Inovacije u brodogradilištu

U halama Brodosplita predstavljena tri “podmorska podizača naftovoda“

Mario Matana

Tri čelična stroja za dubinsko manipuliranje naftovodima izrađena su naime po nacrtima i idejama tima inženjera u "Lageni“ (od ukupno 12 zaposlenih, točno polovica su inženjeri među kojima i sin vlasnika, Matko Zuanić), a tvrtka u kojoj se već više od desetljeća bave ovakvim programom već je surađivala s brazilskim naftnim divom



SPLIT U halama Brodosplita u ponedjeljak su predstavljena tri neobična stroja: riječ je o “podmorskim podizačima naftovoda“ (pipeline lifting too“) uz pomoć kojih se mogu obavljati poslovi manipulacije naftovodnim cijevima – bilo za popravke ili redovito održavanje – na dubinama do tri kilometra i nosivosti do 25 tona!


Tri elegantna čelična stroja, pomalo nalik robotima (makar nisu samostalni već se aktiviraju “daljinski upravljanom ronilicom“ koja se pak kontrolira s operativnog plovila, zbog čega su pojedinačne sklopke na strojevima puno veće i glomaznije kako bi se olakšala manipulacija metalnim “rukama“) teški su upravo ispod pet tona te su spremni za isporuku Petrobrasu, brazilskoj naftnoj multinacionalnoj kompaniji koja je u većinskom vlasništvu države.


Poveznica između škvera i “Petrolea Brasileira“ jest – Sutivan. U tom bračkom mjestu sjedište je firme “Lagena“, u vlasništvu poznatog bračkog poduzetnika ali i inovatora Roka Zuanića.




Tri čelična stroja za dubinsko manipuliranje naftovodima izrađena su naime po nacrtima i idejama tima inženjera u “Lageni“ (od ukupno 12 zaposlenih, točno polovica su inženjeri među kojima i sin vlasnika, Matko Zuanić), a tvrtka u kojoj se već više od desetljeća bave ovakvim programom već je surađivala s brazilskim naftnim divom.


Vrijednost tri stroja je oko pola milijuna eura, što se ne čini posebno velikom cifrom, no kako je naglasio član uprave Brodosplita Darko Pappo, “primjer je kako veliki sustav i mala mobilna tvrtka mogu surađivati na sofisticiranim projektima“.


– Pokušati ćemo i nadalje pratiti tvrtku Lagena, kao i ostale “male“ tvrtke kojima se u prošlosti u brodogradilištu nije pridavala pažnja. Riječ je o jedinstvenom projektu domaće pameti, nama je značajna i zbog referenci u budućnosti te pokazuje da imamo što ponuditi na svjetskom tržištu – kazao je Pappo.


Na očekivano pitanje predstavnika medija “kad će se graditi brodovi?“, odgovorio je: “Grade se, i Brodosplit će ih nastaviti graditi dok ga bude bilo. U pregovorima smo s nekoliko potencijalnih kupaca, ali želimo graditi brodove bez gubitaka.“