
Stjepan Adanić / Foto Vedran Karuza
Svjesni smo naše odgovornosti kao strateškog europskog naftovoda, a vjerujem da je i MOL grupa svjesna okolnosti u kojoj posluje. Ignoriranje JANAF-a sigurno nije u interesu MOL grupe, rekao je Veselica
povezane vijesti
Prvi dan pregovora između JANAF-a i MOL-a o transportu sirove nafte iz Omišlja prema MOL-ovim rafinarijama u Mađarskoj i Slovačkoj završio je, očekivano, bez konkretnih dogovora, a predsjednik uprave Jadranskog naftovoda Stjepan Adanić najavio je kako će pregovori biti nastavljeni krajem ovog mjeseca.
Na konferenciji za novinare, održanoj nakon sastanka s predstavnicima MOL-a Adanić je naglasio kako je JANAF spreman i tehnički sposoban isporučiti sve potrebne količine sirove nafte za obje MOL-ove rafinerije, naglasivši kako to nije stvar politike, nego tehničkih karakterisitka naftovoda i matematike.
– Otvoreni smo za dijalog, treba smiriti tenzije. Janaf je izuzetno važan za Republiku Hrvatsku i ovaj dio Europe i trebamo racionalno i razborito razgovarati o našim budućim poslovnim potezima. Imamo veliko iskustvo u poslovnim pregovorima, ne radimo to od danas ili jučer, nego već desetljećima. Tako ćemo i nastaviti, u interesu Janafa, Republike Hrvatske i šire društvene zajednice, rekao je Adanić.
Član uprave JANAF-a Vladislav Veselica rekao je kako su pregovori s MOL-o počeli u partnerskom tonu, pri čemu su spuštene tenzije iz prethodnog razdoblja.
– Vjerujem kako će u narednom periodu biti postignut dogovor prihvatljiv za obje strane, rekao je Veselica, koji je, odgovarajući na novinarsko pitanje kazao kako će pregovori trajati dok se obje strane ne usuglase.
– Svjesni smo naše odgovornosti kao strateškog europskog naftovoda, a vjerujem da je i MOL grupa svjesna okolnosti u kojoj posluje. Ignoriranje JANAF-a sigurno nije u interesu MOL grupe, rekao je Veselica.
Dodao je kako JANAF s MOL-om posluje kontinuirano od 2013. godine, pri čemu MOL ima izuzeće EU o opskrbi ruskom naftom, ali i ponovio kako je JANAF sposoban prema MOL-ovim rafinerijama ispručiti oko 15 milijuna tona nafte godišnje, što je više nego dovoljno za njihovu preradu.
Što se tiče cijena koje JANAF naplaćuje za transport nafte, naglasio je kako ne postoji jedinstveni “benchmark” u svijetu, jer cijena ovisi o poslovnim i vlasničkim odnosima između rafinerija i naftovoda, kao i o količinama nafte koje se naftovodom transportiraju.
– Naftovodi koji su vlasništvo rafinerija posluju s nultom stopom profitabilnosti, a mi smo kompanija na tržištu, izlistana na burzi koja ima svoje dioničare, tako da je cijene nemoguće uspoređivati. Ključna je, kako je rekao i premijer Plenković, utilizacija naftovoda, što znači da ako MOL bude prevozio 11,3 milijuna tona nafte, kolika mu je bila prerada prošle godine, onda će imati uvjete koji su konkuretni onima naftovoda Družba kojim se sada te rafinerije opskrbljuju ruskom naftom. To odgovorno tvrdim. Sigurno bi s tom količinom bili konkurentni cijenama Družbe, rekao je Veselica.
Naglasio je kako Mađarska i MOL imaju izuzeće EU od zabrane opskrbe ruskom naftom naftovodima do kraja 2026. godine.
– Neupitno je da će nakon toga JANAF biti domanantan partner MOL-a po pitanju dopreme sirove nafte, rekao je Veselica.
Novinari su Adanića pitali i što je s američkim sankcijama prema srbijanskom NIS-u koji je u većinskom vlasništvu ruskih tvrtki, na što je Adanić odgovorio kako je JANAF od amričkog OFAC-a dobio produljenje licence za isporuku nafte NIS-u do 15. listopada, ali NIS do trenutka održavanja konferencije još nije dobio produljenje.
– Pričekajmo do kraja dana. Gubitak poslovanja s NIS-om bit će teško, ako ne i nemoguće nadomjestiti, ali isplata plaća i svih ostalih obaveza JANAF-a ostat će neupitna, rekao je Adanić.