Proračunski novac

VLADA PROTIV SINDIKALNE AKCIJE Ministarstvu nije sporno što novcem građana financira antireferendumsku kampanju

Jagoda Marić

Foto D. KOvačević

Foto D. KOvačević

Ministarstvo rada u svom promidžbenom spotu, koji se vrti na televizijama i radijskim stanicama u vrijeme kampanje »67 je previše«, tvrdi da bi ispunjenje sindikalnih referendumskih zahtjeva značilo manje mirovine i zaduživanje naše djece i unuka za dodatnih 45 milijarda kuna

ZAGREB Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava u svom promidžbenom spotu koji se vrti na svim značajnim televizijama i radijskim stanicama tvrdi da bi ispunjenje sindikalnih referendumskih zahtjeva značilo manje mirovine i zaduživanje naše djece i unuka za dodatnih 45 milijardi kuna. No istovremeno odbijaju odgovoriti na pitanje koliko su javnog novca potrošili na emitiranje tog spota, odnosno koliki će biti ukupan trošak te njihove kampanje.U odgovoru na naš upit, izbjegli su odgovoriti koliko će novca potrošiti na zakup medijskog prostora te su kazali da je taj posao ugovoren po standardnim cijenama zakupa TV-a i radiopostaja. S obzirom na to da svaka TV kuća ima različite tarife, da one ovise o tome koliko dugo neka kampanja traje i da svoje cijene ne iznose u javnost, odgovor ministarstva ne znači ništa drugo nego da odbijaju dati podatke koje su dužni otkriti javnosti o tome kako troše proračunski novac. I dok te podatke odbijaju dati, iz Ministarstva su spremni objasniti koliko ih je koštala izrada spota.

Uloga vlasti




– Cijeli kreativni sadržaj spota osmislio je tim Ministarstva rada i mirovinskoga sustava te za kreativni sadržaj nije angažirana promotivna ili marketinška agencija, a ilustracije i animaciju napravio je poznati hrvatski ilustrator Krešimir Certić-Misch za iznos od 18.000 kuna – otkrivaju iz ministarstva podatke o dijelu troškova iz njihove kampanje koji je beznačajan u odnosu na trošak zakupa medijskog prostora.


Iako je emitiranje spota predviđeno za travanj i svibanj, odnosno u vrijeme kad je sindikalna referendumska inicijativa »67 je previše« na vrhuncu, iz ministarstva odbijaju primjedbu kako je njihova kampanja zapravo antireferendumska i tvrde da su osmislili spot s informacijama o tome što donosi mirovinska reforma s namjerom da informacije dođu do svih naših sugrađana, sadašnjih i budućih umirovljenika. Vlada se naravno može izjašnjavati o referendumskim inicijativama, ali je pitanje može li za televizijske i radijske kampanje protiv referenduma trošiti novac poreznih obveznika. Ni Ustav ni Zakon o referendumu ne propisuju kako se vode referendumske kampanje, niti kako se Vlada pritom treba ponašati. Nekoliko članova ustavnog suda nam je reklo da Vlada po tom pitanju ne krši niti Zakon, ni Ustav, ali dio njih misli da je potpuno nedemokratski da se troši novac građana kako bi se onemogućavalo te iste građane u inicijativi da prikupljaju potpise.


Loša praksa


Ustavnopravni stručnjak i zastupnik Mosta Robert Podolnjak upozorava da je novi Zakon o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma donosi niz obveza građanskih inicijativa u pogledu financiranja njihovih inicijativa. Istovremeno Zakon ni na koji način ne regulira moguću i izvjesnu protureferendumsku kampanju Vlade i njeno financiranje.


– Takvo proračunsko financiranje protureferendumske kampanje apsolutno je nedopustivo i protivno je Kodeksu dobre prakse u području referenduma Venecijanske komisije Vijeća Europe, u kojem se navodi da »upotreba javnih sredstava od strane vlasti u svrhe promidžbe mora biti zabranjena – navodi u svom priopćenju Podolnjak.Dodaje i da se u nedavnoj rezoluciji Parlamentarne skupštine Vijeća Europe (siječanj 2019. godine) predlaže dopuna Kodeksa u smislu zabrane da vlasti koriste javna sredstva za promidžbu u čitavom razdoblju referendumske promidžbe, odnosno u slučaju javnog financiranja referendumskih aktivnosti načelo jednakosti između obje strane mora imati prednost u odnosu na razmjernu raspodjelu sredstava. Podolnjak podsjeća da je slovenski Ustavni sud svojom odlukom iz siječnja 2018. godine ocijenio neprihvatljivim da slovenska Vlada koristi proračunska sredstva u kampanji protiv jedne referendumske inicijative i da je to moglo utjecati na rezultat referenduma pa je glasanje na referendumu ponovljeno.

Suprotan učinak


– S obzirom na iznijeto, zahtijevam od Vlade Republike Hrvatske da prestane sa svakom protureferendumskom kampanjom i njenim financiranjem kako bi odgovorila građane od potpisivanja sindikalne građanske inicijative. Smatram da bi Ustavni sud Republike Hrvatske također trebao reagirati upozorenjem Vladi Republike Hrvatske da je nedopustiva njena protureferendumska kampanja, korištenje proračunskih sredstava za tu svrhu, jer su to sredstva koja uplaćuju svi građani jer financiranje protureferendumske kampanje nije regulirano novim Zakonom o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma što Vladu stavlja u privilegirani položaj i zato što je to protivno Kodeksu dobre prakse u području referenduma Venecijanske komisije Vijeća Europe – zaključuje Podolnjak. No koliko god Vlada potrošila novca na spotove, možda joj se to na kraju obije o glavu jer sindikalni čelnici tvrde da upravo zbog tih spotova građani dolaze potpisati referendumsku inicijativu jer ih iritira Vladina kampanja.