SIGURNOST PROMETA

Mijenja se Zakon: Više neće biti vožnje električnih romobila bez kacige, niti “brze” vožnje

P. N.

Fotografije: Sergej Drechsler, Vedran Karuza

Fotografije: Sergej Drechsler, Vedran Karuza

Vozači romobila uskoro će se morati prilagoditi novim pravilima u prometu. Brusi se novi zakon o prometu prema kojemu će se električnim romobilima moći voziti isključivo biciklističkim stazama.



Izmjenama Zakona o sigurnosti prometa na cestama definirat će se nove kategorije vozila. Među njima su i sve popularniji električni romobili, koji će ubuduće, umjesto u svojstvu pješaka, u prometu imati prava i obveze biciklista. Svi oni morat će se prilagoditi zakonskim novitetima među kojima će biti obvezno nošenje zaštitne kacige pri vožnji. Romobilisti zbog toga negoduju, smatraju da je obvezna upotreba zaštitnih kaciga za njih nepremostiva zapreka, javlja HRT.


Fran Bijelić se svakodnevno koristi električnim romobilom. Praktičan mu je, ekonomičan i ekološki prihvatljiv. Za njega nema dvojbe kuda romobilist treba voziti.


– Uglavnom smiju se voziti na biciklističkim stazama, odnosno na kolniku da ne ugrožavaju promet cestovnih vozila i da ne ugrožavaju promet pješaka, rekao je.




No vozači romobila uskoro će se morati prilagoditi novim pravilima u prometu. Brusi se novi zakon o prometu prema kojemu će se električnim će romobilima moći voziti isključivo biciklističkim stazama.


– Po našem mišljenju, bilo je krajnje vrijeme da se nešto napravi, ali s obzirom na to da nemamo dovoljno biciklističke infrastrukture, napravljen je kompromis od strane MUP-a, a to je da električni romobili u koriste u prvom redu biciklističke površine, smatra Danijel Posavec, voditelj poslova Prometne policije u PU varaždinskoj.


Ako pak biciklističkih staza ili trakova nema, romobilisti će se moći kretati i u pješačkoj zoni, ali jednako brzo odnosno sporo kao pješaci.


– Do sada smo električne romobile u prometu tretirali kao pješake, jer složit ćete se sa mnom da oni nisu u istoj situaciji kao pješaci, da i oni razvijaju određene brzine i samim time su za njih opasnosti u prometu veće, kaže Posavec.


Postavlja se pitanje hoće li vozači električnih romobila biti dovoljno sigurni na biciklističkim stazama, koje su najčešće na samom kolniku.


– Naše je mišljenje da je suživot vozača romobila, pješaka i biciklista moguć pod uvjetom da se romobilisti kreću prilagođenim brzinama kretanja, a to znači ne brže od čovječjeg hoda, dodao je Posavec.


Zakonski novitet bit će i obaveza nošenja kacige.


– S tim se slažem i mislim da je to stvarno u redu jer pad s romobila je puno opasniji nego pad s bicikla, smatra Bijelić.


Varaždinci imaju na raspolaganju najam 150 električnih romobila. Tvrtka koja pruža uslugu već sada u središtu grada putem GPS-a ograničava brzinu kretanja. Pitanje je kako, osim kažnjavanjem, kontrolirati one koji voze nogostupima, parkovima ili drugim pješačkim zonama.


– GPS, naravno, ne može vas locirati točno jeste li pola metra lijevo ili desno, ali nastojat ćemo se potruditi da sve zone i sva područja, pogotovo koje koriste slijepi i slabovidni, da takve zone ograničimo i brzinom, ali i zabranimo parkiranje na takvim mjestima, rekao je Ivan Begović, menadžer u prodaji romobila.


Vezano uz skorašnju obavezu nošenja kaciga, pružatelji usluga za najam, kažu, nemaju mogućnosti, prije svega iz higijenskih razloga. Istovremeno napominju da je kaciga samo jedan od faktora sigurne vožnje.


– Prije svega preventiva, kao što ste rekli, da educiramo ljude o vožnji romobila, mi u boltu razvijamo i sustave protiv proklizavanja i tandemske vožnje, sve što doprinosi zapravo sprečavanju same nesreće. imamo i osiguranja i sve to skupa je puno efikasnije od stavljanja samih kaciga na glavu, dodao je Begović.


Novim će se pravilima trebati prilagoditi svi, od biciklista i romobilista, do vozača motornih vozila. Umjesto kazne od 300 kuna, mudrije je uložiti u edukaciju i prevenciju.