SVE ZBOG PANDEMIJE

Modni brendovi se povlače iz Azije: Talijanski Benetton proširuje proizvodnju u Hrvatskoj

Hina

Reuters

Reuters

Talijanski Benetton već proširuje proizvodnju u Hrvatskoj, Srbiji, Turskoj Tunisu i Egiptu i do kraja iduće godine planira prepoloviti kapacitete u Aziji, rekao je izvršni direktor kompanije Massimo Renon.



MILANO – Modni brendovi promijenili su način poslovanja u pandemiji covida 19, napuštajući globalne nabavne lance i jeftine proizvodne centre u Aziji, možda i na dulje vrijeme, a nova im je proizvodna lokacija Mediteran.


Talijanski Benetton već proširuje proizvodnju u Hrvatskoj, Srbiji, Turskoj Tunisu i Egiptu i do kraja iduće godine planira prepoloviti kapacitete u Aziji, rekao je izvršni direktor kompanije Massimo Renon.


Njegovi planovi pružaju uvid u računicu koja stoji iza trenda u velikom dijelu industrije nakon što su preopterećeni opskrbni lanci podigli troškove i produljili rokove isporuke, potkopavajući poslovni model iz prethodnih 30 godina.




“Strateška je odluka imati veću kontrolu nad proizvodnim procesom, ali i nad troškovima transporta”, tumači čelnik talijanske modne kuće, dodajući da je grupa već ove godine izmjestila više od 10 posto proizvodnje iz zemalja poput Bangladeša, Vijetnama, Kine i Indije.


“Danas kontejner za otpremu koji je prije koštao 1.200-1.500 dolara može koštati od 10 do 15 tisuća dolara, a datum isporuke nije siguran”, objašnjava čelnik Benettona.


Nestašica brodova


Udeseterostručeni troškovi pomorskog prijevoza posljedica su nedostatka raspoloživih brodova, koji su velikim dijelom mirovali u pandemiji, i sve veće potražnje, rekao je.


Iako su troškovi proizvodnje u Vijetnamu i Bangladešu još uvijek 20 posto niži nego u mediteranskim zemljama, tu prednost neutraliziraju dulji rokovi isporuke zbog zastoja u opskrbi.


“Zbog manjka brodova prosječni rokovi isporuke iz Azije protegnuli su se s nekadašnjih četiri do pet mjeseci na današnjih sedam do osam”, dodao je.


Usporedbe radi, kada proizvodite odjeću u Egiptu, vrijeme isporuke u skladišta i trgovine u Europi može se skratiti na dva ili dva i pol mjeseca, rekao je Renon.


U slučaju odjeće od vune, koju Benneton proizvodi u Hrvatskoj i Srbiji, trebat će možda samo četiri do pet tjedana, dodao je.


Zato kompanija planira povećati proizvodnju u Hrvatskoj, Srbiji i u Tunisu, objašnjava, dok u Egiptu i Turskoj surađuje s dobavljačima.


Brža reakcija


Proizvođači koji odluče premjestiti proizvodnju bliže tržištima vjerojatno neće u bliskoj budućnosti mijenjati strategiju, s obzirom na novac uložen u novi model.


Novi izvršni direktor Hugo Bossa Daniel Grieder rekao je u rujnu kako očekuje da će u budućnosti više robe proizvoditi bliže prodajnim lokacijama.


Tvrtka ima svoj proizvodni pogon u Turskoj, dijelove cipela proizvodi u Italiji, a odijela po mjeri u svom sjedištu u njemačkom Metzingenu.


“Značajno ćemo proširiti te lokacije jer će nam to, između ostalog, omogućiti da brže reagiramo na trendove i da budemo fleksibilniji kada iskrsnu zastoji u opskrbi”, rekao je Grieder za Manager Magazin.


“To je prava konkurentska prednost”, zaključio je.


Zračni prijevoz  


Kanadski proizvođač sportske odjeće Lululemon u rujnu je objavio da radi na izmještanju proizvodnje iz Vijetnama gdje god je to moguće, uz pojačanu upotrebu zračnog transporta i prioritetni status proizvodnje za ključne jesenske stilove kako bi ublažio probleme u lancu opskrbe.


I američki proizvođač odjeće Gap ulaže u zračni transport kako bi riješio problem kašnjenja isporuka zbog zastoja u opskrbi i zatvaranja tvornica u azijskim zemljama.


Maloprodajne tvrtke uglavnom planiraju koristiti opciju zračnog transporta za manje i skuplje proizvode, poput odjeće, računala i modnih dodataka, te manje opreme za kućanstvo, pokazali su podaci istraživačke tvrtke Cargo Facts.


Troškovi rada i kvaliteta


Na povratak industrije iz Azije utječu i drugi čimbenici.


Glavna prednost regije bili su svojedobno niski troškovi proizvodnje, ali nju su i prije pandemije počeli nagrizati sve veći troškovi rada.


U četiri godine prije pandemije realne su plaće u svijetu porasle između 1,6 i 2,2 posto, a njihov je rast u azijsko-pacifičkim i istočnoeuropskim regijama nadmašio rast u ostatku Europe i Sjeverne Amerike, prema Globalnom izvješću o plaćama 2020/2021 Međunarodne organizacije rada.


Čelnik Benettona izdvaja i promjenu sklonosti kupaca, koji po njegovim riječima danas daju prednost kvaliteti pred cijenom.


“Čini se da je utrka među proizvođačima odjeće tko će proizvesti po nižoj cijeni pala u drugi plan. Potrošači su svjesniji kvalitete i žele da im odjeća traje duže”, rekao je.