoj prvotnoj svrsi – zaštiti luke od vremenskih nepogoda, a da nam budućnost nikad ne donese potrebu njene obrambene, vojne funkcije.
(Snimio Milivoj Mijošek)
Prisutnima se obratio vidno zadovoljan župan Istarske županije Boris Miletić, koji nije mogao ne podsjetiti koliko se dugo vremena o ovom projektu govorilo kao o iznimno važnim za ovaj kraj.
– Prošlo je dosta godina, a ulaskom u EU, Hrvatskoj su se otvorile neke mogućnosti koje do tada nismo imali. Zahvaljujem Ministarstvu mora, prometa i infrastrukturu koje je koje je prepoznalo značaj ovoh projekta i dalo punu podršku te čestitka ravnatelju Županijske lučke uprave Pula i njegovom timu na apliciranju, kandidiranju te u konačnici, ostvarenju ovog cilja. Jedan je to od rijetkih projekata koje austrougarska u našem gradu nije uspjela završiti, a možemo samo zamisliti što bi s gradom bilo da lukobrana nije bilo. Od osnutka Istarske županije, ovo je financijski najvrijedniji projekt kojeg ćemo provesti, a prvi do toga je Opća bolnica Pula, u značajno manjem iznosu, rekao je župan Miletić.
Ništa manje zadovoljan bio je i gradonačelnik Grada Pule Peđa Grbin koji se nadovezao na svog prethodnika i konstatirao kako je, iako projekt komunicira rekonstrukciju, stvarnost ta da ćemo do kraja desetljeća privesti kraju projekt koji je započeo davne 1910. godine.
(Snimio Milivoj Mijošek)
– Neuobičajeno je da dovršavamo nešto što je započelo prije 115 godina. Važan je to projekt za sigurnost i nadam se da ćemo projekt čim prije privesti kraju jer je to za grad, regiju i Hrvatsku velika stvar, poručio je gradonačelnik.
Voditelj Službe za strateško planiranje i razvoj projekata, Uprava za EU fondove i strateško planiranje, Ministarstva mora, prometa i infrastrukture Marko Boban rekao je kako činom potpisivanja prelazimo iz faze prepreme u fazu konkretne realizacije jednog od najznačajnijih infrastrukturnih zahvata na ovom području. Projektom će se osigurati moderna i sigurna lučka infrastruktura. Svjesni smo njegovog širokog značaja oko jačanja otpornosti luke na klimatske promjene i nepovoljne vremenske uvjete na koje nailazimo, a on pridonosi i gospodarskom razvoju kompletnog priobalnog područja, rekao je Boban.
Ovaj je projekt zasigurno na listi prioriteta od samog osnivanja Županijske lučke uprave, sredstva su osigurana, a posao je pred nama. Nakon što je uspješno aplicirano na natječaj, nakon postupaka javnih nabava, nema više nikakvih prepreka za početak radova, istaknuto je.
(Snimio Milivoj Mijošek)
– Naš prioritet bio je odabir kvalitetnog izvođača s potrebnim resursima i referencama kako bi radovi bili izvedeni kvalitetno, u zadanim vremenskim i financijskim okvirima. Uvjereni smo da će ovaj projekt značajno unaprijediti sigurnost i funkcionalnost luke Pula te da će ona dobiti novu razinu zaštite od nevremena i poboljšati uvjete za sve putnike, teretni promet i nautičare, izjavio je ravnatelj ŽLU Pula Dalibor Brnos, zahvalivši cijelom svom timu.
Za posao će se koristiti 120 tisuća kubika kamena, devet tisuća kubika iskopa koji se mora deponirati, 22 tisuće kubika betona na licu mjesta, 820 komada betonskih elemenata – ukupnog volumena devet tisuća kubika te 620 tona armature. Te je brojke iznio član Uprave Pomgrad Inženjering d.o.o. Nikša Musulin koji ustvrdio kako još nisu potpuno svjesni težine projekta i njegova značaja, ali da se obvezuju da će sve učiniti da ga završe u traženoj kvaliteti i u rokovima koji su propisani.
Svečanost potpisivanja ugovora nastupom su uveličali izvođači koncepta: “Žive slike austro-ugarske Pule”, pjesmom i svirkom – Elis Lovrić, a program je vodio Daniele Sponza.
(Snimio Milivoj Mijošek)
Pojedinosti projekta
Projekt uključuje rekonstrukciju postojećeg lukobrana u duljini 1.200 metara i dogradnju zida lukobrana te će nakon radova njegova širina biti 8,5 metara, za razliku od postojećih sedam metara.
Visina će biti 10 metara; dva metra iznad razine mora. Projekt je težak 26.866.985,00 eura, uključujući PDV, a bespovratna sredstva iznose 18.310.196,80 eura. Istarska županija sufinancira projekt s 15 posto, u iznosu od 3.200.000,00 eura, dok Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture sufinancira projekt s 5.000.000,00 eura. Radovi će se odvijati do 31. svibnja 2027. godine.
(Snimio Milivoj Mijošek)