U BLATU DUGOVA

Kroz osobni stečaj prošlo je 46 tisuća građana, ali spasa nema: Većina nakon bankrota opet potone u blokadu

Jagoda Marić

Photo: Sanjin Strukic/PIXSELL

Photo: Sanjin Strukic/PIXSELL

U više od 120 tisuća prijedloga za jednostavni postupak stečaja dug blokiranih građana bio je 1,47 milijardi kuna, a dug koji je Fina isknjižila bio je 662 milijuna kuna



ZAGREB – Za čak 46.731 građana Hrvatske čiji su računi bili neprekidno blokirani dulje od tri godine, proveden je jednostavni postupka stečaja potrošača, što znači da je za njih na općinskim sudovima stečaj istovremeno i otvoren i zatvoren. Podaci su to za razdoblje od 1. siječnja 2019. godine, od kada je uveden jednostavni postupak stečaja potrošača, pa do petka 25. lipnja, a dobili smo ih od Financijske agencije (Fine) koja je u tom razdoblju općinskim sudovima podnijela ukupno 120.706 prijedloga za jednostavni postupak stečaja potrošača. Riječ je o stečaju potrošača kojeg pokreće sama Fina u slučajevima kad je potrošač u blokadi dulje od tri godine, a glavnica duga mu je do 20 tisuća kuna.


Zatvoreni krug


U slučaju kad potrošač ima imovinu čija je vrijednost deset tisuća kuna ili manje, zakon predviđa da sud po službenoj dužnosti donese rješenje o otvaranju i zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača i da se tim rješenjem potrošača oslobodi od preostalih obveza u odnosu na vjerovnike. Dakle, tako je završilo više od 38 posto prijedloga koje je Fina podnijela sudovima.
U više od 120 tisuća prijedloga za jednostavni postupak stečaja dug blokiranih građana bio je 1,47 milijardi kuna, a dug koji je Fina isknjižila temeljem istovremeno otvorenih i zatvorenih stečajeva bio je 662,18 milijuna kuna.


Očitovanje dužnika

Prije nego što pokrene postupak jednostavnog stečaja potrošača, Fina je dužna tražiti očitovanje dužnika, a oni bi trebali u roku od 15 dana odgovoriti na taj prijedlog. Ako ne odgovore smatra se da su suglasni s pokretanjem tog postupka. U dvije i pol godine Fina je poslala više od 170 tisuće poziva potrošačima na očitovanje, najviše 2019. godine, čak 134 tisuće. Dobila je 52.758 očitovanja, od čega se više od 39 potrošača nije suglasilo s pokretanjem jednostavnog stečajnog postupka.



Jednostavni postupak stečaja potrošača trebao je pomoći građanima koji su u blokadi dulje od tri godine, a imaju dug do 20 tisuća kuna, da konačno odblokiraju račune i započnu novi život.
No, to se za većinu onih koji su prošli taj jednostavni model osobnog bankrota nije dogodilo. Čak 60 posto građana od njih 46.731, za koje je jednostavni postupak stečaja potrošača završen, ima opet blokirane račune zato što kroz osobni bankrot nisu riješili cijeli svoj dug ili zato što su ponovo upali u nevolje, odnosno nakon deblokade računa opet nisu mogli plaćati svoje dugove i netko je ponovo pokrenuo ovrhu.


– U blokadi je 28.201 potrošač za kojega je Fina zaprimila pravomoćno rješenje o zaključenju, odnosno istovremenom otvaranju i zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača. To su potrošači čiji se računi nisu deblokirali po zaprimanju rješenja o zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača i potrošači čiji su računi po zaprimanju rješenja o zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača bili deblokirani, ali su temeljem novozaprimljenih osnova za plaćanje ponovo u blokadi, odgovorili su nam iz Fine.


Rijetke nagodbe


Prije tri mjeseca jednostavni postupak stečaja potrošača bio je otvoren i zatvoren za ukupno nešto više od 42 tisuće građana, a u blokadi je i dalje bilo njih gotovo 23 tisuće. U samo tri mjeseca za oko četiri tisuće povećao se broj završenih jednostavnih postupaka stečaja potrošača, ali za čak pet tisuća povećao se broj građana, koji su i nakon provođenje jednostavnog postupka osobnog bankrota i dalje u blokadi.
Ako se u dvije i pol godine čak 60 posto onih za koje je jednostavni postupak stečaja potrošača proveden nisu riješili ovrha i računi su im i dalje blokirani, očito ni taj model ne pomaže da se riješi problem višegodišnjih blokada desetaka tisuća građana i vjerojatno velik broj njih i dalje nema stalna primanja, odnosno redovitu plaću.


Još manje je blokiranim građanima pomogla mogućnost izvansudske nagodbe koju imaju na raspolaganju od početka 2016. godine i u tom postupku pred savjetovalištem se dužnik i njegovi vjerovnici mogu dogovoriti oko načina otplate dugova. No, dosad je provođenje takvog postupka zatražilo oko 1.300 blokiranih građana, a na kraju je sklopljeno manje od dvadeset nagodbi.