SPREMNI ZA SVE OPCIJE

Martina Bienenfeld: Grinch nije ukrao zagrebački Advent! Pa, pogledajte samo što sve nudimo ove godine

Siniša Pavić

Photo: Goran Stanzl/PIXSELL

Photo: Goran Stanzl/PIXSELL

Ovogodišnji Advent pripremili smo na način da ima svoje »rezervne opcije«, ukoliko nam pandemija pomrsi račune. Naime, svi programi su složeni fleksibilno tako da se, u slučaju pooštravanja mjera, koncerti ili predstave mogu u svakom trenutku prebaciti u virtualan oblik, putem livestreama, a isto tako, ukoliko bude potrebe, mogu se i otkazati.



Paljenjem prve adventske svijeće započeo je jučer nadaleko poznat i nagradama ovjenčan zagrebački Advent. Ili, kako je to nedavno primijetio prvi čovjek zagrebačke Gradske skupštine Joško Klisović, sada je posve jasno da Grinch nije ukrao Advent.
Koliko ga je bilo teško organizirati u ovo pandemijsko vrijeme i što posjetitelje na ovogodišnjem Adventu čeka, pitali smo direktoricu Turističke zajednice grada Zagreba Martinu Bienenfeld.


Grinch nije ukrao Advent, no kako ga je bilo pripremati dok ste, dok smo, suočeni s činjenicom da lanjskog praktički nije ni bilo i da je pandemija još uvijek tu? Što se sve, narodski rečeno, čovjeku mota po glavi, koji sve scenariji?


– Jedna od riječi koje su se uvriježile u zadnje dvije godine među ljudima, a koja daje najbolji odgovor na vaše pitanje je – »izazovno«. Naime, prošla godina, pa tako i sam Advent, odvijali su se u, po svim parametrima, izvanrednim okolnostima, no 2020. nas je naučila da moramo biti spremni na sve situacije i da moramo moći reagirati »ad hoc«. Tako smo i pripremali ovogodišnji Advent koji ima svoje rezervne opcije, ukoliko nam pandemija pomrsi račune.


Nema mjesta tuzi


Koliko je pandemija diktirala ovogodišnji izgled Adventa? Neke znane lokacije su otpale, neke su nove, 15 lokacija i ne čini se malo, a opet nema tu, primjerice, klizališta za koje pretpostavljam da vam je možda i ponajviše žao.


– Moramo biti realni i prihvatiti situaciju u kojoj se nalazimo, stoga smo s Hrvatskim zavodom za javno zdravstvo usuglasili i poseban epidemiološki okvir za adventske manifestacije. Pandemija je i dalje prisutna te na taj način utječe na organizaciju događanja i aktivnosti, stoga mjesta tuzi nema, pogotovo jer je ovogodišnji Advent raskošniji i sadržajniji od lanjskoga. Čak 11 lokacija u Donjem gradu i četiri u Gornjem su uređene božićnim dekoracijama, a na nekima su predimenzionirane igračke kojima evociramo uspomene na djetinjstvo i promičemo tradiciju. Ako situacija dopusti, planirani su tijekom prosinca koncerti na otvorenim i u zatvorenim prostorima, a mislili smo i na naše najmlađe koji će isto tako moći uživati u predblagdanskom zagrebačkom ozračju.


Centralna tema ovogodišnjeg Adventa su igračke. Pritom ste praktički iz zaborava izvukli neke domaće tvornice igračaka. Igračka se čini podosta logičnim izborom, treba nam veselja, ako ne i dječjeg pogleda na svijet.




– Igračke su inspiracija i lajtmotiv ovogodišnjeg Adventa jer želimo promicati i očuvati kulturnu baštinu povezanu s hrvatskim kulturnim nasljeđem. Ne postoji veliko ili malo dijete koje Božić neće asocirati na ushićeno otvaranje poklona i osjećaj neizmjerne sreće kad unutra ugleda novu igračku koju je toliko željno iščekivalo. Toga se s radošću prisjećaju brojni naraštaji koji su se igrali s igračkama proizvedenima u srcu Zagreba. Naime, tvornica igračaka Biserka, koja je imala licencu za proizvodnju Disneyjevih igračaka, dio je mnogih sretnih uspomena otvaranja poklona na Božićno jutro. Pridodajmo tome igračke tvornice TIK-TIK ili Vavrine ručno rađene igračke, čupavog i plišanog zeku, mačka ili lisca i točno možemo zamisliti osmijehe na dječjim licima. Igračke nas vraćaju u djetinjstvo i s njima stvaramo uspomene koje vežemo uz radosno adventsko raspoloženje.


Digitalni nomadi

U prosincu nas čeka i Tjedan digitalnih nomada kojima je, navodno, Zagreb jedna od najpoželjnijih destinacija. Što to privlači digitalne nomade, ili još bolje, kako ih i više privući?
– U prosincu nas očekuje okupljanje digitalnih nomada kroz zajedničko druženje pod nazivom Digital Nomad Jolly Wrap Up kojim ćemo zaključiti naš Ambassador program pokrenut nakon iznimno uspješnog Tjedna digitalnih nomada Zagreb u lipnju. Kroz Ambassador program naš je grad ugostio digitalne nomade iz Južnoafričke Republike, Singapura, SAD-a, Izraela, a u prosincu nam stiže gošća iz Poljske. Cijelo događanje u prosincu zamišljeno je kao druženje i razmjena iskustava kroz tri dana s mogućnošću sudjelovanja u Advent Run utrci koja ove godine ima i humanitarnu notu, a to je podrška udruzi za podršku ženama oboljelim od raka »Nismo same«. Upravo je prosinac pravo vrijeme kada smo više okrenuti brizi za naše najdraže pa će tako i naš Advent, kroz nekoliko programa, imati upravo tu humanitarnu stranu. Digitalni nomadi u Zagreb privlače brojne pogodnosti koje naš grad nudi – od zagrebačkih smještajnih kapaciteta, parkova, coworking prostora, kao i kvaliteta života, sigurnost i atmosfera po kojoj ga prepoznaju i posjetitelji iz cijelog svijeta. Prednosti Zagreba također su mogućnosti odmora i rekreacije, kao što su otkrivanje grada i okolice biciklom, otvorenost i prijateljsko ophođenje domaćeg stanovništva, blizina te odlična prometna povezanost s poznatim turističkim odredištima na moru. Pritom je važno reći da je Hrvatska među prvim zemljama koja je zakonski regulirala poslovanje digitalnih nomada, uključujući i činjenicu da ovdje mogu boraviti do godinu dana.
Razvijanje sadržaja za digitalne nomade od iznimnog je turističkog značaja za grad Zagreb jer su digitalni nomadi iznimno aktivni gosti koji sve svoje slobodno vrijeme koriste za istraživanje destinacije, što ima direktno pozitivan učinak na različite oblike turističke ponude poput gastronomske, kulturne, ponude događanja i sličnih. Uz navedeno, sami nomadi odlični su promotori destinacija koje posjećuju, a to se najviše očituje kroz njihovu aktivnost na društvenim mrežama i digitalnim zajednicama nomada. Također, nomadi svoja putovanja ostvaruju tijekom cijele godine, što pozitivno utječe na razvoj destinacije kao cjelogodišnjeg odredišta.

Što biste izdvojili od ovogodišnjeg programa, koje lokacije, koncerte, programe?


– Istaknula bih novosti ovogodišnjeg Adventa, a to su: Advent u Ladu, Christmas Garden u Akademiji likovnih umjetnosti, Adventovo na Katarincu, Zagreb Jingle Mingles, Obrtnički Advent te Advent u zagrebačkim hotelima. Ovim putem bih i zahvalila našim partnerima što su se stvarno potrudili napraviti sjajne programe kojima zajedno pričamo jednu lijepu adventsku priču. Isto tako, od 15 uređenih lokacija, imamo i šest novouređenih u Donjem gradu, a to su: Trg J.J. Strossmayera, Prolaz Oktogon, Trg Mažuranića, dvorište Akademije likovnih umjetnosti, Prolaz Matice hrvatskih obrtnika i Tunel Grič. Više o cjelokupnoj ponudi dostupno je na službenoj stranici Adventa Zagreb: www.adventzagreb.hr.


Martina Bienenfeld
Foto Davor Kovačević


Sada već opjevanih adventskih kućica ove godine je manje. Gradonačelnik Zagreba Tomislav Tomašević je iznio podatak kako će se od 70 kućica uprihoditi tri milijuna i 300 tisuća kuna, dok je 2019. od 220 kućica Grad uprihodio 900 tisuća kuna. Kako komentirate tu računicu?


– O postavljanju kućica na javnim površinama tijekom cijele godine, pa tako i tijekom Adventa, odlučuje i nadležan je Grad Zagreb. Iz nadležnosti Grada Zagreba proizlazi generiranje prihoda i naplata naknada za dodjelu javnih površina i/ili postavljanje objekata, sukladno pravilima i odlukama nadležnih gradskih tijela i Gradske skupštine Grada Zagreba. U odnosu na 2019. godinu došlo je do promjene načina organizacije, stoga su i sami prihodi drukčiji.


Zadovoljni suradnjom


Zagreb ima novog gradonačelnika. Jeste li zadovoljni suradnjom, njegovim poimanjem važnosti Adventa, potporom? Je li promjena na čelu Grada promijenila išta što se tiče vašeg posla?


– U TZGZ-u smo posebno zadovoljni suradnjom s Gradom Zagrebom, nadležnim tijelima gradske Uprave i gradonačelnikom Tomaševićem. Gradonačelnik, kao predsjednik TZGZ-a, podupire naše projekte, a to se posebno vidi kroz suradnju na Adventu Zagreb 2021. koji, kao sveobuhvatan projekt, uključuje razne gradske urede i institucije, npr. Gradski ured za gospodarstvo, energetiku i zaštitu okoliša, Gradski ured za kulturu, podružnice Zg Holdinga – Čistoću, Komunalno, Zrinjevac, itd. Planove za revitalizaciju ponude razvijamo te očekujemo daljnji nastavak suradnje s regulacijom i smirivanjem epidemiološke situacije.


Dosta se pisalo o gastroponudi, opet zbog manje kućica. Ruku su čini se dobrano dali zagrebački ugostitelji. Što nam donosi program Jingle Mingels u tom gastrosegmentu?


– Za razliku od lani, ove se godine Advent Zagreb održava i s ugostiteljskom i suvenirskom, odnosno prigodnom prodajom. Kroz projekt Jingle Mingles ostvarili smo suradnju sa zagrebačkim ugostiteljima koji su pripremili bogat izbor prigodne hrane i pića, a svi detalji dostupni su na službenoj stranici zagrebmingles.hr. Isto tako, Advent je vrijeme kad i zagrebački hotelijeri ponosno ukrašavaju svoja pročelja i interijere, kreiraju posebne adventske pakete, a na njihovim se pomno osmišljenim blagdanskim menijima nalazi tradicionalna hrana i piće koju mogu kušati kako strani, tako i domaći posjetitelji.


Online Advent


Novost je, koliko znam, i to da će se u Adventu moći uživati iz vlastite kuće, virtualno.


– Tako je, dio programa Adventa Zagreb dostupan je i virtualno, tj. za one koji ne mogu biti s nama osigurali smo online prijenose na našim društvenim mrežama. Osim toga, skrenula bih pažnju i na besplatnu aplikaciju Equinox XR pomoću koje je, putem pametnih telefona, moguće u proširenoj stvarnosti (AR) zaigrati adventsku igru otkrivanja, sakupljanja i virtualnog darivanja legendarnih hrvatskih igračaka. Naime, unutar aplikacije korisnici mogu, kroz tzv. »unboxing« igru, otkrivati i skupljati igračke postavljene na 10 lokacija u gradu. Nakon što igračke pronađu, korisnici ih mogu ponijeti sa sobom i samostalno ih, koristeći aplikaciju, postaviti u proširenu stvarnost na bilo kojoj lokaciji na svijetu te na taj način dijeliti radost darivanja.


Odlučili ste se za promociju na 16 stranih tržišta? Kojima, zašto i koliko gostiju očekujete? Kolikom se broju posjetitelja, zapravo, nadate?


– Promocija i jest naša osnovna zadaća, a Advent Zagreb promoviramo u većini europskih zemalja te SAD-u putem online i offline kanala. Osmislili smo i posebnu promociju u sklopu Svjetske izložbe EXPO Dubai, a ostvarili smo našu tradicionalnu promotivnu suradnju s Croatia Airlinesom, Turkish Airlinesom te HŽPP-om s kojima smo osigurali posebne cijene karata za posjet zagrebačkom Adventu. Odabir tržišta oglašavanja je usklađen sa statistikama dolazaka i noćenja, zatim pregledom naših web stranica te interesom preko društvenih mreža, kao i iskustvima prethodnih godina. Također, posebna se pažnja posvećuje tržištima koja nam tradicionalno gravitiraju, a nalaze se u našem neposrednom okruženju. Svake se godine, a pogotovo u situaciji uzrokovanoj koronavirusom, prate trendovi putovanja te se tržišta određuju, a promotivne aktivnosti prilagođavaju sukladno aktualnoj situaciji. Što se očekivanja tiče, očekujemo više gostiju nego prošle godine prvenstveno iz naših susjednih zemalja te, naravno, Hrvatske.


Ožiljci potresa


Ožiljci potresa se još itekako vide, pandemija ne kani stati. Kako je u svemu tome prošao zagrebački turizam!? Gostujući na Radio Sljemenu kazali ste da je Zagreb ipak prošao bolje od ostatka Europe što se brojki u pandemiji tiče, baš kao i to da je dobra i duga sezona na Jadranu zalog dobre turističke žetve i u Zagrebu?


– Pandemija, ali i potresi u Zagrebu, ostavili su traga na mogućnostima organizacije pojedinih događanja, kao i na radu pojedinih kulturnih institucija, no, u koordinaciji s Gradom i našom turističkom industrijom, nastojimo naći rješenja za njihovim održavanjem na način i u obliku prilagođenom zadanim uvjetima. Što se rezultata tiče, trenutno smo na 51 posto rezultata po ostvarenim noćenjima u odnosu na 2019. godinu, što je u skladu s našim očekivanjima. Iz perspektive turističkog tržišta i to, kako iz odmorišnog, tako i iz poslovno-kongresnog segmenta, vidimo postepeni oporavak te me raduje vidjeti velik interes za Zagreb za 2022. godinu.


Pozvali ste građane Zagreba da ukrase svoje balkone, pročelja. Podosta će ove godine ovisiti o ljudima, posjetiteljima, stanovnicima Zagreba, ako ništa drugo, u smislu poštovanja epidemioloških mjera. Vole li se Zagrepčani i Advent dovoljno da ovaj, hibridni Advent, kako ste ga nazvali, bude u konačnici uspješan?


– Prošle godine pokrenuli smo projekt Svjetlost Adventa gdje smo s 10 institucija na Gornjem gradu inicirali ukrašavanje njihovih prozora u blagdanskom duhu, a pozivali smo stanare i sve ostale da postanu dio ove inicijative. Ove godine nastavljamo s tim projektom jer želimo ponovo pokrenuti jednu toplu priču, donijeti pozitivne emocije, kreirati osjećaj zajedništva i, u konačnici, potaknuti naše sugrađane da se uključe i time daju svoj doprinos Adventu. Često ističem da niti jedan projekt ne može zaživjeti ukoliko ga ne prihvate naši sugrađani te je u tom smislu potpora Zagrepčana neupitna. Naime, čim smo predstavili ovogodišnje izdanje, dobili smo puno dobrih i pozitivnih komentara i sada samo molim sve posjetitelje Adventa Zagreb 2021. da se pridržavaju mjera te odgovorno i sigurno uživaju u pripremljenim programima.


Grinch nije ukrao Advent, ali taj nesretni Grinch kao da lebdi i dalje tu negdje iznad nas. Zlu ne trebalo, imate li varijantu B ako se situacija s kovidom u nas, a i šire, pogorša?


– Imamo jer, kao što sam rekla na početku našeg razgovora, pripremili smo ovogodišnji Advent na način da ima svoje »rezervne opcije«, ukoliko nam pandemija pomrsi račune. Naime, svi programi su složeni fleksibilno tako da se, u slučaju pooštravanja mjera, koncerti ili predstave mogu u svakom trenutku prebaciti u virtualan oblik, putem livestreama, a isto tako, ukoliko bude potrebe, mogu se i otkazati.