GOSPODARSKA SURADNJA

Njemačka kineskom brodarskom divu Coscu odobrila kupnju udjela u hamburškoj luci: Odluka podijelila Scholzovu vladu

Hina

Reuters

Reuters

Kineska kompanija željela je kupiti udio od 35 posto, ali vlada ga je odlučila smanjiti kako Cosco ne bi imao utjecaja na upravljanje ni na strateške odluke.



BERLIN – Njemačka vlada odobrila je u srijedu kineskom brodarskom divu Coscu kupnju 24,9 posto udjela u jednom od tri terminala logističke tvrtke HHLA u luci u Hamburgu, ali odluka je izazvala podjele u vladajućoj koaliciji, tvrde izvori.


Kineska kompanija željela je kupiti udio od 35 posto, ali vlada ga je odlučila smanjiti kako Cosco ne bi imao utjecaja na upravljanje ni na strateške odluke.


Njemačka logistička kompanija HHLA željela je 35-postotnim udjelom vezati dugogodišnjeg brodarskog klijenta za luku u Hamburgu u uvjetima oštre međunarodne konkurencije.




No, vlada je sumnjičava prema ulaganjima kineskih državnih tvrtki, a ministar gospodarstva Robert Habeck bio je među političarima koji su izjavili da bi Njemačka trebala izbjegavati kineska ulaganja u važnu infrastrukturu ako je to moguće.


Njemačko ministarstvo vanjskih poslova sročilo je bilješku o vladinoj sjednici, koja dokumentira njegovo protivljenje ulaganju kineske kompanije, a pridružilo su mu se još pet ministarstava, uključujući i ministarstvo gospodarstva, rekli su izvori za Reuters.


Ulaganje “nesrazmjerno pojačava strateški utjecaj Kine na njemačku i europsku transportnu infrastrukturu i ovisnost Njemačke o Kiini”, stoji u bilješci ministarstva vanjskih poslova koju je Reuters dobio na uvid.


Ministarstvo vanjskih poslova u bilješci ukazuje na “značajne rizike koje donosi utjecaj odnosno kontrola Kine nad dijelovima europske transportne infrastrukture. Kina istodobno ne dopušta Njemačkoj udio u kineskim lukama”, dodaje se.


‘Ne’ ovisnosti o Kini

“Kupnja udjela kontejnerskog terminala Tollerort u hamburškoj luci od kineske državne kompanije Cosco proširuje strategijski utjecaj Kine na njemačku i europsku infrastrukturu te nesrazmjerno povećava njemačku ovisnost od Kine”, stoji u protokolu njemačkog ministarstva vanjskih poslova, koje su u vladi preuzeli Zeleni.


Prema informacija iz vladinih krugova, i neka ministarstva koja su u rukama koalicijskog partnera Liberalno-demokratske stranke (FDP), jednako kao i ministarstvo gospodarstva i ministarstvo vanjskih poslova, na čijem su čelu ministri iz redova stranke Zeleni, pokazala su neslaganje s odlukom njemačke vlade da dopusti kineskoj državnoj kompaniji da preuzme udjel kontejnerskog terminala.


Njemačka vlada je na svojoj redovitoj sjednici srijedom odlučila kompaniji Cosco odobriti kupnju udjela od 24,9 posto kontejnerskog terminala Tollerort.


Time što je u konačnici smanjen udjel, koji je prema prvotnom prijedlogu trebao biti 35 posto, onemogućeno je da tvrtka Cosco imenuje članove upravnog odbora te da odlučuje o strateškom usmjerenju tvrtke, tj. ona nema prava veta na odluke o poslovnim smjernicama. Kod udjela ispod 25 posto također nije potrebna provjera parlamentarnih odbora.


Ministar gospodarstva Robert Habeck (Zeleni) rekao je, aludirajući na njemačku ovisnost o ruskom plinu, kako se ne smiju dopustiti “nove ovisnosti” o stranim režimima.


I demokršćanska oporba također se usprotivila ulasku kineskih državnih kompanija u osjetljive infrastrukturne projekte kao što je kontejnerski terminal Tollerort.


“Nakon odobravanja ruske agresije na Ukrajinu i posljednjeg kongresa komunističke partije Kine pitanje je smijemo li ovakvoj jednoj zemlji dopustiti pristup kritičnoj infrastrukturi”, rekao je predsjednik Kršćansko- demokratske unije Friedrich Merz.


Njemački kancelar Scholz, koji početkom studenog putuje u Kinu, cijelo je vrijeme opravdao ovo kinesko sudjelovanje govoreći kako se ne radi o “cijeloj hamburškoj luci”.


Scholz je prije ulaska u njemačku vladu godinama obnašao dužnost gradonačelnika Hamburga.

Poslovni list Handelsblatt objavio je prošlog tjedna da je Europska komisija u proljeće upozorila Njemačku na moguće štetne posljedice ulaganja kineske brodarske kompanije COSCO u luku Hamburg.


Prema Handelsblattu, EU je upozorio Berlin da bi zeleno svjetlo moglo Kini osigurati pristup osjetljivim informacijama o poslovanju.


Kancelar Olaf Scholz priželjkuje pak kinesko ulaganje u luku u Hamburgu čiji je bio gradonačelnik, naročito uoči skorog posjeta Kini.


Vladin glasnogovornik otklonio je u srijedu vezu između kancelarovog posjeta Kini i zelenog svjetla kineskom ulaganju, naglasivši da je odluka o Coscu morala biti donesena do kraja mjeseca.


Glasnogovornica kineskog ministarstva vanjskih poslova Wang Wenbin rekla je u srijedu da se Peking nada da će “relevantni akteri racionalno gledati na pragmatičnu suradnju Kine i Njemačke (i) da će zaustaviti neutemeljene špekulacije”, ne navodeći detalje.


Zagovornici ulaganja smatraju pak da će Hamburgu omogućiti da drži korak s konkurentskim lukama koje također žele privući kinesku trgovinu. Cosco u nekima već ima vlasničke udjele, podsjećaju.


Cosco nije odmah odgovorio na zahtjev da komentira odluku. Izvor u njemačkoj vladi rekao je da je kineska tvrtka pristala na izmijenjenu transakciju.


HHLA, koja je u većinskom vlasništvu grada Hamburga i jedan je od glavnih korisnika hamburške luke, nije imala komentara na vladinu odluku.